برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

بهترین جاهای شمال برای مسافرت

بهترین مناطق شمال برای مسافرت

شمال ایران

یکی از بهترین مناطق توریستی که باب میل و پسند همه ی ایرانیان در اقصی نقاط کشور نیز هست، استان های گیلان و مازندران است که در اصطلاح ما ایرانی ها در هنگام مسافرت کاملا با هم یکی شده و آن را به عنوان شمال می شناسیم و سریع برای هر مناسبتی به سمتش روانه می شویم. اما بهترین مناطق شمال برای مسافرت کدام مناطق هستند؟ در ادامه با الی گشت همراه باشید تا به اتفاق هم بررسی کنیم که بهترین مناطق برای مسافرت و اقامت در شمال کجا هستند. با این حال، شمال تنها در این دو استان خلاصه نمی شود. در استان هایی مانند گلستان و البرز نیز می توانید به سراغ طبیعت ها و جنگل هایی بسیار زیبا بروید. مکان هایی که برای طبیعت دوستان و سفرهای طبیعت گردی می تواند مقصدی عالی با ویژگی های منحصر به فرد باشد. در ادامه شما را با بهترین مناطق شمال ایران برای سفر آشنا می کنیم.

معرفی بهترین مناطق شمال در استان مازندران برای مسافرت | معرفی بهترین مناطق شمال در استان گیلان برای مسافرت

هزار جریب

معرفی بهترین مناطق شمال در استان مازندران برای مسافرت

هزار جریب، بهترین جاهای دیدنی شمال

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.

  • مسیر دسترسی: بهترین مسیر، مسیر بهشهر است که بایستی از این شهر و از بهشت فاطمه و علی تپه بگذرید. منطقه ای به نام پاسند را رد کنید و در نهایت وارد جاده ۱۸ کیلومتری پاسند شوید. این جاده ماسه ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.
ماسوله

فریدون کنار شهر ساحلی شمالی

از شهرهای کناره ساحل خزر است که در میان شهرهای آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار گرفته است. این شهر هم از جمله شهرهای مازندران است که در میان بهترین مناطق شمال کشور نامش را خواهید شنید. این شهر با ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتری که دارد از قدیم الایام مکانی برای تفریح بوده و هم اکنون به خاطر محیط زیست درنای مشهور سیبری به نام امید مشهورتر شده است. منطقه های تاریخی و قدیمی شهر به نام های دامگاه پرندگان ازباران و سوته پل دیدن دارند. زمین های شالیزاری منطقه به همراه بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان و پارک های جنگلی مانند زاهدکلا و سوته از دیدنی های فریدون کنار هستند.

جدای از مناطق دیدنی شهر، تالاب فریدون کنار ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و همه ساله میزبان پرندگان مهاجر مختلفی است. این تالاب با قوهای وحشی زیباتر از همیشه می شود.

  • مسیر دسترسی: جاده فیرزوکوه به سمت آمل را طی نمایید. از سمت جاده محمود آباد ورودی بیشه کلا بروید تا در نهایت به فریدون کنار برسید.
فریدون-کنار-بهترین مناطق شمال

آلاشت، بهترین جاهای دیدنی مازندران

از طبیعت هایی است که شما را وارد رویا می کند. منطقه ای کوهستانی، سرسبز در فصل های گرم سال و برفی در فصل های سرد سال بوده که در منطقه سوادکوه مازندران قرار گرفته است. خود کلمه آلاشت به معنی آشیانه عقاب بوده که به دلیل بلندی این منطقه به آن گفته می شود. روستای آلاشت هم یکی از زیباترین روستاهای شمالی ایران بوده که گردشگرانی که از آن دیدن کرده اند قطعا نام آن را در میان بهترین مناطق شمال قرار گرفته اند. از مکان های دیدنی این منطقه، رصدخانه آن است. آبشارها و غارهای جذابی مانند سرخ غار نیز در نزدیکی این جاذبه وجود دارند. اگر به آلاشت سفر کردید از محله های مختلف آن حتما دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: مسیر آلاشت از سمت تهران از جاده فیروزکوه می گذرد. بعد از شهر پل سفید دو راهی آلاشت را وارد شوید. جاده سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از طی کردن ۳۷ کیلومتر (۴۵ دقیقه رانندگی) به آلاشت برسید.
آلاشت

بهترین جای دیدنی شمال کجاست؟ عباس آباد

یکی از شهرستان های مازندران و بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده که به تنوع منطقه گردشگری بسیاری دارد. در این شهر می مانید که به دیدن کدام یک از جاذبه ها بروید. مسیر جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جذاب ترین جاده های ایران است. اگر به مناطق جنگلی و ییلاقی علاقه دارید، به پارک ملی خشکه داران یا جنگل مازیچال عباس آباد یا غار دهچال در میان جنگل دهچال بروید.

با این وجود، بیشتر گردشگران ایرانی عباس آباد را در نقشه شمال ایران به خاطر دریاچه مشهورش می شناسند. دریاچه ای که در میانه آن، یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه به زیر آب ها رفته و گاهی از آب بیرون می آید. باغ کنار دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • مسیر دسترسی: از سمت تهران به جاده هراز و جاده آمل بروید. مسیر جاده بابل، قائم شهر، ساری و بهشهر را در پیش بگیرید. نرسیده به بهشهر وارد بلوار هاشمی نژاد و سپس بلوار امام رضا شده و در نهایت وارد جاده عباس آباد شوید. برای رسیدن به دریاچه هم بایستی در همین جاده رستوران قصر را رد نموده که به خروجی جاده در سمت راست به سمت دریاچه عباس آباد برسید.
دریاچه عباس آباد-بهترین مناطق شمال

جنگل های دالخانی بهترین جای شمال برای تفریح

یکی از جنگل های زیبای نزدیک رامسر، جنگل های دالخانی هستند که می توانید به دیدن آن بروید. این جنگل ها نزدیک به منطقه گردشگری دیگری به نام جواهر ده بوده و بایستی مسیر این منطقه را پیش بگیرید. اگر به سمت جواهر ده می روید، پیشنهاد می دهیم که حتما مدتی را در میان این جنگل های آرام بنشینید و حتی یوگا کار کنید. مکان دقیق تر این جنگل که به راحتی می توانید از مردم محلی بپرسید، قبل از جنت رودبار بوده که البته جدای از رودبار قصران و رودبار منجیل است. زیبایی این جنگل به حدی است که می توانید برنامه یک گردش یک روزه برای آن را بچینید.

