برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

اگر دوست دارید در خودشناسی قوی شوید، به آرامش روحی و روانی برسید و از همه مهم‌تر، ارزان سفر کنید؛ شاید بد نباشد که گزینه کمپ و طبیعت گردی را به برنامه‌های امسال خود اضافه کنید. در این نوشته، ابتدا کمی از مزایا و ویژگی‌های کمپینگ می‌گوییم، سپس مروری بر بهترین جاهای دیدنی ایران برای کمپینگ خواهیم داشت و در آخر، مجموعه نکاتی را که باید پیش از کمپینگ در نظر داشته باشید، ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چرا باید کمپ کنیم؟

کمپ کردن در طبیعت فواید فیزیکی، روحی، احساسی و اجتماعی قابل توجهی دارد. در کمپ بدون واسطه آفتاب می‌گیرید، هوای تمیز را به ریه‌های خود می‌فرستید، با پیاده‌روی یا کوهنوردی عضلات را تمرین می‌دهید، از سکوت بکر طبیعت آرامش می‌گیرید، استرس کاری و اقتصادی روزمره را کاهش می‌دهید، به احتمال زیاد دوست‌های جدید پیدا می‌کنید و صد البته اینکه، همه اینها را در بودجه‌ای قابل تامین دریافت می‌کنید. از این توصیف‌های کلی که بگذریم، کمپ کردن به طور مشخص فواید زیر را دارد:

  • کاهش استرس: در کمپ هیچ چیزی به جز زمان‌بندی طبیعت روی رفتار و خواسته‌های شما تاثیر نمی‌گذارد. آزادی و فراغ بال واقعی!
  • هوای تازه: همان لحظات کوتاه کافی است تا ریه‌ها اکسیژن خالص دریافت کرده، آلودگی شهر را بیرون ریخته و نفسی چاق کنند.
  • بهبود روابط: افرادی که با خانواده یا دوستان خود کمپ می‌کنند، این فرصت را دارند که در شب‌های پرستاره، پای آتش، بدون محدودیت، مشکل و مزاحمت به صحبت و معاشرت با آنها بپردازند و روابط خود را تقویت کنند.
  • تقویت فیزیکی: حتی اگر به پیاده‌روی و کوهنوردی پرداخته نشود، برپایی چادر، جمع‌کردن هیزم و اموری از این دست فرصت مناسبی برای تقویت قوای جسمانی فراهم می‌کنند.
  • ارتباط با طبیعت: پختن غذا روی آتش، بیدار شدن با روشنایی و خوابیدن با تاریکی طبیعی روز، گوش دادن به صدای آب و پرنده و کاهش وابستگی به گجت‌های الکترونیکی یکی از مهم‌ترین هدایای کمپینگ است.
  • افزایش مهارت زندگی: به خصوص برای کودکان و نوجوانان کمپ کردن فرصت‌های یادگیری فراوانی ایجاد می‌کند. افزایش مسئولیت‌پذیری، پخت و پز، یافتن محل مناسب و امن، آتش روشن کردن، طبیعت‌گردی و حتی کمک‌های اولیه سرفصل‌های آموزشی یک کمپ کوتاه هستند.
  • ارتقا اعتماد به نفس: اگر از پس زندگی چند روزه در طبیعت برمی‌آیید، چه چیزی در جهان وجود دارد که توان انجامش را نداشته باشید؟ کمپینگ بمب انگیزه و اعتماد به نفس است.

بهترین نقاط ایران برای کمپینگ

خوشبختانه یا متاسفانه در ایران آماده سازی طبیعت به منظور کمپینگ حرفه‌ای چندان مرسوم نیست و این مساله باعث می‌شود که امکان کمپ کردن در هر نقطه از نقشه که به دل آدمی بنشیند، مقدور باشد. اما در روی دیگر سکه، اکثرا خبری از امکانات بهداشتی و رفاهی نیست و عدم آشنایی با منطقه می‌تواند خطر حضور حیوانات وحشی و گم شدن را در پی داشته باشد. از نظر جغرافیایی نیز، سه استان شمال، کردستان، لرستان و دماوند نواحی محبوب کمپینگ ایران هستند که در این نوشته از هر کدام یک مورد مثال می‌آوریم.

۱. جنگل دالخانی رامسر، بکر و تمیز

سه استان مجاور دریای مازندران وجب به وجب زیبا هستند و در جاده اصلی که موازی ساحل کشیده شده است، هر فرعی به یک بهشت کوچک ختم می‌شود. به همین خاطر، انتخاب محل مناسب برای کمپینگ کار ساده‌ای نیست. اما به هر حال، ما با در نظر گرفتن امکانات، زیبایی، دنج بودن، نزدیکی به جاده اصلی و ارتباط با سایر دیدنی‌ها، جنگل دالخانی رامسر را به عنوان سرلیست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ معرفی می‌کنیم.

