برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

پیش از اینکه کوله گردی را آغاز کنید باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. سعی می‌کنیم در خلاصه‌ترین حالت ممکن به مقدمات سفر اشاره کنیم تا به هنگام معرفی جاهای دیدنی ایران، متناسب با شرایط خود بهترین‌ها را انتخاب کنید. مهم‌تر از تمام نکاتی که در پایین بیان شده، اگر دوست نزدیک و صادقی دارید که با اخلاقیات شما آشناست و پیش از این تجربه کوله گردی دارد، حتما از او مشورت بگیرید.

  • اول از همه اینکه، حساب بانکی کوله ‌گردها را دوست ندارد. اگرچه این شیوه سفر ارزان‌ترین است، اما حداقل به اندازه وعده‌های غذایی، پول بلیط اتوبوس یا قطار و البته مسافرخانه بودجه در نظر بگیرید. بهتر است تبلیغات اینستاگرامی را جدی نگیرید، سفر هرچه‌قدر کوچک، هزینه دارد؛
  • اگر سفر اول شماست، حتما یک مقصد نزدیک و ساده انتخاب کنید. تجربه این سفر سرمایه ماجراجویی‌های آینده شما خواهد بود، در انتخاب مقصد دور و هیجان‌انگیز عجله نکنید؛
  • وسایل ضروری نظیر لباس را آماده کنید؛ اما اگر بین دوستان خود بک‌پکر یا طبیعت‌گرد آشنا دارید؛ کوله، اجاق و چادر را برای سفر اول قرض بگیرید تا هزینه‌ها خیلی زیاد نشود؛
  • کوله گردی‌های ابتدایی خود را در فصل‌های گرم و در کمپ‌های طبیعی که آب آشامیدنی دارند برنامه‌ریزی کنید؛
  • برای وعده‌های غذایی ترجیحا بسته یا کنسروهای نیمه آماده را به همراه داشته باشید؛
  • از نظر جسمی و روحی خود را برای کوله ‌گردی آماده کنید. ساعت‌های طولانی پیاده‌روی، خوابیدن در جایی که به نرمی تخت نیست، خوردن غذایی که به لذیذی دست پخت خانه نیست و مواجهه با خطرات طبیعی و انسانی را حتما در نظر بگیرید؛
  • نکته آخر اینکه، مطالعه سفرنامه‌ کوله‌گردهای خارجی‌ در ایران، شما را به اشتباه نیاندازد؛ برخوردی که با شما به عنوان یک هموطن می‌شود کمی تفاوت دارد، پس تحقیقات خود را کامل و از افراد مورد اعتماد و نزدیک انجام دهید.

شمال ایران، سرلیست بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

سه استان شمالی ایران با نام‌های گلستان، مازندران و گیلان باهم رقابت زیبایی دارند و سخت می‌شود از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد. استان‌هایی پر شده با جنگل، ساحل، آبشار، کوه، مه، رود، چشمه، مرداب، دریاچه و خلاصه هرچه که فکرش را بکنید. اما انتخاب شمال ایران به عنوان اولین مکان برای کوله‌گردی دلایل بسیار دیگری دارد که در این قسمت به طور مختصر آنها را شرح می‌دهیم.

  • فاصله شهرهای شمال از هم کم است، در نتیجه با رسیدن به یک آبادی، به سادگی در کنار جاده از شهری به شهر دیگر می‌روید؛
  • در هر سه استان شمال پارک‌های جنگلی که امکان کمپ و طبیعتگردی را فراهم می‌کنند فراوان است؛
  • فاصله اکثر مناطق بکر از شهر و آبادی زیاد نیست و اگر خرید وسیله یا امکاناتی را فراموش کرده باشید به راحتی جبران می‌شود؛
  • انتخاب‌های شما برای کمپ کردن فراوان است و در مدت زمانی کم، تجربه کمپ ساحلی، جنگلی و جاده‌گردی را به دست می‌آورید.

جاهای دیدنی شمال که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

آبشار شیطان کوه، جواهردشت، چشمه های باداب سورت، دریاچه چورت، باغ گلبن، پارک جنگلی قرن آباد، جنگل توسکستان، دریاچه توشن، پارک جنگلی النگدره، آبشار رنگو، آبشار کبودوال، دهکده جهان نما، پارک جنگلی سیسنگان، فیلبند، دشت دریاسر، روستای جواهرده، غار آبی دانیال، مرداب هسل و غیره.