  • مسیر دسترسی: به سمت استان مازندران و شهر رامسر حرکت کنید. وارد جاده تنکابن شده و بعد از ۷ کیلومتر به سه راهی جنت رودبار بروید. در مسیر جنت رودبار و پس از طی ۲۳ کیلومتر به جنگل های دالخانی خواهید رسید.
مازیچال

شهر نور و جاذبه های بی نظیرش

شهر نور یا سولده قدیم یکی از شناخته شده ترین و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر است و خانواده ها و جوانان در تمام طول سال، به سمت این شهر رهسپار می شوند. این شهر ساحلی در کنار دریای خزر قرار گرفته و در اطرافش منطقه های گردشگری بسیاری دارد. جدای از ساحل آن که معروف بوده، در سمت جاده شهر نور به چمستان با پارک جنگلی کپشل روبرو خواهید بود.

همچنین اگر کمی به درون جنگل پیشروی کنید، می توانید دریاچه الیمالات و آبشار آب پری را هم ببینید. آبشار آب پری در ۵ کیلومتری شهر نور است. دریاچه الیمالات هم تا نور حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. آبشار سیسنگان، حرام او و ونوش به همراه روستای یوش با خانه زیبای نیمایوشیج از دیگر مناطق توریستی اطراف شهر نور هستند.

در کنار شهر هم کاخ تمیشان و پارک جنگلی نور را برای بازدید انتخاب کنید.

  • مسیر دسترسی: از تهران می توانید مسیر جاده چالوس و در نهایت شهر نور را پیش بگیرید. از سمت جاده هراز و در نهایت پس از گذشتن از آمل هم می توان به نور رسید.
دریاچه-الیمالات-نور-بهترین مناطق شمال ایران

دریاچه الیمالات زیبا ترین دریاچه برای پیک نیک و گشت و گذار

اگر به دنبال دریاچه ای می گردید که در کنار آن نشسته و یا به پیک نیک بروید، دریاچه الیمالات در شمال را پیشنهاد می دهیم. دریاچه ای که نه تنها می توانید در زمان های مشخصی که پر آب شده، در آن قایق رانی کنید، بلکه سکون و حرکت آرام آب دریاچه را با طبیعت سرسبز اطرافش مشاهده کنید. دسترسی به این دریاچه بسیار راحت بوده و تا جاده نور به چمستان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الیمالات به دلیل وجود سد الیمالات تشکیل شده و هم اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشورمان در نزدیکی شهر نور شده است.

مسیر دسترسی: به سمت شهر نور و سپس جاده مابین نور-چمستان حرکت کنید. در این جاده پس از طی ۸ کیلومتر وارد فرعی شوید که به سمت دریاچه الیمالات حرکت می کند.

دریاچه الیمات

روستای لاویج جاذبه ای زیبا در شهر نور

از دیگر جاذبه های شهرستان نور که در مجله الی گشت به شما پیشنهاد می دهیم به دیدن آن بروید، روستای لاویج است. این روستا به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع بهاری که در اکثر روزهای گرم سال دارد و در میان دامنه های البرز قرار گرفته، گردشگران را به سمت خود جذب می کند. از جاذبه های اطراف این روستا می توان به آب گرم لاویج، آبشار معروف آن و طبیعت و چشم انداز زیبابش که گاهی با آب و هوای مه آلود جذاب تر می شود، نام برد. فاصله روستا تا چمستان حدود ۱۷ کیلومتر است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستا، به سمت نور رفته و سپس وارد جاده چمستان شوید. در جاده چمستان به نور مسیر آسفالته ای را به سمت جنوب این منطقه طی نموده که از جنگل های کشپل می گذرد.
لاویج

مازیچال منطقه ییلاقی در شمال

مازیچال از منطقه‌ های ییلاقی شامل روستاهای دراسرا، سی بن و کاظم کلا بوده که از جاده‌ کلاردشت قابل دسترسی است. حدود یک ساعت باید به سمت مازیچال پیاده روی کنید تا به یکی از زیباترین ارتفاعات مازندران برسید. مسیر دسترسی به مازیچال، کمی نسبت به دیگر راه های دسترسی شمال کشور سخت تر بوده و سختی این مسیر برای افراد طبیعت گرد مناسب است اما ارزشش را دارد. در منطقه مازیچال و در ۱۷ کیلومتری کلاردشت یک زندگی به دور از تکنولوژی و کاملا سالم و روستایی را تجربه کنید. قسمت های پایین‌ تر از مازیچال، جنگلی اما ارتفاعات آن کوهستانی است. در بهار و تابستان، مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گله های گوسفند می‌شود. هر مسیر و منطقه ای برای یک چوپان و روستا مشخص شده است. می توانید دامدارانی را ببینید که از روستاهای عباس آباد تنکابن به این ارتفاعات آمده و گوسفندهای خود را به چرا می برند.