جنگل دالخانی رامسر - ویرگول

اگر از رامسر به سمت تنکابن حرکت کنید و پس از هفت کیلومتر به سمت راست بپیچید، در کمتر از نیم ساعت به جنگلی می‌رسید که نظیرش در ایران وجود ندارد. دلیل این امر پاکیزگی مثال‌زدنی در عین بکر بودن است. آب و هوای خنک، حضور مه، امکان کوهنوردی و طبیعت‌گردی، مناظر بی‌بدیل، کلبه‌های چوبی، روستاهای اطراف، سد میجران و خود رامسر و تنکابن از این جنگل یک میزبان درجه یک برای کمپینگ ساخته‌اند.

مازنی خبر (مازنی نیوز) » آدرس زیر را دنبال کنید تا به بهشت رامسر برسید!  +تصاویر

توجه داشته باشید در روز هیچ خطری متوجه شما نیست (مگر اینکه بی تجهیزات به دل جنگل بزنید و گم شوید) اما در شب حشرات زیاد هستند و گاهی شغال نیز پیدا می‌شود. اولی با چادر مناسب مدیریت می‌شود و دومی با یک آتش کوچک جلوی چادر، اما اگر دوست دارید احتمال و چالش کمپ را به صفر برسانید، می‌توانید به راحتی یک کلبه در جنگل کرایه کنید.

سایر جاهای شمال برای کمپینگ: فیلبند، جنگل الیمستان، جنگل‌های دو و سه هزار، سراوان، ناهارخوران، سی‌سنگان، النگدره و سیاه بیشه.

۲. دماوند، میزبان چهارفصل طبیعت ایران

به جز خود قله که هدف اصلی کوهنوردان کارکشته است، دشت و سبزی اطراف دماوند یکی از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ است. به خصوص برای آنهایی که ساکن تهران یا شهرهای اطراف هستند، کمتر انتخابی جذابیت دماوند را دارد. چه چیزی از این بهتر که چند کیلومتر رانندگی کرده و در دشت یا کنار آبشاری کمپ کنید که منظره آن نماد طبیعت ایران یا بزرگترین آتشفشان خاورمیانه است؟

برنامه سفرهای کوتاه استان تهران به دماوند - کجارو

کار جالب‌تر می‌شود وقتی بدانیم با احداث کمپ زمستانی دماوند، حالا این امکان برای همه فراهم است که حتی در سردترین روزهای زمستان، تجربه یک کمپ حرفه‌ای و درجه یک را به خاطرات زندگی خود بیافزایند. برای کمپ در دماوند به طور کلی دو انتخاب دارید، اگر سبزی دشت منظره مورد علاقه شماست به سمت غرب کوه حرکت کنید و در پارک ملی لار چادر بزنید و اگر روحیه شما با آبشار و غار سازگاری بیشتری دارد در حوالی آبشار جنگلک و غار رود افشان به دنبال جای مناسب باشید.

سایر جاهای دماوند برای کمپینگ: چشمه دیو آسیاب، دامنه کوه دماوند، آبشار برف تنگه لار، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، چشمه تیزآب، دریاچه تار، دریاچه هویر، روستای خسروان، غار بورنیک و آبشار گروبار.

روستای نوا و دشت آزو . بهترین های گردشگری . طبیعت گردی | کاروان


۳. دریاچه گهر، نگین زاگرس یا آلپ ایران

برای معرفی سومین پیشنهاد از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ به غرب کشور می‌رویم و در دل استان زیبای لرستان روی نام گهر تمرکز می‌کنیم. جایی که از ارتفاعات اشترانکوه، آبی زلال جریان یافته و با همکاری چمشه‌های جوشان دل دره، دریاچه‌ای پدید آمده که نه تنها میزبان حیات آبی قزل آلا، لاکپشت و مارماهی است، بلکه زندگی گونه‌های جانوری خرس، پلنگ، قوچ، روباه، عقاب، شاهین، کبک و بسیاری دیگر را پشتیبانی کرده و انواع درختان بلوط، بید، پسته، زالزالک و انجیر را آب می‌دهد. به اینها اضافه کنید دشت‌های اطراف را که با لاله‌های واژگون و شقایق‌های عاشق تزیین شده است.

دریاچه گهر | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

برای رسیدن به این دریاچه زیبا و کمپ در ساحل آرام آن پس از آخرین ایستگاه ماشین‌رو در شهر دورود، چیزی در حدود چهل دقیقه تا چند ساعت (بسته به آمادگی بدنی شما) راه در پیش است. البته، پیش از آنکه گهر را برای کمپ خود انتخاب کنید باید بدانید اولا در کنار دریاچه امکاناتی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و اگرهم باشد قیمت بالایی خواهد داشت، دوما اینکه متاسفانه در مسیر و گاهی کنار دریاچه زباله گردشگران پیشین به چشم خواهد خورد و سوما، حتما باید با نفرات بالا و تجربه مناسب کمپ در طبیعت عازم این دریاچه شد.