انتخاب دوم؛ خط ساحلی جنوب

اگر پیش از این در شمال ایران ماجراجویی کرده‌اید یا اینکه این گزینه با برنامه فعلی شما همخوانی ندارد؛ باید مقصد خود را در جنوب این گربه بیابید.

جای خرمشهر را روی نقشه پیدا کنید و آن را تا گواتر امتداد دهید. دو هزار کیلومتری که بین این دو شهر وجود دارد پر است از جاذبه‌هایی که امکان کوله گردی و کمپ را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اروندرود، جزیره خارک، سیراف، قلعه پرتغالی ‌ها، جنگل حرا و روستای بریس می‌توانند مقاصد جذابی برای شما باشند. همانند شمال، انتخاب خط ساحلی جنوب به عنوان یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی، علاوه بر دیدنی‌های طبیعی، دلایل دیگری نیز دارد که در بندهای زیر مختصر به آنها اشاره شده است.

  • مردم جنوب فوق العاده خونگرم هستند؛ در نتیجه فاکتور انسانی در کوله‌گردی شما امن و بی‌مشکل خواهد بود؛
  • اگر خود را به یکی از آبادی‌ها واقع در خط ساحلی جنوب برسانید، از آنجا به بعد فاصله آبادی‌ها نهایتا بین دویست تا سیصد کیلومتر خواهد بود، این یعنی کوله‌گردی متنوع و رنگارنگی خواهید داشت؛
  • با حضور در جنوب ایران، امکان بازدید از جزایر زیبای کیش، قشم و به ویژه هرمز فراهم می‌شود. در نتیجه شما علاوه بر ملاقات با خلیج فارس و آب‌های آزاد، لنج‌سواری و کمپ در ساحل اقیانوس را نیز تجربه خواهید کرد؛
  • در آخر باید به تنوع غذایی بی‌نظیر جنوب اشاره کنیم. انواع ماهی و میگو در بهترین کیفیت و بالاترین تنوع (به اضافه گزینه‌هایی دیگر) در اختیار شما است؛ از آنها لذت ببرید.

جاهای دیدنی جنوب که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

بندر لنگه، موزه نادعلیان، جزیره هرمز، جزیره هنگام، روستای لافت قشم، بندر سیراف، بندر گناوه، دیلم، فلافل سرای اکبر برزیلی، باغ خان شوشتر، نهر داریون شوشتر، چغازنبیل و غیره.

انتخاب سوم؛ کوله گردی در شیراز

در فهرست بهترین جاهای ایران برای کوله گردی شیراز نیز جایگاه بالایی دارد. این ویژگی به طور عمده ریشه در موقعیت جغرافیایی مناسب، امکانات بالای شهری، پربودن شهر از جاذبه‌های طبیعی و وجود انبوه جاذبه‌های تاریخی دارد.

شیراز به معنای واقعی کلمه همانند یک ماشین زمان، تاریخ ایران را نمایش می‌دهد. با طی چند کیلومتر به بیرون شهر، سر از دوره هخامنشیان و ایران باستان در می‌آورید، در مرکز شهر سری به حافظ و سعدی می‌زنید و پس از آن در پارک، موزه و مساجد دیگر، یادگارهای شاهان قاجار، صفوی و دوره زندیه را مشاهده می‌کنید. دلایل معرفی شیراز به عنوان یکی گزینه‌های مهم کوله‌گردی به طور دقیق در بندهای زیر تشریح شده است:

  • حضور انبوه مسافران داخلی و گردشگران خارجی که مانند شما با کوله سفر می‌کنند: دوست‌های جدید پیدا می‌کنید و تجارب ارزشمندی می‌آموزید؛
  • وفور اقامتگاه‌های مناسب برای کوله‌گردان در سطح شهر؛
  • فشرده بودن دیدنی‌های داخل شهر که امکان بازدید یک یا دو روزه را در اختیار یک کوله گرد می‌گذارد؛
  • تنوع فضاهای طبیعی و تاریخی (بی‌مانند در تمام ایران).

جاهای دیدنی شیراز که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه، ارگ کریمخانی، نقش رستم، عمارت شاپوری، باغ جهان‌نما، رصدخانه ابوریحان، دریاچه مهارلو، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، بازار وکیل، بهشت گمشده، تنگه رغز و غیره.