  • مسیر دسترسی: باید به سمت کلاردشت در نزدیکی چالوس بروید. بعد از میدان بزرگ کلاردشت به سمت جاده ۲ عباس آباد و در نهایت کرد محله بروید. با راهنماهای محل به سمت ارتفاعات مازیچال و روستای آن حرکت کنید.
مازیچال-بهترین مناطق شمال برای سفر

قائم شهر، بهترین جای شمال

از جمله شهرهای دیدنی در شمال کشور و در استان مازندران، شهر قائم شهر است. گردشگران ایرانی برای تماشای بهترین مناطق شمال ایران، جاذبه های این شهر را انتخاب می کنند. اگر به قائم شهر رفتید، نه تنها از خود شهر دیدن کنید؛ بلکه به جاذبه های اطراف آن مانند منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس، سد زمزم، تپه باستانی گردکوه، جنگل کوتنا، چشمه آب معدنی هزارون، پارک جنگلی تلار و دریاچه گل پل هم بروید. این منطقه در ۲۰ کیلومتری ساری قرار گرفته است.

  • آدرس و مسیر دسترسی: از جاده هراز یا فیروزکوه از سمت تهران می توانید به این شهر بروید.
شهرستان قائمشهر- بهترین مناطق شمال برای مسافرت

برنت روستایی با مناظر طبیعی

و باز هم روستایی شمالی که هر گردشگر و عاشق مناطق طبیعی و روستایی را به خود می کشاند. برنت که Bernet تلفظ می شود، در ارتفاعات سواد کوه و در دهستان خانقاه پی قرار گرفته است. این روستا مدت بسیار طولانی بوده که تشکیل شده و شما را با بقایای تمدنی قدیمی آن هم روی ارتفاعات و مراتع سر سبز شمال و رشته کوه البرزر روبرو می کند. رودخانه اسبه او در نزدیکی آن قرار گرفته و تماشای بقایای بناهای تاریخی مانند کوشک اردشیر بابکان، حمام و عمارت علی محمد خان نیز در مسیر جاده خطیر کوه را از دست ندهید.

  • مسیر دسترسی: با دیدن تابلوی روستا، به سمت فرعی راست جاده بپیچید. جاده باریک و رویایی آن را ادامه داده تا به دوراهی روستا برسید. روستای ییلاقی برنت را پس از گذر از جاده خاکی به طول ۸ کیلومتر خواهید دید.
گرسماسر

گرسماسر

کوهی سرسبز در شمال با نام کوه سماموس وجود دارد که در دامنه های شرقی آن روستایی به نام گرسماسر قرار گرفته است. در سمت دیگر این کوه و در دامنه های ناحیه شمال غربی آن، روستای معروف جواهر ده واقع شده است. اگر به این منطقه سفر کردید، به دیدن جاذبه های آن مانند چشمه‏‌های آب معدنی امیرخانی، راد کنار، رستم‏ سر، پولاد، چهار پیچ و گرسماسر و نیز به تفرجگاه زیبای لپاسر حتما بروید.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به گرسمسار، باید از جاده ی تنکابن به سمت رامسر و در نهایت وارد جاده هریس شوید. حدودا ۲ ساعت که رانندگی کنید به جنگل های دالخانی خواهید رسید و پس از گذشتن از آن، به منطقه ییلاقی گرسمسار می رسید.
جواهر ده

جواهر ده

جواهری در بالای ارتفاعات کوه و ابرها که نه تنها روستایی ییلاقی و فصلی است بلکه به زیبایی معماری روستایی شمال کشور در ارتفاعات را نشان می دهد. روایت های مختلفی برای دلیل نامگذاری روستا بیان شده است. مثلا می گویند نام یکی از زنان روستا جواهر بوده یا عده ای می گویند که در این روستا، گنج های بسیاری پنهان شده است. بعضی نیز می گویند که احتمالا نام اول روستا جورده بوده که به معنی روستای بالا دست است که به مرور زمان به جواهر ده تغییر نموده است.

  • مسیر دسترسی: ٢٧ کیلومتر بعد از شهر رامسر و در پیچ جاده فرعی و کوهستانی باید وارد شوید. مسیری را به سمت ناحیه مرتفع ۲ هزار متری پیش بگیرید تا در دامنه‌های البرز به جواهر ده برسید.
فیلبند، یکی از بهترین مناطق شمال برای مسافرت

فیلبند

فیلبند را دیگر تمام طبیعت دوستان می شناسند، رفته اند، عکس های آن را دیده اند یا اینکه حداقل نام آن را شنیده اند. این منطقه با طبیعت بی نظیر و منظره ای که پیش روی گردشگران می گذارد، توانسته به یکی از قطب های گردشگری و بهترین مناطق شمال ایران تبدیل شود.

  • مسیر دسترسی: از تهران تا فیلبند تنها ۱۸۶‌ کیلومتر راه است که از نظر زمانی حدود سه ساعت و نیم طول می کشد. اگر می خواهید از تهران به فیلبند بروید، وارد جاده هراز شوید. بعد از رودهن، آبعلی و تقریبا ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک و ۲۵ کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده وجود دارد که به سنگچال می‌رسد. بعد از روستای سنگچال به ارتفاعات فیلبند می رسید.
سلیمان تنگه

مسیر ته جن به سلیمان تنگه

از جاذبه های طبیعت گردی و بهترین مناطق شمال ایران برای سفر، مسیر ته جن به سلیمان تنگه است. ترکیب شالیزار ها و رودخانه ی پر آب از تجن با جنگل‌های بکر و دهکده‌های زیبا و دره‌ها و جاده‌های مرتفع مسیری است که شما را به سلیمان تنگه می رساند، فوق العاده دیدنی و فرح بخش است. سلیمان تنگه برای ماهی گیری بسیار مناسب است. در این منطقه می توانید ماهی هایی همچون زرد پر، کپور، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل آلای رنگین کمان صید کنید. برای رسیدن به سلیمان تنگه از ساری باید ابتدا باید به سمت دودانگه حرکت کنید. از ساری تا دودانگه، در حدود ۴۰ کیلومتر راه در پیش است.