سایر جاهای لرستان برای کمپینگ: آبشار نوژیان و گریت، مخمل کوه، آبشار بیشه، آبشار آبسفید الیگودرز، دره شیزر، دشت لاله‌های واژگون الیگدورز و دره خزینه.

۴. رود سیروان، نماد صلابت کردستان

رود سیروان در منطقه اورامان قرار گرفته و تا مرز عراق پیش می‌رود. آن‌هایی که سابقه حضور در کردستان را دارند به خوبی می‌دانند که از بین آن همه زیبایی کوهستان انتخاب نماینده‌ای به منظور حضور در فهرست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ کار ساده‌ای نیست؛ اما به هر حال، به دلیل وجود آب، بافت جانوری و گیاهی منحصر به فرد، این رودخانه را به عنوان نماینده کردستان معرفی می‌کنیم.

سیروان (رود)

با حضور و کمپ در محل مناسبی از رود، اگر خوش‌شاس باشید با سنجاب‌ها ملاقات می‌کنید و در کنار آب، رویش گیاهان با ارزشی چون ریواس را شاهد خواهید بود. سیروان طولانی‌ترین رود کردستان است و باعث دوتکه شدن ارومان و سروآباد می‌شود. از این رو برای رفتن از یک کرانه به کرانه دیگر باید در بیست و پنج کیلومتری پاوه از پل دوآب کمک بگیرید.

سایر جاهای کردستان برای کمپینگ: دریاچه زریوار، قلعه قمچقای، کوه آربابا، آبشار گویله، روستای پلکانی پالنگان، کوه آوالان، کوه شاهو و سروآباد.

۵. ساحل درک چابهار؛ کمپ با طعم کویر و دریا

برای مشاهده یک نخل کنار ساحل دریا حتما نیازی نیست که سراغ فیلم‌ها برویم، سفر تا ساحل درک چابهار این امکان را برای ما فراهم می‌کند.

روستای گردشگری دَرک چابهار با چهار نوع ساحل بکر و زیبا - وبلاگ اقامت ۲۴

به این منظور باید به دویست کیلومتری غرب چابهار یا صد و بیست کیلومتری کنارک برویم و روی رمل‌ها، منظره غروب را پای آتش و تصویر طلوع را از دریچه چادر خود، روی افق دریا دنبال کنیم. اگر در فصل گردشگری سروقت این ساحل بروید، علاوه بر شنا، امکان قایق و موج‌سواری هم وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم، ساحل درک چابهار تنها نقطه ایران است که طعم کمپ کویری و ساحلی را همزمان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد و به همین دلیل در لیست قرار گرفته است.     

پیش از حضور در بهترین نقاط ایران برای کمپینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

چگونه چادر مسافرتی را جمع کنیم؟

اگر دوست دارید از کمپ خود در طبیعت بیشترین لذت را ببرید، بد نیست نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • حتما پیش از حرکت با لوازم و تجهیزات خود آشنا شوید. چادر را باز کنید و ببندید، اجاق را روشن و خاموش کنید، کیسه خواب‌ها را کنترل کرده و برای چند دقیقه، شرایط شب اول را در منزل شبیه سازی کنید؛
  • به جز در مواردی که تنهایی کوله گردی می‌کنید و محدودیت جا دارید، بهتر است که چادر را بزرگ‌تر بگیرید (یک خانواده دو نفره چادر چهار نفره بگیرد و غیره)؛
  • چک لیست تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که در طبیعت با کمبود تجهیزات مواجه نشوید و همه چیز از پیش تهیه شده و منظم پیشروی کند؛
  • طوری برنامه ریزی کنید که رسیدن به مقصد در اول وقت باشد. این امر به شما اجازه می‌دهد تا منطقه را بشناسید و بهترین محل برای چادر زدن را انتخاب کنید؛
  • برای وعده‌های غذایی برنامه داشته باشید (ترجیحا سبک و نیمه آماده)؛
  • لباس کافی و کفش مناسب همراه داشته باشید (به عنوان مثال جنگل کفش پاشنه‌دار می‌خواهد و رودخانه و ساحل دمپایی)؛
  • در آب و هوای نامناسب کمپ نکنید و ترجیحا تجربه‌های اول را در نزدیک‌ترین ایستگاه‌های ممکن بگذرانید.

جمع‌بندی و کلام آخر

در این نوشته مجموعه نکاتی از کمپینگ را مرور کرده و به ۵ مورد از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ اشاره کردیم. ناگفته پیداست که تعداد جاهای مناسب و دیدنی که قابلیت میزبانی از چادر ما را دارند به نمونه‌های بالا ختم نمی‌شود و نکات ضروری که باید در کمپینگ رعایت شوند بی‌شمار است. با این تفاسیر، مشتاقانه آماده شنیدن تجارب ارزشمند شما هستیم تا به عیار این راهنما افزوده شود و مخاطبان با آگاهی بیشتری عازم طبیعت شوند.

بالا
logo-samandehi