برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
بهترین غذاهای شمال ایران

بهترین غذاهای شمال ایران

یکی از مقاصد اصلی کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند. شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد. غذا یکی از نمادهایی است که به خوبی فرهنگ هر ناحیه را نشان می دهد در شمال ایران هم مردمی خلاق با سالم ترین و بهترین مواد اولیه، غذاهایی را به وجود آورده اند که اشتها آور و خوشمزه اند. شمال ایران پر از غذاهای رنگارنگ است که با چاشنی های بومی، وسوسه انگیز و در کل کشور معروف شده اند. اگر می خواهید غذاهای شمالی را بیشتر بشناسید در ادامه خونه چی را همراهی کنید.

غذاهای شمالی

مالابیج از ویژه ترین غذاهای شمالی

شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است. مالابیج یکی از آن غذاهای شمالی دریایی است که هم در گیلان و هم در مازنداران پرطرفدار است و برای درست کردن آن از ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار استفاده می شود. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود.

مالابیج

مرغ ترش ویژه ترین غذای گیلانی

مرغ ترش از غذاهای شمال سنتی ایران است که وجود دو ماده ی سیر و نارنج آن را از دیگر خورشت های ایرانی متمایز کرده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت مرغ، پیاز، سیر، آب نارنج، لپه، سبزیجات خرد شده (ترکیب جعفری، گشنیز، نعناع و گاهی کمی تره)، آب، تخم مرغ، نمک و فلفل است. اول مرغ با پیاز و سیر خوب سرخ می شود بعد از مدتی نمک، فلفل و سبزیجات به ترکیب اضافه می شوند. حالا نوبت لپه، ۱/۵ لیتر آب و یک لیوان آب نارنج تازه است، سپس در قابله را می گذاریم تا بعد از چند ساعت خورشت کاملا جا بیفتد. البته این آخر کار نیست! ۱۰ دقیقه قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود دو تخم مرغ زده شده به تمام قسمت های سطح خورشت اضافه می شود. در این غذا احتیاج به ادویه ی زیادی نیست چون طعم اصلی آن از آب نارنج و سبزیجات تازه می آید. بهتر است لپه ها را از شب قبل خیس کنید و قبل از اضافه کردن به خورشت به مدت ۲۵ خوب بپزید.

مرغ ترش

کال کباب

کال کباب یک پیش غذای خوشمزه ی شمالی است که حیفه به شمال سفر کنید و آن را امتحان نکنید. ممکن است با دیدن اسم کباب فکر کنید با یک غذای گوشتی طرفید اما اصلا این طور نیست ! مواد لازم برای درست کردن این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی آسیاب شده، آب انار ترش، نعناع و سبزی محلی چوچاق است. چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید آن را در بازارهای محلی شمال پیدا کنید و از آن جایی که طعم عطرش خیلی زیاد است فقط مقدار کمی از آن را در این غذا استفاده می کنیم. طرز تهیه ی این غذا به این ترتیب است که اول بادمجان های کبابی خوب با گوشتکوب کوبیده و بعد دو سبزی چوچاق و نعناع و ترکیب سیر و گردو به آن اضافه می شود. باز هم به کوبیدن ادامه می دهیم تا مواد به خورد همدیگر بروند در آخر چند قاشق آب انار هم به غذا اضافه می شود تا رنگ صورتی زیبایی به خود بگیرد. جالبه بدانید که شمالی ها معمولا این غذا را در ظرف های سفالی مخصوصی به اسم گمج درست می کنند که در قدیم کاربرد زیادی داشت.

کال کباب

سیر واویج

یک خورشت گیلانی ساده که معمولا در فصل برگ سیر یعنی پاییز و زمستان در سراسر استان گیلان زیاد درست می شود. مواد اصلی این غذا برگ سیر، تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن مایع است. برای درست کردن سیر واویج اول برگ سیر را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ زده شده را به تمام قسمت های آن اضافه می کنیم. به همین سادگی! این غذا معمولا به همراه برنج و ماهی شور سرو می شود و مخصوصا خوردن آن در کنار دریای خزر خیلی می چسبد!

سیر واویج

گیجاواش

این غذا هم مثل سیر واویج درست می شود با این تفاوت که به آن سبزی گیجاواش هم اضافه می شود. گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است.

گیجاواش

اناربیج

انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود. مواد اولیه این خورشت گردوی چرخ شده، سبزی (جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، نعنا و کمی شنبلیله)، آب انار، پیاز رند شده، رب انار، نمک، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ کرده و گلپر است. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. بعد از مدتی سبزی سرخ شده را به خورشت اضافه می کنیم. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم. چند دقیقه ای قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود گل پرها را هم با خورشت ترکیب می کنیم. برای اینکه کوفته های گوشت در خورشت باز نشوند باید برای طعم دار شدن آن از پیاز بدون آب استفاده کنید.

