برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
جاهای دیدنی نوشهر شهری بین جنگل و دریا

جاهای دیدنی نوشهر شهری بین جنگل و دریا

گفتن از مازندران تمامی ندارد. یعنی هر گوشه‌ای از این سبز دلربا، پُر از دیدنی‌هایی است که نمی‌شود از آن‌ها گذشت. مگر می‌شود در نقطه‌ای از کشور، دریا و جنگل‌های زیبا باشد و به سفر کردن به آن فکر نکرد. نوشهر هم یکی از شهرهای جذاب مازندران برای شمال‌دوستان است. در آن قدیم‌ها، نوشهر را به نام‌های دیگری می‌خوانده‌اند. مثلا خاچیک یا ده‌نو از اسامی قدیمی این شهر است.

جاهای دیدنی نوشهر را بهتر بشناسید

جاهای دیدنی نوشهر

شمال نوشهر به دریا می‌رسد و جنوبش هم که رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر فقط از آب‌وهوا شانس نیاورده است بلکه از نظر همسایه هم واقعا جایگاه خوبی دارد. دیده‌اید که می‌گویند، همسایه خوب نعمت است؟‌ نوشهر از این نعمت بزرگ به خوبی بهره می‌برد. چرا؟‌ چون در غرب نوشهر، چالوس است و در شرق آن هم شهر نور.

خاچیک سابق از شهرهای پرجمعیت شمالی است و سفر به آن می‌تواند خاطره‌ای خوش برایتان از شمال ایران رقم بزند. برای اینکه در گشت‌وگذار به نوشهر، از وقت‌تان حسابی استفاده کنید، از جاهای دیدنی آن برایتان می‌گوییم. مکان های دیدنی نوشهر را به خاطر بسپارید و چمدان‌ها را کم‌کم آماده کنید. مقصد بعدی‌تان همین نوشهر باشد، عالی نیست؟

۱. تالاب ارواح

تالاب ارواح از جاهای دیدنی نوشهر

در همین ابتدای کار برایتان از یکی از جاهای دیدنی نوشهر می‌گوییم که رفتن به آن دل و جرئت می‌خواهد: تالاب ارواح. فکر می‌کنید که در این تالاب چه خبر باشد؟‌ مثلا شاید تصور می‌کنید که ارواح شیطانی در میان درختان و روی تالاب در حرکت هستند و صداهای وحشتناکی از خود درمی‌آورند. البته دیگر این‌طورها هم نیست. در تالاب ارواح با یکی از رمان‌های وحشتناک استفن کینگ روبه‌رو نخواهید شد اما منظره، آن‌چنان هم خالی از وهم و ترس نیست. در ۱۲ کیلومتری جاده نور به نوشهر، تالاب ارواح قرار گرفته است.

تالابی در میان جنگلی انبوه که از میان آب، درختانی خشک‌شده بیرون زده‌اند. اما چرا درختان درون آب، خشک شده‌اند؟‌ چرا در جوار مه موجود در سطح دریاچه فضایی وحشتناک حاکم است؟ ماجرا از این قرار است که درختان این ناحیه در اثر تماس زیاد با آب به حالت پوسیده درآمده‌اند، مه هم که عضوی جدایی‌ناپذیر از جنگل‌های شمالی است. پس بهتر است، ماجرا را وحشتناک نکنیم.

تالاب ارواح از جاهای دیدنی نوشهر است. حتما در سفرتان به این شهر به آن سری بزنید و اصلا نترسید. همان‌طور که دیدید، حتی تلاش‌های ما هم برای وحشتناک‌ جلوه دادن این تالاب زیبا ناکام ماند. پس تالاب ارواح را به خاطر بسپارید.

۲. دیو چشمه

دیو چشمه از مکان های دیدنی نوشهر

حتما با خواندن نام دیو چشمه می‌گویید که چرا نوشهر زیبا این‌قدر روی اسامی این سبکی متمرکز شده است؟ مورد قبلی که به روح و ارواح مربوط می‌شد، حالا هم که از دیو چشمه می‌گوییم. دلیل این نام‌گذاری‌ها را ما هم نمی‌دانیم اما باید به شما اطمینان بدهیم که همچنان چیز وحشتناکی در کار نیست.