  • مسیر دسترسی: برای رفتن به این مسیر باید جاده فیروزکوه را به سمت آمل طی کنید. نرسیده به پل سفید و نبش پمپ بنزین، جاده‌ای فرعی وجود دارد که شما را مستقیماً به مقصد اصلی‌ خواهد رساند.
مسیرته جن

رامسر زیباترین جاهای دیدنی شمال

شهر رامسر یکی از رویایی ترین شهرهای خطه شمال ایران است که در سمت غرب استان مازندران قرار گرفته است و پر از جاذبه های زیبا و بی نظیری است که هر گردشگری را می تواند عاشق خودش کند. در این شهر حتما از روستای جواهرده، قلعه ی مارکوه، تله کابین رامسر، کاخ مرمر رامسر، بوستان جنگلی صفارود، منطقه ییلاقی گرسماسر، آب گرم سادات محله، جنگل دالخانی، غار یاغی لوکا و سد میجران دیدن نمایید.

  • مسیر دسترسی: دسترسی به شهر رامسر در غرب استان مازندران به راحتی از طریق جاده کرج و چالوس امکان پذیر است. این شهر با جاذبه های اطرافش مانند جنگل های دالخانی و … گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.
رامسر

کلاردشت و طبیعت زیبای شمال ایران

این منطقه ییلاقی هر چند که در کنار دریا قرار نگرفته اما دریاچه ای بسیار پهناور دارد. دشت کلاردشت با قله تخت سلیمان و شهرهای عباس آباد، کجور و چالوس و کوه های الموت احاطه شده است. دریاچه این منطقه، ولشت نام دارد. این دریاچه برای ماهیگیری، شنا یا قایق سواری بسیار عالی است. اگر در شنا مهارت ندارید، وارد دریاچه نشوید. مسیر و جاده منتهای به کلاردشت نیز بسیار جذاب و رویایی است. در بهترین مناطق شمال و کلاردشت، جاده های احاطه شده با درختان جنگل در دو طرف و مارپیچی را به خاطر بسپارید. کلاردشت را چه در ایران و چه خارج از کشور، به نوعی بهشت ایران می دانند. کلاردشت در قسمت غربی مازندران و در دل رشته کوه البرز واقع است. این شهر با قدمت ۴۰۰۰ ساله و کوه های پوشیده از برف با جنگل های بکر و طبیعی در پایین دست تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشور برای تفریح شده است. کلاردشت در در ۳۵ کیلومتری بخش مرکزی سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه، زمانی که جاده چالوس را طی کردید، به شهر مرزن آباد می رسید. دو راهی جلوی رویتان را ادامه داده تا مابین دریا و چالوس و جنگل به کلاردشت برسید.
کلاردشت

باداب سورت، بهترین مناطق بکر شمال

باداب سورت یکی از چشمه های طبیعی ایران بوده که جزو نمونه های بی نظیر چشمه های طبیعی جهان است. باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی با جاذبه های طبیعی انگشت شمار است. بسیاری از خانواده ها و علاقه مندان به کوهپیمایی و در نهایت دیدن حوضچه هایی به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و آبی می توانند به این منطقه بیایند. جلوه بی نظیر بهترین مناطق شمال برای مسافرت را در این طبیعت خواهید دید.

گردشگران به هر یک از قسمت های این چشمه ها بسته به شکل ظاهری شان نام های متفاوتی داده اند. در سفر به باداب سورت حتما از بخش های مختلف آن یعنی چشمه های پلکانی، چشمه شور و برمودای اروست، چشمه های اکسیر حیات، باداب ترش یا چشمه ترش، سیاه تی و چشمه های خشک شده آن دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: در مجموع رسیدن به چشمه های طبیعی باداب سورت بسیار راحت و آسان بوده و نیازی به راهنما ندارید تا به این چشمه ها برسید. از دو استان مازندران و یا سمنان می توانید خود را به این منطقه گردشگری برسانید. برای دسترسی به باداب سورت بایستی به استان مازندران، ساری بخش چهاردانگه، سپس روستای اروست و در نهایت جاده باداب سورت برسانید.
  • مسیر محور سمنان را باید به سمت مهدیشهر را ادامه دهید. سپس از شهمیرزاد، فولاد محله، سه راه تلمادره و در نهایت روستای اروست خواهید گذشت تا به کوه و چشمه های باداب سورت برسید.
باداب-سورت-بهترین مناطق شمال برای مسافرت

دریاچه چورت و جاذبه های شمال

بسیاری از گردشگران تمایل دارند تا برای قایق رانی روی دریاچه چورت به سمت شمال حرکت کنند. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه ها و آبگیرهای تشکیل شده در منطقه ای گود در شمال کشورمان است که صحنه های بسیار دیدنی را به وجود آورده است. اگر هوا بارانی با زمین ها مرطوب نباشند، می توانید در اطراف دریاچه اتراق کنید. از مشخصات بارز این دریاچه تنها درختان سخته و خشک شده ای است که تمام قسمت های دریاچه را پوشانده اند و بعضی از سر شاخه های آن ها از دریاچه بیرون زده اند. دریاچه چورت به چشمه های طبیعی باداب سورت نزدیک است. بنابراین می توانید در یک برنامه بازدید از هر دو را جای دهید.

  • مسیر دسترسی: ۱۰ کیلومتری روستای چورت، حد فاصل ساری تا کیاسر، استان مازندران
دریاچه چورت

آبشار آهکی و کلبه‌های جنگلی لفور

اگر به دنبال منطقه ای جنگلی برای سفری یک روزه و پیاده روی هستید، به جنگل های لفور در فاصله ۳ ساعته از تهران بروید. مسیر پیاده روی در میان این جنگل بسیار زیبا بوده و در طول مسیر رودخانه و آبشارهای زیبایی خواهید دید. در مسیر حرکت خود به سمت سوادکوه شما از شهر دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب، شیرگاه عبور خواهید کرد. البته پیاده روی در جنگل تا رسیدن به آبشار آهکی حدود دو ساعت زمان نیاز دارد.

