برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

باغ لاله آسارا

شهر آسارا یکی از مقاصد گردشگری استان البرز و جاهای دیدنی کرج است که به‌لطف وجود جاذبه‌های طبیعی و قرارگیری در نزدیکی تهران، محبوبیت زیادی بین پایتخت‌نشینان و اهالی مناطق اطراف دارد.

باغ لاله های آسارا کجاست؟

  • آدرس: استان البرز، کیلومتر ۴۰ جاده کرج-چالوس، آسارا، جنب پمپ‌ بنزین امیر کبیر
محوطه ای بزرگ مملو از گل های لاله

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: اکبر گل‌اندامیان)

باغ لاله آسارا در مسیر جاده کرج-چالوس قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی استان البرز محسوب می‌شود. شهر آسارا از توابع شهرستان کرج در استان البرز است.

درباره جشنواره لاله‌های آسارا

گل‌های لاله در رنگ‌های سفید و قرمز و زرد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محسن کریمی)

جشنواره لاله‌های آسارا در اصل همان باغ لاله‌های گچسر است که به آسارا منتقل شده است و در زمینی کوچک‌تر، شکوهی از زیبایی طبیعت را با چشم‌انداز کوه‌های البرز، به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد.

پارکی مملو از گل‌های لاله
گل‌های لاله سفید
پارکی مملو از گل‌های لاله قرمزرنگ
پارکی مملو از گل‌های رنگی

با توجه به شرایط آب‌وهوایی مساعد در استان البرز، سازمان منابع طبیعی این استان برای برگزاری جشنواره گل‌های لاله، فضایی به بزرگی چهار هکتار در دامنه کوه اختصاص داده است. این پروژه با اعتبار بیش از هشت میلیارد در دی ماه ۱۴۰۰ کلید خورد و پیاز گل‌ها کاشته شد. در حال حاضر، این جشنواره بیش از ۲٫۵ میلیون گل لاله از ۴۳ گونه مختلف را در معرض دید علاقه‌مندان به گل و گیاه قرار داده است. جذابیت این باغ لاله به حدی است که در روز عید فطر ۱۴۰۱، بیش از ۵,۰۰۰ نفر از آن بازدید کردند.

شرایط بازدید از جشنواره لاله‌های آسارا

حضور مردم در پارکی مملو از گل‌های لاله رنگی

باغ لاله آسارا در اردیبهشت ۱۴۰۱، میزبان گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری بوده است. اگر شما نیز برای تماشای این طبیعت دیدنی ترغیب شده‌اید، با پرداخت ۲۵ هزار تومان هزینه ورودی می‌توانید از ساعت ۹ تا ۱۸ لحظات خاطره‌انگیزی برای خود بسازید؛ ضمن اینکه بازدید کودکان زیر هفت سال از این جشنواره رایگان است. جشنواره لاله‌های آسارا از ۱۰ اردیبهشت کار خود را آغاز کرد و تا اواخر خرداد برقرار است.

در این محل علاوه بر سرویس بهداشتی، تعدادی غرفه اغذیه‌فروشی، کافه، رستوران، نمازخانه، پارکینگ رایگان و… برای رفاه بازدیدکنندگان وجود دارد.

دیدنی‌های آسارا

بخش آسارا کرج از ۵۶ روستا تشکیل می‌شود که هر یک جاذبه‌های گردشگری جذابی را در خود جای داده‌اند. برخی از جاهای دیدنی آسارا شامل جنگل ۱۰۰,۰۰۰ هکتاری درخت ارس، رودخانه خروشان، کوچه باغ‌های روستایی، تونل کندوان، سه قله بالای ۴,۰۰۰ متر از جمله قله‌های ناز و کهار، آثار تاریخی، مذهبی و… می‌شود.

روستای مورود

  • آدرس: استان البرز، ۳۲ کیلومتری جاده کرج-چالوس
منطقه ای روستایی و کوهستانی در پاییز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیر فرهادی)

روستای مورود یکی از روستاهای ییلاقی در جاده کرج-چالوس است که در ماه‌های گرم سال، آب‌وهوای فوق‌العاده خنک و دل‌انگیزی دارد. ضمن اینکه به‌خاطر دسترسی خوبی که از جاده اصلی به آن وجود دارد، پایتخت‌نشینان زیادی این روستا را به‌عنوان مقصدی یک‌روزه برای سفر انتخاب می‌کنند. روستای مورود جاذبه‌های متعددی از کوه و چشمه تا رودخانه و آبشار را در خود جای داده است که هرکدام به‌تنهایی دلیل خوبی برای سفر به این منطقه هستند.

بازدید از آبشار مورود به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین آبشارهای چالوس را از دست ندهید که هوای خنکی در اطراف آن حاکم است و با کمی آب‌بازی می‌توان خستگی راه را از تن به در کرد. مسیر دسترسی به آبشار قدری دشوار است و برای کودکان و سالمندان مناسب نیست. بی‌شک، لذت از این همه زیبایی فقط در صورت حفاظت درست و مناسب امکان‌پذیر است؛ پس هرگونه زباله اعم از ته سیگار، پوست میوه، تخمه و… را در طبیعت رها نکنید و آن را پاکیزه نگه دارید.

آبشار هفت چشمه

  • آدرس: استان البرز، کیلومتر ۱۷ جاده کرج-چالوس، نزدیک به روستای ارنگه
جریان آب آبشار از صخره ای بزرگ و سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Omid Sc)

آبشار هفت چشمه با ارتفاع حدود ۷۰ متر یکی از جاذبه‌های منطقه آسارا است که از چندین آبشار زیبا تشکیل می‌شود. از آنجا که این آبشار با ریزش از لابه‌لای صخره‌ای سرسبز، منظره جالبی به وجود می‌آورد، می‌توانید برای ساعت‌ها از محیط زیبا و هوای مطبوع اطراف آن لذت ببرید. برای بازدید از آبشار باید بدانید که در ابتدای مسیر ورودی آن، دری آهنی وجود دارد و اگر این در باز باشد، امکان استفاده از آبشار را خواهید داشت.

رودخانه کرج

جریان رودخانه‌ای در منطقه‌ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: K Kian)

رودخانه کرج به موازات جاده کرج-چالوس قرار دارد و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آسارا به حساب می‌آید. آب این رودخانه در پشت سد امیرکبیر باعث تشکیل دریاچه وسیع و زیبایی شده است که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

غار یخ مراد

  • آدرس: استان البرز، ۷۰ کیلومتری جاده کرج-چالوس، حوالی روستای کهنه ده و آزادبر
قندیل های بزرگ یخ در غار

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: داوود دانی)

غار یخ مراد در دل کوه قرار دارد و برای بازدید از آن باید مدتی را به پیاده‌روی و کوهپیمایی بپردازید. قندیل‌های زیبا و دریاچه‌های یخ‌زده از جمله جاذبه‌های غار هستند که در کمتر جایی از ایران می‌توانید مشابه آن‌ها را ببینید. این غار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، بسیار قدیمی است و قدمت آن به دوره سوم زمین‌شناسی می‌رسد. اوایل بهار، بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد است.

بالا
logo-samandehi