دیو چشمه یکی از مکان های دیدنی نوشهر است. آب این چشمه بسیار صاف و گواراست. این چشمه در ۲۴ کیلومتری دوراهی چالوس به کجور قرار دارد و ضرب‌المثل جالبی هم درباره آن نقل می‌شود. نوشهری‌ها می‌گویند: «هرکسی آب دیو چشمه را بخورد باز هم به آنجا بازخواهد گشت». حتی اگر در تابستان هم به دیو چشمه بروید، آب آن خنک و گواراست.

۳. روستای حیرت

روستای حیرت از جاهای دیدنی نوشهر

باور کنید اصلا قصد نداریم شور ژانر وحشت را دربیاوریم. ولی روستای حیرت هم یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر است. روستای حیرت وحشتناک نیست بلکه از زیبایی حیرت‌انگیز است.

یعنی خبری از ترس و حیرت نیست و آنچه در آن می‌بینید، چیزی نیست جز سبزی، هوای خنک و مطبوع و بارش باران‌هایی دل‌چسب. از ویژگی‌های شاخص روستای حیرت باید به آب‌وهوای سبکش اشاره کنیم.

در فصول مختلف سال، شرجی‌بودن و گرما به سراغتان نمی‌آید و همیشه هوایی پاک، خنک و لطیف صورت‌تان را نوازش می‌کند. زیبا نیست؟ برای رفتن به این روستا باید به ۵۰ کیلومتری نوشهر در دهستان پنجک‌رستاق بروید.

۴. روستای لَرگان

جاهای دیدنی نوشهر

در اطراف نوشهر، روستاهای بسیار زیبایی وجود دارد که با پیمودن مسافتی اندک می‌توانید به آنها سر بزنید و حتی چند شب را در آنجا بگذرانید.

روستای لرگان بسیار دیدنی است و در ۶۵ کیلومتری نوشهر قرار دارد. لرگان، روستایی ییلاقی است و اگر قصد دیدن آن را دارید باید تابستان راهی روستا شوید.

پوشش گیاهی لرگان متنوع است و اصلا نام آن هم از روی نوعی درخت گردو موسوم به لَرگ گرفته شده و به خاطر وجود این درخت به روستا، لرگان می‌گویند. جنگل‌های سبز و انبوه اطراف روستا جان می‌دهد برای گشت‌وگذاری تابستانی و لذت‌بردن از هوای پاک آن.

۵. روستای کندلوس

جاهای دیدنی نوشهر

چندین سال پیش، فیلمی ساخته شد به نام «باغ‌های کندلوس». یادتان هست؟ فیلم را با بازی محمدرضا فروتن و خزر معصومی دیده‌اید؟‌ اگر فیلم را دیده باشید حتما با زیبایی‌های روستای کندلوس تا حدی آشنا شده‌اید. اما اگر ندیده‌اید هم عیبی ندارد.

باید بدانید که روستای کندلوس زیبا یکی از مکان های دیدنی نوشهر و جایی بسیار سبز و دلرباست. کندلوس در ۷۵ کیلومتری نوشهر قرار دارد. تمام معابر روستا هم با سنگ‌فرش پوشانده شده‌اند. این سنگ‌فرش‌ها نمای زیبایی به روستا داده‌اند. خبر خوش درباره کندلوس، این است که اجازه ساخت‌وساز در آن وجود ندارد و به همین خاطر، بافت قدیمی و خانه‌های نقلی و کاه‌گلی آن حفظ شده‌اند. در بازدید از کندلوس می‌توانید به موزه‌ مردم‌شناسی آن هم سر بزنید. در این موزه، کتاب‌های قدیمی و اشیای تاریخی دیده می‌شود.