  • مسیر دسترسی: این جنگل ها در میانه جاده فیروزکوه به سمت سوادکوه قرار گرفته اند. از تهران تا جنگل های لفور، ۳ ساعت راه دارید. سپس از حاشیه جنگل تا رسیدن به آبشار ۲ ساعت پیاده روی خواهید داشت.
آبشار آهکی و کلبه های لفور

روستای کندلوس

اگر هم به دنبال گشت و گذار در منطقه سرسبز خطه شمال و هم زمان بازدید از مناطق باستانی آن هستید، روستای ۴ هزار ساله کندلوس را پیشنهاد دهیم. در این منطقه با اولین موزه روستایی جهان روبرو خواهید بود. قدیمی ترین آثار و اشیای منطقه در این موزه نگهداری می شود. همچنین روستای پلکانی و خانه هایی با معماری بومی شمال این منطقه تصویری بسیار دیدنی را به شما ارائه می دهد. در محله های مختلف این روستا به نام درزی کلا، ملاکلا، بنیم سری، سری دله، جیرسری و جورسری هیچ گونه آشغالی نخواهید دید. چرا که اهالی این روستای پاک منطقه زندگی خود را بسیار تمیز نگه می دارند. در این روستا حتما از موزه های مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی دیدن کنید.

آدرس: استان مازندران، ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر، بخش کجور

  • مسیر دسترسی: وارد محور کرج چالوس شوید تا به یکی از بهترین مناطق شمال ایران بروید. ۷ کیلومتر بعد از مرزن آباد، دوراهی کجور را خواهید دید که پس از ورود به آن و طی ۴۲ کیلومتر مسیر کوهستانی به روستای کندلوس می رسید.
روستای کندلوس

غار آبی دانیال

دومین غار آبی بزرگ در ایران از لحاظ طول است. قبل از غار آبی دانیال که یکی از بهترین مناطق شمال است، غار قوری قلعه کرمانشاه قرار گرفته است. بنابراین آن را می توان یکی از گنجینه های طبیعت ایران دانست. برای آنکه محدوده این غار آبی را بدانید، باید گفت که در ۵ کیلومتری جنوب سلمان شهر در مازندران و در ۲ کیلومتری روستای دانیال قرار گرفته است. تورهایی که برای غارنوردی در این غار اجرا می شوند، گردشگران را به گردش درون روستا هم می برند. حتی اگر تجربه غارنوردی ندارید، باز هم به راحتی می توانید وارد غار شوید و در پیمایش آن شرکت کنید.

  • مسیر دسترسی: به منظور دسترسی به این غار جاده اصلی ده دانیال است که از مرکز شهر متل قو به سمت جنگل پیش می‌رود و بعد از گذشتن از ده خاکی می‌شود. در ادامه مسیر به صورت راهپیمایی در کنار رودخانه اصلی است که تقریبا تا دهانه غار ۳۰ تا ۴۵ دقیقه راهپیمایی دارد و در قسمتی که یک شعبه کوچک به رودخانه می‌ریزد ادامه مسیر به سمت سرچشمه شعبه غار ادامه می‌یابد.
غار آبی دانیال-بهترین مناطق شمال

دره اسکلیم رود

دره ای که شما را به سمت آبشاری آهکی پیش می برد. دره ای بسیار سرسبز و منطقه ای بسیار وسیع که تا چشمتان کار می کند رود و سرسبزی را خواهید دید. برای جنگل نوردی می توان وارد دره اسکلیم رود شد. بنابراین برای پیاده روی، تجهیزات جنگل نوردی را به همراه داشته باشید. در طول مسیر می توانید به بازدید دریاچه و سد البرز هم بروید. تورهای زیادی برای بازدید از این منطقه برگزار می شود. پیشنهاد می شود به دلیل امکان گم شدن در جنگل، با تور به سمت دره و آبشار اسکلیم رود بروید. این دره در استان مازندران از بهترین مناطق شمال برای مسافرت و تورهای طبیعت گردی است.

وسایل مورد نیاز : کفش مناسب پیاده روی، لباس اضافه، کوله پشتی سبک، دوربین عکاسی، کرم ضد آفتاب و قمقمه آب

  • مسیر دسترسی دره اسکلیم رود: آبشار آهکی اسکلیم رود در یان جنگل های لفور قرار گرفته است. بنابراین از طراق جاده فیروزکوه به سمت سواد کوه حرکت کرده و در نهایت با یک راهنما وارد جنگل های لفور شده و به سمت آبشار اسکلیم رود حرکت کنید.
اسکلیم-رود-بهترین مناطق شمال ایران

مرداب هسل

یکی از عجیب ترین، مرموز ترین و رنگی ترین مرداب ها در بهترین مناطق شمال است که تورهای بسیاری برای آن برگزار می شود شما هم می توانید برای رزرو تور در شمال کشور در فصل های بهار و تابستان اقدام کنید. این مرداب یا آبگیر فصلی در هر فصل رنگی متفاوت دارد که به آن جذابیت خاصی بخشیده است. نام های دیگر آن در میان مردم محلی مازندران و طبری، مشعل یا مشل و گاهی کنیچال هم هست. این مرداب از روستای چنس که در نزدیکی آن قرار گرفته فاصله چندانی ندارد و با یک راهنمای محلی می توانید پس از طی مسیر یک ربع ساعت پیاده روی به محل مرداب برسید.