مقصد چهارم، خوزستان

خوزستان دیگر استانی است که به واسطه تاریخ غنی، طبیعت بکر، زیرساخت‌های قدرتمند ناشی از وجود منابع نفتی که متاسفانه متوازن تقسیم نشده، مردم مهمان‌نواز و خونگرم و بسیاری دیگر، موقعیت‌های طبیعت‌گردی قابل توجهی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

از اهواز و آبادان تا شوش و خرمشهر، به هر گوشه خوزستان که سر بزنید شهر زنده است و هر امکانی را بخواهید در دسترس قرار دارد. اما ورای این‌ها، مجموعه دلایل دیگری هستند که خوزستان را به یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی تبدیل کرد‌ه‌اند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • خوزستان از نظر وسعت یکی از بزرگترین استان‌های ایران است. اما برخلاف بسیاری دیگر نظیر خراسان، کرمان یا سیستان و بلوچستان، فاصله آبادی‌های آن از هم زیاد نیست و شما می‌توانید در یک استان به پهنای ۶۵ هزار کیلومتر مربع، وجب به وجب را بدون مشکل با یک کوله کشف کنید؛
  • قرارگیری روی دشت و همسایگی کامل با خلیج فارس طبیعت منحصر به فردی در خوزستان ایجاد کرده است که نظیر آن در استان دیگری مشاهده نمی‌شود؛ این مطلب کوله گردی شما را رنگ و بویی خاص می‌بخشد؛
  • استان شمالی خوزستان لرستان است، در راه برگشت می‌توانید سری به این بهشت زیبا هم بزنید؛
  • در آخر اینکه فضاهای موجود در خود شهر و امکان کمپ در پارک‌ها برگ برنده‌ای است که نام خوزستان را برای بک پکرها محبوب و خاص کرده است.

جاهای دیدنی خوزستان که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

آبشار شیون، رود کارون، بازار امیری و ته لنجی‌ها، پل کابلی اهواز، سد کارون، پل سیاه، پل سفید، آبشار پل هفتم، اسکله تفریحی، کلیسای سورت مسروپ، مجموعه تاریخی شوش (قلعه دمورگان، کاخ آپادانا و غیره)، سازه‌های آبی شوشتر، قلعه فلک و افلاک (در لرستان) و غیره.

تهران هم یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی است!

اگر ساکن تهران هستید اصلا نیازی نیست از استان خارج شوید، جاهای دیدنی اطراف تهران جان می‌دهند برای کوله گردی و علاوه بر این، خود شهر نیز با توجه به وسعت و میزبانی از انبوهی دیدنی می‌تواند کوله گردی‌های شهری را پشتیبانی کند. به ویژه برای افرادی که تازه راه در این شیوه سفر می‌گذارند، به دلایل زیر، تهران یکی از قوی‌ترین پیشنهادات این نوشته است.

  • تهران پایتخت ایران است و حتی روستاهای اطراف آن نیز امکانات بالایی دارند، در نتیجه کوله گردی تا حد امکان با چالش‌های سخت مواجه نمی‌شود؛
  • قوی‌ترین جمع‌های گردشگری و کوله گردی در تهران قرار دارند، در نتیجه می‌توان سفرهای اول را در قالب آنها تجربه کرد؛
  • چه از نظر طبیعی (در اطراف) و چه از نظر تاریخی (به جا مانده از دوره قاجار) تهران غنی است؛
  • در آخر اینکه، برای افرادی با مشغله بالا، تهران امکان کوله‌گردی‌های یک روزه را فراهم می‌آورد.

جاهای دیدنی تهران که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید: لفور، افجه، زرین دشت، خور، کرکبود، وردیج، تنگه واشی، برج آزادی، کاخ موزه سعدآباد، بازار تهران، دربند و درکه، کاخ نیاوران، پل طبیعت و غیره.

همه کویرهای ایران، از مرنجاب تا مصر

آخرین دسته از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی کویرها هستند. البته، همین ابتدا تاکید می‌کنیم برای لذت بردن از کوله گردی در کویر باید تجربه کافی را اندوخته باشید و پیش از حضور به طور دقیق منطقه را مورد مطالعه قرار دهید.

