برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

سفر به شیراز یکی از لذت‌بخش‌ترین گردش‌های داخلی است و زیبایی جاذبه‌های این شهر دل هر گردشگری را می‌برد. علاوه بر جاذبه‌های درون شهری شیراز، جاهای دیدنی اطراف این شهر نیز بسیار تماشایی هستند و سفر به شیراز بدون ماجراجویی در این جاذبه‌ها مفهومی ندارد. در این مطلب از مجله علی‌بابا به‌سراغ جاهای دیدنی اطراف شیراز رفته‌ایم و از ماجراجویی در این مناطق برایتان گفته‌ایم. بار و بندیلتان را ببندید تا در ادامه سفر به جاهای دیدنی شیراز، سری به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرها و روستاهای اطراف آن نیز بزنیم.

۱. تخت جمشید

مگر می‌شود از تاریخ ایران سخن گفت و از تخت جمشید یاد نکرد؟! مجموعه ارزنده تخت جمشید از جاذبه‌های مهم استان فارس است و مسافران شیراز بدون ماجراجویی در تاریخ آن، به خانه باز نخواهند گشت. تخت جمشید که نام دیگر آن پرسپولیس است در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مرودشت واقع شده است. جهت جغرافیایی آن نسبت به شهر شیراز نیز شمال شرقی است و ۶۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.

این شهر باستانی مرکز قدرت هخامنشیان بوده است و تا به امروز شکوه و عظمت تاریخ ایران را به دوش می‌کشد. تخت جمشید مرکز برگزاری مراسم‌های خاص تاریخی و دیپلماتیک در زمان هخامنشیان بوده است.

چند کاخ مختلف در مجموعه تخت جمشید وجود دارد که هر کدام دنیایی از ماجراجویی باستانی‌شناسی را می‌طلبد. آپادانا، صد ستون، هدیش، سه‌در و… از نمونه کاخ‌های پرسپولیس هستند. مهم‌ترین المان تخت جمشید، ستون‌های آن است که در هر کدام زیبایی هنر و هوش هندسی مشهود است.

به تخت جمشید بروید تا از تاریخ شکوهمند ایران بیشتر بدانید. این مجموعه جایی است که می‌توانید با تاریخ نیاکان خود آشنا شوید و از عظمت و شکوه ایران باستان آگاه باشید.

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت مرودشت برانید. سپس مسیرتان را در جاده شیراز به پرسپولیس ادامه دهید تا درنهایت به مقصد برسید.

۲. نقش رستم

مرودشت مهد آثار تاریخی در استان فارس است و بعد از تخت جمشید باید سراغ نقش رستم در روستای زنگی‌آباد رفت. این مجموعه در جهت شمال شرقی مرودشت و همچنین شیراز واقع شده است و فاصله آن با هرکدام از این دو شهر به ترتیب ۱۵ و ۶۸ کیلومتر است.

از تخت جمشید فاصله بسیار کمی در حدود ۹ کیلومتر باید پیش بروید تا به نقش رستم، یکی دیگر از شاهکارهای تاریخی فارس برسید. ردپای سه دوره مهم تاریخی، یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در این مجموعه به‌جا مانده است و اگر اهل ماجراجویی در تاریخ باشید، زمان را در این منطقه فراموش می‌کنید و غرق رمز و رازهای باستانی می‌شوید.

از آثار تاریخی این مجموعه می‌توان به کعبه زرتشت اشاره کرد که به اعتقاد باستان‌شناسان یادگاری از حکومت هخامنشی است. در دل صخره‌ای این منطقه چهار آرامگاه کنده‌کاری شده دیده می‌شود که شاهکاری در هنر سنگ‌تراشی محسوب می‌شود. گفته می‌شود، داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در دل این کوه آرمیده‌اند.

همچنین از ساسانیان نیز می‌توان سنگ‌نگاره‌های بی‌نظیری را در این مجموعه دید. سنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان و نرسی و… از آثار تماشایی و قابل تأمل در نقش رستم است.

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت مرودشت برانید. سپس مسیرتان را در بزرگراه مرودشت به سعادت شهر ادامه دهید. در نهایت به جاده مرودشت به سارویی خواهید رسید که فاصله کمی با نقش رستم دارد.

۳. نقش برجسته رجب

اگر شیفته ماجراهای تاریخی و تماشای آثار به‌جامانده از گذشته ایران هستید، در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز، مرودشت را در الویت قرار دهید. یکی دیگر از این آثار تاریخی فارس که با نام نقش رستم شناخته می‌شود، در این منطقه قرار دارد. نقش رجب در شمال مجموعه تخت جمشید جا خوش کرده و برای رفتن به آن بعد از پشت سر گذاشتن تخت، جمشید باید در حدود ۹ کیلومتر برانید.

همچنین این اثر با ارزش حجاری در جهت شمال شرقی مرودشت و شیراز با فواصل ۱۳ و ۶۷ کیلومتر واقع شده است. نقش رستم از ماجراهای تاج‌گذاری و مراسم تشریفاتی در زمان ساسانی حکایت می‌کند.

در این نقش سه مجلس روایت می‌شود. در مجلس یکم شاپور اول را سوار بر اسب در جمعی از بزرگان می‌بینیم و این کنده‌کاری از یک جشن مهم الهام گرفته شده است. مجلس دوم شرح مراسم تاج‌گذاری اردشیر بابکان است و مجلس سوم به تاج‌گذاری شاپور یکم، فرزند اردشیر اشاره می‌کند.