  • مسیر دسترسی: به سمت استان مازندران و کلاردشت بروید. سپس به سمت مرزن آباد و در نهایت با پیدا کردن جاده فرعی روستای چنس به سمت مرداب هسل بروید. بهتر است که از نقشه و مسیریابی گوگل مپ استفاده کنید. همچنین قبل از رسیدن به چالوس می توانید به روستای سینوا بروید. ورودی این روستا بعد از پلیس راه قرار دارد. سپس از پل رودخانه عبور کرده تا به دو راهی مرداب برسید. مسیر سمت راست به هسل می رسد.
مرداب-هسل-بهرتین مناطق شمال

شهر نکا با جاذبه های طبیعت گردی بسیار

شهر نکا از جمله شهرهای شمالی کشور در استان مازندران است که برای سفر جاذبه های بسیاری دارد. دریاچه استخر پشت، غار گمیشان نکا، چشمه آب معدنی قرمزض، آبشار زیبای دزده، ساحل مروارید نکا و پارک تپه تاریخی نارنج باغ به همراه روستاهای اطرافش از جمله مکان های دیدنی هستند که در سفر به نکا می توانید از آن ها دیدن کنید.

  • مسیر دسترسی: اگر از تهران به سمت شمال می روید باید در نهایت خود را به ساری برسانید. از ساری جاده بهشهر را پیش گرفته و نرسیده به بهشهر به نکا خواهید رسید.
نکا-و-آبشار-دزده-بهترین مناطق شمال

پلنگ دره

از آبشارهای زیبای ایران در ناحیه شیرگاه استان مازندران بوده که تا تهران تنها ۴ ساعت راه دارد. مسیر پیاده روی رسیدن به پلنگ دره هر گردشگر و طبیعت گردی را مجذوب خود می کند. بیشتر تورهایی که برای این منطقه برگزار می شود، از جاذبه های مسیر مانند عبور از رودخانه و جنگل، گذشتن از تنه های درخت افتاده روی رود و آب و هوای خنک آن هم بهره می برند.

مسیر دسترسی: از تهران جاده فیروزکوه را تا شیرگاه پیش گرفته و در نهایت باید به سمت شمال شرقی شیرگاه مسیری یک ساعته را در میان جنگل های این منطقه پیاده روی کنید.

آبشار و مسیر پلنگ-دره-بهترین مناطق شمال

جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن

جنگل‌های دو هزار و سه هزار تنکابن از معدود مناطق جنگلی ایران و بهترین مناطق شمال است که حتما باید سراغشان رفت. بهترین فصل برای رفتن به این جنگل ها در فصل بهار و تابستان و تا اواسط پاییز است. در این فصل دما و رطوبت داخل جنگل کم شده است و به همین دلیل می توان در آن پیاده‌روی کرد و صدای پرندگان را شنید.

  • مسیر دسترسی: به سمت شهر تنکابن در استان مازندران حرکت کنید. به خرم آباد بروید. جاده خرم آباد را ادامه دهید تا پس از ۱۰ کیلومتر رانندگی به اول جاده سه هزار برسید. مسیر جاده دو هزار و سه هزار جدا از هم و در این قسمت جاده قرار گرفته اند.
جنگل دو هزار و سه هزار

معرفی بهترین مناطق شمال در استان گیلان برای مسافرت

صومعه سرا شهری سرسبز در شهر

یکی از شهرهای سرسبز که از بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده و در استان گیلان قرار گرفته، صومعه سرا نام دارد. جذابیت و محبوبیت بیشتر این منطقه توریستی به خاطر دسترسی به تالاب صومعه سرا انزلی است. از این شهرستان و روستاهای اطراف آن مانند شیخ محله، صوفیانده، سیاه درویشان می توانید به دیدن تالاب بین المللی بروید. تالاب سلکه، تالاب سیاه کشیم و سرخانکل نام بخش های تالاب صومعه سرا هستند.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید اینجا را به شما پیشنهاد می دهیم. در اطراف شهر نیز کوهستان سرسبز و ارتفاعات تنیان بوده که می توان برای گشت و گذار انتخاب کرد. بازارهای محلی، بناهای آجری تاریخی در شهر و جشن های مردم این شهر هم از جاذبه های منطقه است.

  • مسیر دسترسی: جاده رشت به سمت ضیابر و آستارا (به نام جاده پیر بازار) را ادامه داده و به سمت روستای صوفیانده یا روستای سیاه درویشان حرکت کنید. در نهایت به تالاب صومعه سرا خواهید رسید.
صومعه-سرا و تالاب های آن-بهترین مناطق شمال

کلاچای زیباترین جای گیلان

از دیگر شهرهای دیدنی استان گیلان بوده که بعد از رامسر قرار گرفته است. بازدید از پنج شنبه بازار کلاچای هم یکی از جاذبه های خرید در شمال خواهد بود که در سفر به این منطقه می توانید از آن دیدن کنید. مسافرت به مناطق شمال کشور همواره پر از جاذبه های سرسبز و پر باران است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این شهر و جاذبه های اطرافش بایستی از جاده چالوس به سمت تنکابن و رامسر حرکت کنید. بعد از چابکسر به کلاچای خواهید رسید.
کلاچای-بهترین مناطق شمال برای سفر

شهر فومن بهترین شهر شمال

شهر فومن یکی از شهرهای شمالی ایران برای سفر است که با جاذبه های بی نظیری که در اطرافش وجود دارد توانسته از بهترین مناطق شمال کشورمان شود. قلعه رودخان فومن تایید کننده این موضوع است. قلعه ای در میان جنگل های فومن که نشان دهنده تاریخ و نحوه دژ سازی در این ناحیه است. از دیگر جاذبه های این شهر می توان به پارک فومن، روستای سرسبز و پر از مزارع فوشه، غار خون فوشه، بقعه سبز قبا، ییلاق زودل سر فومن، منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی و چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه اشاره کرد.

