برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
کتالم و سادات شهر با جاذبه های دیدنی و زیبا

کتالم و سادات شهر با جاذبه های دیدنی و زیبا

موقعیت مکانی شهر کتالم و سادات شهر  در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در حد فاصل شهر تنکابن و رامسر شهری زیبا در غرب استان مازندران واقع شده است که در قدیم به آن گته لم گفته می شد که در زبان محلی گته به معنی بزرگ و لم به معنای محلی است که در آن آب زیادی به صورت راکد وجود دارد.

جواهرده - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

که البته در دهه ۸۰ این روستا توسط رضا شعبانی تغییر نام پیدا کرد و به سادات شهر معروف شد. سادات شهر هم از آن جا آمده است که در گذشته محل زندگی تعداد زیادی از سادات بوده است.شهر ساحلی کتالم و سادات شهر در فاصله ۴ کیلومتری جنوب شرقی رامسر با طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۴ دقیقه و عرض ۳۶ درجه و ۵۲ دقیقه در حد فاصل شهر تنکابن و رامسر در غرب استان مازندران قراردارد

مکانهای تفریحی شهر کتالم و سادات شهر

جاذبه‌های گردشگری محمودآباد ؛ سفر به شهر ساحلی - مجله گردشگری میزبون

این شهر توریستی با جاذبه های وصف ناپذیر گردشگری در دامنه جنگل سبز البرز شمالی و سواحل رویایی خزر ، ۱۹ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه قابلیت‌‌های بی شمار گردشگری ، برخورداری از منابع و مواهب طبیعی و جلوه های بی بدیل آفرینش(جنگل و دریا) همچون نگینی در غرب مازندران می درخشد کتالم و سادات شهر از شمال به سواحل زیبای دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات و چشم‌اندازهای طبیعی روستای اربه کله ، لیماک و لرسانور که علاوه بر پوشش جنگلی متنوع و منحصر به فرد باغات چای و مرکبات را نیز در پایین دست و میان بند خود جای داده است و از شرق به رودخانه نسارود در شرق کتالم و از غرب به تلخ آبرود در امتداد غربی سادات شهر منتهی میشود.

جاذبه های دیدنی و وصف ناپذیر کتالم و سادات شهر

کتالم رامسر کجاست

کتالم و سادات شهر توریستی هستند که جاذبه های دیدنی وصف ناپذیری در آن ها وجود دارد و به دلیل قرار گیری در دامنه جنگل های سرسبز البرز و دریای خزر، منظره های بی بدیل آفرینش، مثل نگینی در غرب مازندران می درخشد.

مردم کتالم

بازارها و مراکز خرید رامسر؛ از بازارهای هفتگی تا مراکز خرید مدرن - کجارو

بعد از این که فهمیدیم کتالم رامسر کجاست باید با مردم این شهر کمی آشنا شویم. مردم کتالم به زبان گیلکی صحبت می کنند که دلیل آن هم این است که مردمی که در حاشیه جنوبی دریاچه خزر زندگی می کنند، سه گویش تالشی و مازندرانی و گیلکی دارند و چون کتالم  رامسر در گذشته جزئی از دیلمان بوده است، به زبان گیلکی صحبت می کنند. به دلیل موقعت مکانی ای که این روستا دارد، شغل بیشتر مردم باغداری و دامداری است.

رونق صنعت گردشگری در سادات شهر و کتالم

آبگرم سادات شهر رامسر - آبگرم سادات شهر رامسر

بیشتر مردمی که در این منطقه هستند، زندگی خود را بر اساس کشاورزی می گذرانند و به تولید محصولاتی مثل مرکبات، برنج، چای، پرورش گل و گیاه، پرورش شیلات و آبزیان می پردازند اما کم کم چیزی که باعث شد این منطقه به یک منطقه درآمد زا تبدیل شود، رونق صنعت گردشگری در آن بود که در سال های اخیر باعث بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه شده است و همین موضوع باعث شد تا سرمایه داران زیادی در کتالم سرمایه گذاری کنند و این منطقه مورد توجه قرار گیرد و خرید ویلا در شمال و مخصوصا رامسر و کتالم افزایش پیدا کند.

مردم کتالم به زبان گیلکی صحبت می کنند

جاهای دیدنی کتالم و سادات شهر ، طبیعی از جنس آب

مکان های دیدنی کتالم

سد میجران؛ از ناشناخته ترین سدهای ایران - کجارو

کتالم مکان های دیدنی زیادی دارد که از آن جمله میتوان به قلعه مارکوه، ارتفاعات ییلاقی، دوشنبه بازار کتالم، چهارشنبه بازار سادات شهر و چشمه های آب گرم معدنی اشاره کرد. آبگرم های این منطقه خاصیت درمانی دارند.

قلعه مارکوه رامسر کجاست ؟

مارکوه میراث تاریخی به زیبایی طبیعت کتالم - ایرنا

قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی رامسر و البته کتالم است که روی یک کوه واقع شده است و برخی اعتقاد دارند به دلیل تعداد مارهای زیادی که قرار دارد، این گونه نام گرفته است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که به دلیل حضور قوم مادها در این منطقه این گونه نام گرفته است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید باید به کتالم بروید و باید مسیر زیبایی را پیاده روی کنید و پس از آن به قلعه مارکوه می رسید. برای دیدن این قلعه دست کم باید ۳۰۰ پله را طی کنید. در این مسیر می توانید پوشش گیاهی های مختلف مانند درختان ازگیل، آلو جنگلی، شمشاد و … را ببینید. قلعه مارکوه در گذر زمان تخریب شده است و از آن قلعه فقط دو برجک نگهبانی مانده است

قلعه مارکوه کتالم رامسر

برای رسیدن به قلعه مارکوه باید باید به کتالم بروید و باید مسیر زیبایی را پیاده روی کنید و پس از آن به قلعه مارکوه می رسید.

بقعه متبرک آقا بسمل

بقعه متبرک آقا بسمل از جاهای دیدنی رامسر

بقعه متبرک آقا بسمل در سادات شهر قرار دارد که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می روند. ارزش این بقعه آنقدر زیاد است که در روز عاشورا هزاران نفر حتی از دورترین نقاط کشور به این منطقه می آیند تا شاهد مراسم این شهر باشند.

بالا
logo-samandehi