اگر این نکات را در نظر گرفتید، پس از حضور در کویر، معنی واژه‌های سکوت، ستاره، مهتاب، آرامش و غروب به کلی برای شما تغییر خواهد کرد. اگر قصد این تجربه را داشتید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر در فواصل مختلف کویرنوردی در اقامتگاه‌های رسمی یا منزل افراد می‌مانید، در هر ایستگاه یک لیتر آب بنوشید. این کار برای سالم ماندن در کویرنوردی‌های طولانی ضروری است؛
  • صبح زود گردش خود را آغاز کنید؛
  • بین ساعات یک تا چهار بعد از ظهر کمپ کنید و در سایه قرار بگیرید؛
  • هر یک یا دو ساعت استراحت داشته باشید؛
  • تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید (فیلترهای تصفیه آب، لباس گرم برای شب و لباس مناسب برای روز، کرم برای پوست و غیره)؛
  • برای سفر برنامه داشته باشید و در هر ایستگاه، مقصد بعدی را بشناسید.

کویرهای دیدنی ایران که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

کویر مصر، کویر مرنجاب، کویر خور و بیابانک، کمپ کویری متین آباد، کویر زردگاه، کلوت‌های بیابان لوت، کویر ریگ زرین، کویر کاراکال، کویر حلوان، نمکزار سیرجان و البته، ساحل کویری دریای درک.

چرا باید کوله‌گردی کنیم؟

در ابتدا و پیش از معرفی گزینه‌های کوله گردی، در حالی که بیشتر روی نکات چالشی تاکید کردیم، مقدمات سفر را گفتیم تا کسی بدون آگاهی کامل پا در اینگونه ماجراجویی‌ها نگذارد. اما حالا که نوشته رو به انتهاست و شما تا اینجا پایین آمده‌اید، به این معنی است که تصمیم خود را ساخته‌اید و عزم سفر به بهترین جاهای ایران برای کوله گردی دارید. ماهم برای دلگرمی و قرص کردن خاطرتان، دلایل و مزایای کوله گردی را معرفی می‌کنیم تا با خاطری آسوده کوله را ببندید و راهی شوید.

  • شما برای چند روز هم که شده، طعم آزادی را می‌چشید. کوله‌بار شما همه آن‌چیزی است که نیاز دارید و دنیایی نادیده پیش رو قرار دارد؛
  • هر روز یک تجربه جدید است و مانند سایر شیوه‌های سفر، اوضاع طبق یک برنامه تدوین شده، قابل‌پیشینی و کسل کننده نخواهد بود؛
  • به دلیل قرارگیری در شرایط جدید، جنبه‌های متفاوتی از شخصیت خود را کشف می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و در خودشناسی به مراتب بالاتری می‌رسید؛
  • بهترین دوستان زندگی خود را پیدا می‌کنید. زیرا آشنایی شما در شرایط و موقعیت‌های خاص روی داده و آنها امتحان خود را پس داده‌اند؛
  • با دیدن شیوه‌های جدید زندگی، آدم‌های جدید و مکان‌های ناشناخته، در انتهای سفر به مراتب ذهن بازتری خواهید داشت؛
  • البته اینکه، تمام این ویژگی‌ها را در کمترین هزینه ممکن ریالی به دست آورده‌اید.

کلام آخر درباره کوله گردی

در این نوشته مجموعه‌ای از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی را معرفی کردیم. اگرچه سعی داشتیم تا حد امکان کامل عمل کنیم، اما برای کوتاه نگاه داشتن نوشته به ناچار نام‌های جذابی مثل یزد، پلنگان کردستان، تبریز و جاذبه‌های بی‌نظیر استان لرستان بیرون ماندند و امیدداریم سفرنامه‌های شما آنها را پوشش دهد.

توصیه آخر ما این است که اگر با یک دوست یا پارتنر عازم یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی هستید، حتما اطمینان حاصل کنید که خلق و خوی شما با هم همخوانی دارد، زیرا شرایط سفر با کوله متفاوت با سفرهای عادی است و نمی‌ارزد که روی رفاقت خود خطر کنید. اگر چنین بود سفر را به تعویق بیاندازید یا اینکه تنها حرکت کنید.

مدارک شناسایی را همیشه نزدیک به خود نگاه داشته و حتما علاوه بر مطالعه نقدهای اینترنتی، با رسیدن به یک محل، شرایط را حضوری جویا شوید. همچنین، تا می‌توانید از بار سفر بکاهید و کوله را کوچک انتخاب کنید.

بالا
logo-samandehi