  • مسیر دسترسی: اگر قصد سفر به فومن را دارید، بایستی از جاده چالوس یا جاده قزوین به سمت رشت بروید. از رشد بزرگراه ۲۲ را به سمت کلاشم، بازار جمعه و در نهایت فومن ادامه دهید.
فومن-بهترین مناطق شمال

قلعه رودخان فومن

از قلعه های آجری که لقب بزرگترین قلعه آجری را از آن خود نموده است، قلعه رودخان است. قلعه ای که برای رسیدن به بالای آن باید بیش از ۱۰۰۰ پله را بالا بروید. پله هایی که شما را به بالای تپه و قلعه هدایت می کنند. پس از رسیدن به بالای قلعه نمایی بی نظیر از جنگل اطراف، ابر و مه و البته دیوارهای آجری با برج و باروهای قلعه را در جلوی چشمان خود خواهید داشت. در گذشته این قلعه زمانی میزبان میرزا کوچک خان جنگلی بوده است.

  • مسیر دسترسی: پس از رسیدن به فومن، جاده قلعه را پیش بگیرید. از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد و قلعه رودخان عبور کنید تا به پارکینگ حیدرآلات برسید. باقی مسیر را باید پیاده طی نمایید.
قلعه-رودخان-بهترین مناطق شمال

ماسوله و طبیعت شمال

یکی از معروف ترین روستاهای پلکانی ایران که به خاطر معماری خاص خانه هایش و قدمتی مربوط به دوره زندیه مشهور است. صنایع دستی و اقامتگاه های بومگردی ماسوله را در سفر به این روستا کوهپایه ای پیشنهاد می دهیم. ماسوله در جنوب استان گیلن قرار گرفته است و تا شهر فومن تنها ۳۶ کیلومتر فاصله دارد. شهر ماکوان نیز در نزدیکی آن واقع شده و خدمات رسانی به روستا را به عهده دارند. در اینجا، پشت بام یک خانه، حیاط خانه بالایی آن می شود.

  • مسیر دسترسی: ماسوله از روستاهای شهرستان فومن در گیلان است. بنابراین باید ابتدا به سمت فومن حرکت کنید. از فومن تا ماسوله حدود یک ساعت رانندگی خواهید داشت.
ماسوله-بهترین مناطق شمال

املش گیلان

از زیباترین، توریستی ترین و بهترین مناطق شمال برای مسافرت خانواده های ایرانی املش با جاذبه های بی نظیر آن بوده است. اگر بخواهیم برای شما گردشگران لیستی از جاذبه های این سفر را بگوییم باید همچنان ادامه دهیم. با این حال اگر با ماشین سواری خود وارد این شهر شدید حتما به دیدن بازار سنتی املش، قلعه شاه نشین گورج، برج تاریخی میل امام، ساختمان قدیمی عبدالعلی صوفی، تالاب زربیجار، آبشار سیاه تاش و دشت وسیع هلودشت بروید. جنگل های املش بسیار معروف هستند و تورهای گردشگری متعددی برای این مناطق برده می شوند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان املش در قسمت شرقی استان.

  • مسیر دسترسی: از تهران جاده کرج را به سمت قزوین و سپس رشت ادامه دهید. در دو راهی رشت-لاهیجان به سمت لاهیجان رانندگی کنید. از لاهیجان به سمت لنگرود، سپس شهر شلمان بروید و روستاهای سورکوه، استادکلایه و چلارس را رد نموده تا به املش برسید. از تهران ۵ ساعت تا این شهر راه دارید.
املش-گیلان-بهترین مناطق شمال

تالش

باز هم با نام یکی دیگر از شهرهای استان گیلان که در لیست بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت قرار گرفته روبرو هستیم. تالش هم از آن دسته شهرهای شمالی است که بازار محلی بسیار جذابی دارد. پارک جنگلی گیسوم، منطقه ییلاقی سوباتان، دریاچه سراگاه، پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دو خاله کوه و رودخانه کرگان رود به همراه آبشار ورزان نام جاذبه های اطراف تالش هستند.

  • مسیر دسترسی: دسترسی به این شهر بسیار راحت بوده و پس از گذشتن از شهر رشت در جاده اردبیل به شهر تالش در ۱۱۵ کیلومتری رشت می رسید.
بهترین مناطق شمال-جاذبه های تالش گیلان

منطقه ییلاقی دشت النزه

یکی از مناطق بومی و از بهترین مناطق شمال بوده که هنوز توانسته اصالت گذشته خود را حفظ نماید. پراکندگی خانه های چوبی با سقف های شیروانی حلبی در میان دشت النزه و رنگ های مختلف آن، زیبایی اش را دوچندان کرده است. اگر به دشت النزه سفر کردید، حتما به دیدن بقعه ای متبرک در نزدیکی روستا بروید. حدود ۵ دقیقه پیاده روی خواهید داشت. در امامزاده ابراهیم آن درختی با قدمت ۲۰۰ سال هست که مردم بومی به آن نخ های رنگی آرزو گره زده اند. آبشار واشیاره از این مسیر راه دارد؛ منتها پیاده روی آن زیاد است.

آدرس: گیلان، ماسال، شاندرمن

  • مسیر دسترسی: از تهران به سمت جاده چالوس و در نهایت رشت حرکت کنید. از رشت به سمت صومعه سرا رانندگی نموده و پس از گذر از این شهر به دو راهی ماسال می رسید. به سمت روستای ماسال و در نهایت شاندرمان رفته و از آنجا با راهنمایان محلی به سمت دشت النزه بروید.
دشت النزه

سیاهکل

جاذبه های گیلان همچنان ادامه دارد. جای جای کوه ها و جنگل های این استان پر از مناطق سرسبز و توریستی است که نام آن ها در لیست بهترین مناطق شمال خالی است. سیاهکل نیز با جاده های دو طرف پوشیده از درختان جنگلی و طبیعت سرسبز خود، تقریبا دست نخورده باقی مانده است. مردم محلی به این منطقه سی کل هم می گویند که به معنی کوهی با شیب تند است. در سیاه کل می توانید به دیدن استخر پاشوران، کاروانسرای تی تی، آبشار لونک، جنگل لاریخانی یا مسیر جاده ای مارپیچ و زیبای سیاهکل-دیلمان بروید.