اناربیج

کباب ترش

کباب ترش از غذاهایی است که نمی شود به شمال رفت و آن را امتحان نکرد. برای درست کردن این غذا گوشت ها با ترکیب سبزیجات خرد شده روغن، پیاز، سیر رنده شده، گردوی چرخ شده و رب انار مزه دار و روی زغال کبابی می شوند.

غذای ایرانی خوشمزه و محبوب کباب ترش

ناز خاتون

اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می شود. تهیه ی این ترشی خیلی آسان است و تنها چیزی که شاید کمی زمانبر باشد کبابی گردن بادمجان هاست.

ناز خاتون

کدوبره

این غذای گیاهی کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند را حتما راضی می کند. این غذا با سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ درست می شود و از آن جایی که زمان پخت کمی دارند خیلی از خانواده های شمالی در مواقعی که وقت کمی دارند روی آن حساب ویژه ای باز می کنند!

کدوبره

آغوز مسما

حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید. ترکیب گوشت اردک و گردو این غذا را تبدیل به غذایی مقوی و پرانرژی کرده است. برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید.

آغوز مسما

میرزا قاسمی از غذاهای شمالی با بادمجان

میرزا قاسمی از معروف ترین غذاهای شمالی است که خیلی ها در دیگر شهرهای ایران هم آن را درست می کنند. برای تهیه ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می شود و چیزی که آن را خوش طعم می کند بادمجان های کبابی است.

جالب است بدانید که این غذای خوشمزه به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای محلی ایران معروف است و مردم در نقاط مختلف کشور از صرف این غذای خوشمزه لذت می برند.

میرزا قاسمی

خورشت آلو یکی از غذاهای محلی گیلان

اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست. برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود. باید بگذارید آب خورشت خشک شود و آن را به صورت غلیظ سرو کنید. اگر دانه های اناری که در این غذا استفاده می کنید ترش است باید کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعمش ملس شود.

خورشت آلو

اسپناساک از غذاهای نونی شمالی 

ماده ی اصلی این غذای خوشمزه ی مازندرانی اسفناج است و با خوردن آن تازه می فهمید که اسفناج چه طعم بینظیری دارد! برای درست کردن این غذا از گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعناع، پیاز و هویج استفاده می شود.

اسپناساک

ترشی تره

ترشی تره نیز یکی از غذاهای شمالی پرطرفدار است. برای درست کردن این غذا اول سیر له شده را با نمک و زردچوبه تفت می دهیم و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنیم. در ظرف دیگری برنج و انواع سبزیجات خرده شده را می پزیم و بعد از مدتی آرد را به این ترکیب اضافه می کنیم. در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود.

ترشی تره

باقلا وابیج

در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد. باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود.

باقلا وابیج

خورشت سیر انار

در این خورشت پرطرفدار باز هم از انار استفاده می شود! دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد.

خورشت سیر انار

باقلا قاتق

باقلا قاتق از غذاهای ملی و محبوب شمال است که با لوبیا رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود و معمولا با برنج کته سرو می شود. برای تهیه این غذا اول سیر با شوید تفت داده می شود و بعد باقلا و آب به آن اضافه می شود تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن باقلاها تخم مرغ ها را به غذا اضافه می کنیم.

باقلا قاتق

بشته واش از غذاهای شمالی بدون گوشت

لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد. برای درست کردن این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز استفاده می شود.

بشته واش

شوید قرمه

این غذا با شوید تازه، گوشت، روغن، پیاز، گوجه سبز و لوبیا قرمز درست می شود و باید ساعت ها بپزد تا حسابی جا بیفتد البته حواستان باشد که لوبیاها را حتما چند ساعتی خیش کنید.

شوید قرمه

کئی پلا

کدو پلو یکی دیگر از غذاهای محبوب مازندرانی است که با کدوی رنده شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، برنج، زردچوبه و کره ی محلی درست می شود هر چند که می توانید با توجه به ذایقه تان در مواد اولیه ی آن کمی تغییر ایجاد کنید.

کئی پلا

ناردونی

حتما تا به حال فهمیدید که دانه های انار و رب انار چقدر در غذاهای شمالی نقش مهمی دارد. ناردونی یعنی دانه های انار! مواد لازم برای تهیه این غذا سیر، پیاز، دانه های انار، رب انار و مرغ است. اول پیاز و سیر را تفت می دهیم و مرغ را به آن اضافه می کنیم تا سرخ شود. حالا وقت دانه های انار و رب انار است، در آخر به این ترکیب آب اضافه می کنیم تا مثل خورشت بپزد. این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود.

ناردونی

اسفناج مرجی

در این غذا از ترکیب اسفناج و انار استفاده می شود شاید فکر کنید طعم این دو در کنار هم زیاد جالب نباشد اما پیشنهاد می کنیم که حتی برای یک بار هم شده این غذای بینظیر را امتحان کنید. برای تهیه ی اسفناج مرجی از اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش استفاده می شود. وجود اسفناج و عدس این غذا را به غذای مناسبی برای کسانی که کمبود آهن دارند تبدیل کرده است.

بالا
logo-samandehi