جاهای دیدنی نوشهر فراوانند. چون علاوه بر خود شهر، روستاهای بسیار زیبایی در اطراف آن قرار گرفته که هر یک می‌تواند نمادی از سرسبزی و جذابیت‌های مازندران باشد. علاوه بر روستاهایی که تا اینجا معرفی کردیم، روستاهای زیبا و معروف دیگری هم در حوالی نوشهر وجود دارند:

  • روستای انگاس؛
  • روستای کوشک‌سرا؛
  • خورشیدآباد؛
  • کجور؛
  • و… .

۶. تالاب فراخین

جاهای دیدنی نوشهر

در نزدیکی روستای کندلوس، دریاچه فراخین قرار دارد. تالاب چندان وسیع و بزرگ نیست اما منظره بکر و جذابی دارد. برای رسیدن به آن باید کمی پیاده‌روی کنید و از مسیرهایی رد شوید که چندان ساده و صاف نیستند. پس اگر می‌خواهید با خانواده و بچه‌های کوچک به بازدید از تالاب بروید باید از قبل آمادگی‌هایی داشته باشید.

فراخین در ۵ کیلومتری روستای چلندر نوشهر است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم در ۲۰ کیلومتری نوشهر در مسیر رسیدن به کوه‌های البرز است. پیدا کردن تالاب کمی سخت است پس اگر قصد کرده‌اید که آن را ببینید یا خوب نشانی آن را بپرسید و یاد بگیرید یا با راهنمایی خبره راهی تالاب شوید.

۷. پارک جنگلی سی‌سنگان

جاهای دیدنی نوشهر

شمال است و جنگل‌های زیبایش. شمال رفتن بدون سر زدن به جنگل مثل جشن تولد بی‌کیک است. قبول دارید؟ پارک جنگلی سی‌سنگان از جاهای دیدنی نوشهر است. در حوالی سال ۱۳۴۴ با طراحی مهندسان خبره، این پارک سازمان‌دهی و ساخته شده و از فضای جنگل محافظت شده تا هم طبیعت آسیب نبیند و هم مکانی تفریحی برای گردشگران به وجود بیاید.

مثلا در سی‌سنگان، نوع خاصی از شمشاد وجود دارد که تلاش می‌شود تا از آن حراست و مراقبت شود. پارک سی‌سنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد و در بخش شمالی خود به دریای خزر می‌رسد. دیدن آن به گردشگران به شدت توصیه می‌شود چون هم فضای جنگلی زیبا را می‌بینند و هم از ساحل زیبای دریا لذت خواهند برد.

۸. سد آویدر

سد آویدر از جاهای دیدنی نوشهر

سد آویدر از پارک جنگلی سی‌سنگان دور نیست، در حوالی ۳۰ کیلومتری نوشهر در سمت شرقی این شهر قرار دارد و یکی از مکان های دیدنی نوشهر است. از سد آویدر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود اما منطقه‌ای جذاب برای گردشگری هم هست.

آب‌وهوای اطراف این منطقه بسیار مطبوع و بدون رطوبت است. در کنار سد، مجموعه‌ای برای گردشگری فراهم شده و می‌توانید رستوران، سوپرمارکت، سفره‌خانه سنتی، عکاسی سنتی را ببینید  و از امکانات تفریحی مانند اسب‌سواری، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری استفاده کنید.

۹. دریاچه خضرنبی

جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه خضرنبی هم یکی دیگر از مکان های دیدنی نوشهر است که نیم‌متر هکتار مساحت و پنج متر عمق دارد. آب دریاچه هم شیرین و طیفی از رنگ سبز در آن نمایان است. دریاچه خضرنبی در شمال نوشهر قرار گرفته و محیط مناسبی برای رشد گیاهان مختلف و حیوانات گوناگون است. همین مهمان‌نوازی دریاچه بوده که باعث شده تا گونه‌های مختلفی از جانداران در حوالی آن زندگی کنند. در گذشته‌ها اعتقاد داشتند که این دریاچه مقدس است. از علت این موضوع زیاد باخبر نیستیم. در هر حال، دریاچه خضر از جاهای دیدنی نوشهر است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