  • مسیر دسترسی: از تهران مسیر کرج و در نهایت قزوین-رشت را ادامه دهید. قبل از رسیدن به شهر رشت، جاده سراوان را پیش بگیرید و بعد از گذشتن از سنگر در نهایت به سیاهکل خواهید رسید.
سیاهکل-بهترین مناطق شمال

جواهر دشت

از دیگر روستاهای استان گیلان و همانند جواهر ده بوده که با خانه هایی با سقف شیروانی رنگی، گله های اسب بر روی تپه های سر سبز، مسیر پیاده روی بر روی تپه ها و صنایع دستی زیبای مردم مهربان روستا، هر گردشگری را مجذوب خود می کند. تصاویر و مناظر پانوراما و سرسبز منطقه با آب و هوای خنک و مرطوب می تواند شما را ساعت ها در دشت نگه دارد.

  • مسیر دسترسی: رفتن به سمت استان گیلان و شهرستان رودسر، پیشروی در مسیرر جاده سیاهکلرود و در نهایت با جیپ های محلی رسیدن به منطقه ییلاقی جواهر دشت.
جواهر-دشت-بهترین مناطق شمال

جاده اسالم به خلخال

یکی از توریستی ترین جاده ها و بهترین مناطق شمال ایران برای کوهپیمایی و جنگل نوردی، مسیر اسالم به خلخال است. مسیری که اگر در آن رانندگی کنید، باید دقت بسیار داشته باشید. به همین دلیل توصیه می کنیم که اگر ماشینتان برای مسیرهای روستایی مناسب نیست از وانت های اهالی برای رسیده به مقصد استفاده کنید. بعضی از تورها نیز این مسیر جنگلی را پیاده طی می کنند. چرا که با بهترین مناطق شمال کشور روبرو هستید. بهترین فصل سفر به این منطقه از اوایل اردیبهشت تا اواسط پاییز است.

آدرس: گیلان به اردبیل

  • مسیر دسترسی: از رشت که گذشتید، در مسیر جاده اردبیل به دوراهی اسالم به خلخال می رسید. اگر از سمت گیلان سفر را شروع کردید، شهرستان تالش، شهر اسالم، نقطه‌ی شروع شما خواهد بود و اگر از استان اردبیل شروع به سفر کردید، شهر خلخال را مبدا قرار دهید.
جاده ی خلخال

معرفی بهترین مناطق شمال در استان گلستان برای مسافرت

دهکده جهان نما

از مناطق توریستی استان گلستان و یکی از بهترین مناطق شمال که هر چند مشابه دیگر روستاهای شمالی است اما مسیری متفاوت دارد. از میان روستاهای شمالی می توانید دهکده جهان نما را برای سفر انتخاب کنید. این روستا در ناحیه شهرستان کردکوی و رادکان قرار گرفته است. تمام فصول گرم سال به همراه پاییز جزو بهترین زمان ها برای سفر به این منطقه توریستی است.

  • آدرس: ایران، گلستان، کردکوی، دهکده جهان نما

مسیر دسترسی: در استان گلستان، به سمت کردکوی بروید. بعد از آن به سمت روستای رادکان بروید تا به روستای چمن ساور و حاجی آباد برسید. در این قسمت به یک دوراهی وارد می شوید که باید وارد جاده سمت چپ بشوید تا در نهایت دشت جهان نما را مشاهده کنید.

روستای جهان نما

بندر ترکمن

بندر ترکمن از جمله مکان هایی در شمال است که در استان گلستان قرار گرفته و به بندر شاه هم معروف است. این ناحیه ترکمن نشین نه تنها به خاطر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکمن اش بلکه به خاطر جاذبه های اطرافش مانند جزیره آشوراده، اسکله بندر ترکمن، بازارهای سنتی پر از صنایع دستی، روستای قره قاشلی و مسابقات اسب سواری اش معروف است. این شهر یکی از بهترین مناطق شمال برای گردش و سفر است.

  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به بندر ترکمن از سمت تهران باید جاده بهشهر را پیش گرفته و در نهایت از سمت بندر گز وارد بندر ترکمن شوید.
بندر-ترکمن-بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

معرفی بهترین مناطق شمال در استان البرز برای مسافرت

غار یخ مراد

برای مسافرت های نزدیک به تهران و البته غار نوردی، غار یخ مراد را پیشنهاد می دهیم. یکی دیگر از غارهایی که شمال ایران واقع شده و خصوصیات منحصر به فردی از نظر زمین شناسی دارد. این غار، استالاگتیت و استالاگمیت هایی یخی داشته و از دسته غارهای سرد و یخی محسوب می شود. برای رسیدن به غار، باید به روستای کهنه ده در استان البرز بروید.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده

  • مسیر دسترسی: وارد محور کرج-چالوس شوید و پس از طی کردن حدود ۷۰ کیلومتر که به نزدیکی گچسر رسید، به دنبال یک جاده فرعی بگردید. در سمت غربی جاده، تابلوی روستا کهنه ده را دنبال نموده و پس از طی مسیری ۴ کیلومتری به سمت روستا، به یک دو راهی می رسید. در این مکان دیگر نمی توان ماشین برد. باقی مسیر تا غار را باید به مدت یک ساعت پیاده روی کنید.

بهترین زمان برای جنگل‌ نوردی در این جنگل‌ ها از اواخر اسفند تا اوایل آذر ماه است.

برای سفر به شمال کشور می توانید به راحتی و با خرید بلیط قطار خود را به شهرهای شمالی برسانید و از سفر به شهرهای زیبا و دیدنی شمال کشور لذت ببرید.

بالا
logo-samandehi