۱۰. باغ گیاه‌شناسی

جاهای دیدنی نوشهر

باغ گیاه‌شناسی نوشهر هم مکانی برای گردشگران است تا در میان انواع مختلف درختان و گیاهان سبز آن چرخی بزنند و لذت ببرند و هم جایی است برای انجام تحقیقات کشاورزی و مطالعات تخصصی در زمینه اکولوژی. این باغ از مکان‌های مهم ایران در حوزه گیاه‌شناسی و دومین باغ بزرگ گیاه‌شناسی کشور است. باغ حدود ۷ هکتار مساحت دارد. تلاش‌های زیادی در این مجموعه انجام می‌شود تا گونه‌های گیاهی نادر یا در حال انقراض به خوبی نگهداری شوند. جشنواره‌های گل و گیاهی هم که در باغ گیاه‌شناسی نوشهر برگزار می‌شود از جشنواره‌های دیدنی هستند. جشنواره ملی ارکیده از این جشن‌هاست که هر سال در ماه بهمن برگزار می‌شود.

۱۱. بندرگاه

بندرگاه از جاهای دیدنی نوشهر

بندرگاه نوشهر از بندرهای مهم کشور است و کشتی‌های مختلفی با بارهای متنوع مثل مواد خوراکی، محموله‌های نفتی و اجناس مختلف در آن پهلو می‌گیرند. سر زدن به بندرگاه نوشهر هم در سفر خود بگنجانید. دیدن کشتی‌ها روی آب آبی خزر جذاب است. در بندرگاه تبادلات اقتصادی و تجاری مهمی انجام می شود. در سفر که قرار نیست، جغرافی و اقتصاد بخوانید اما بازدید از بندر و منظره زیبای کشتی‌ها و دریا برایتان جالب خواهد بود.

۱۲. پلاژ سیترا

جاهای دیدنی نوشهر

نوشهر زیبا شهری ساحلی است. پلاژ سیترا هم پلاژی عالی برای قدم‌زدن در کنار ساحل و استفاده از امکانات و خدمات تفریحی مختلف است. مثلا اگر اهل جت‌اسکی باشید یا از اسکی روی آب خوشتان بیاید، اگر  به قایق‌سواری عشق می‌ورزید و اسب‌سواری در ساحل را دوست دارید، در پلاژ سیترا به شما خوش خواهد گذشت. کارتینگ و رستوران‌هایی هم در حوالی ساحل وجود دارد که می‌توانید از خدمات‌شان در مدت حضورتان در پلاژ استفاده کنید.

۱۳. آبشار زانوس

جاهای دیدنی نوشهر

آبشار زانوس یا اوپاچ هم از یکی دیگر از مکان های دیدنی نوشهر است. میل شما چیست؟ دوست دارید این آبشار را زانوس صدا کنید یا اوپاچ. زانوس در زبان محلی به معنای محل رویش درخت چنار است. اوپاچ هم که اگر کمی دقت کنید، خودتان متوجه می‌شود؛ او + پاچ، یعنی آب‌پاش. هر دوی این نام‌ها هم با دلیل و منطق انتخاب شده‌اند.

زانوس یعنی محل رویش چنار چون در حوالی این آبشار نسبتا مرتفع، درختان چنار پرتعدادند و اوپاچ هم که یعنی آب‌پاش  و سرازیر شدن آب از ارتفاع به سمت پایین باعث شده تا چنین نامی برای آبشار انتخاب شود. حوالی آبشار زانوس منطقه‌ای ییلاقی است. تابستان‌ها برای سر زدن به زانوس را به خاطر بسپارید. زانوس از توابع نوشهر در کجور است و برای رسیدن به آن باید مسیر جاده چالوس را پیش بگیرید.

اگر از دوست‌داران آبشار هستید و از این پدیده زیبای طبیعی خوشتان می‌آید باید بدانید که نوشهر، آبشار زیبای دیگری به نام آبشار چلندر هم دارد.  چلند هم در حوالی کجور است و ارتفاعی در حدود ۴ متر دارد. بازدید از چلند در تابستان و رفتن زیر  آبی که از آبشار سرازیر می‌شود از تفریحات درجه یک تابستانی است. پس آبشارهای نوشهر را فراموش نکنید.

بالا
logo-samandehi