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت مرودشت حرکت کنید و در جاده شیراز – پرسپولیس، وارد بریدگی بزرگراه مرودشت به سعادت شهر شوید. نقش رجب پیش از رسیدن به نقش رستم سر راه‌تان خواهد بود.

۴. شهر باستانی استخر

در حوالی مرودشت و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز، شهری پر رمز و راز از دل تاریخ سردرآورده است. شهر استانی استخر (یا به‌عبارتی اصطخر)، از دیارهای به‌جامانده به سبک شهرنشینی است و خرابه‌های آن نشان از سکونت گذشتگان در این منطقه دارد.

این شهر تاریخی به گفته باستان‎‌شناسان چهار دروازه داشته و وسعت آن قابل توجه بوده است. نزدیکی این شهر به تخت جمشید، این احتمال را تقویت می‌کند که استخر شهری برای سکونت مردم عادی در همسایگی اقامتگاه‌های سلسله پادشاهی در کاخ‌های تخت جمشید بوده است.

استخر روزگار بسیاری پرچالشی را گذرانده و قدمت آن به ۵ قرن پیش از میلاد می‌رسد. این شهر باستانی تاج‌گذاری شاهان و مراسم شادی درباریان را به خود دیده و در عین حال از جنگ و خون‌ریزی نیز زخم برداشته است. ولی در زمان ساسانی نیز همچنان حیات خود را حفظ کرده است.

اسکندر مقدونی و همچنین اعراب، در ویرانی آن نقش بسیار پر رنگی داشته‌اند. در سفرتان به شیراز و استان فارس، ماجراجویی در خرابه‌های این شهر را از دست ندهید و حتما این منطقه را در فهرست جاهای دیدنی اطراف شیراز بگنجانید.

مسیر دسترسی

خودتان را به مرودشت برسانید و وارد جاده شیراز به پرسپولیس شوید. در جاده مرودشت به سارویی مسیرتان را ادامه دهید تا در نهایت به مقصد برسید.

۵. شهر باستانی گور و آثار به‌جا مانده در آن

فیروزآباد یکی دیگر از مناطق تاریخی در استان فارس است که آثار شهر باستانی گور در آن یافت شده است. اردشیر بابکان از پادشاهان ساسانی این شهر را بنا کرده و طرح این شهر باستانی به شکل دایره‌ای و سبک خاصی از شهرسازی است. در این شهر بناهای حکومتی و تاریخی بنا شده و امروزه باقی‌مانده این مجموعه عظیم در ۴ کیلومتری غرب شهر فیروزآباد واقع شده است.

شهر شیراز نیز در شمال شهر گور و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری آن جا خوش کرده است. درون این شهر باستانی و اطراف فیروزآباد بناهای تاریخی بسیاری برای تماشا و ماجراجویی وجود دارد. رصدخانه، قلعه دختر، آتشکده اردشیر بابکان، پل مهر نرسه و… از بناهای این مجموعه تاریخی هستند و هر کدام می‌توانند ذهن شما را درگیر زیبایی، طراحی و عظمت خود کنند.

مسیر دسترسی

از شیراز باید وارد جاده شیراز به جهرم شوید و مسیرتان را به‌سمت فیروزآباد ادامه دهید. سپس وارد جاده شیراز به کوار شوید. در جاده کوار به فیروزآباد تا رسیدن به کمربندی فیروزآباد پیش بروید. در نهایت باید وارد خیابان گلزار شهدا شوید تا به مقصد برسید.

۶. مجموعه سلطنتی پاسارگاد و آرامگاه کوروش

در شهرستان پاسارگاد استان فارس، مجموعه‌ای عظیم از سازه‌های حکومت هخامنشی به‌جامانده و به همین دلیل این منطقه یکی از گزینه‌های گردشگری بسیار مطلوب در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز محسوب می‌شود. مجموعه سلطنتی پاسارگاد با مقبره کوروش بزرگ بیشتر شناخته می‌شود.

این آرامگاه از سنگ‌های طویل آهکی و به رنگ سفید ساخته شده و طراحی آن با سکوی پلکانی و سازه‌ای مکعبی شکل کامل شده است. علاوه بر این سازه، بناهای دیگری همچون آرامگاه کمبوجیه، مسجد پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، کاخ دروازه، کاروانسرای مظفری و… تشکیل شده است.

مسیر دسترسی

پاسارگاد در فاصله تقریبی ۱۲۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است و برای رسیدن به آن باید مسیر مرودشت را در پیش بگیرید. جاده شیراز به پرسپولیس را در پیش بگیرید و در نهایت وارد بزرگراه مرودشت به سعادت شهر شوید. در نهایت مسیرتان را در بزرگراه سعادت شهر به صفا شهر ادامه دهید تا به جاده پاسارگاد برسید.

۷. دریاچه مهارلو

دریاچه خوش‌آب‌ورنگ مهارلو یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که زیبایی خیال‌انگیزی دارد. این دریاچه یکی از پدیده‌های ناب طبیعت استان فارس و شهرستان سروستان است که برخلاف قاعده، آبی دیده نمی‌شود و به رنگ صورتی درآمده است. این دریاچه منبعی غنی از نمک است و این ماده سفیدرنگ علاوه بر امتیاز غذایی و اقتصادی، سبب زیبایی ساحل دریچه نیز شده است.

روستای مهارلو در همسایگی این دریاچه ۲۵ هزار هکتاری واقع شده است. دریاچه مهارلو رنگ صورتی خود را مدیون نوعی جلبک به‌نام «دونالیلا سالینا» است و این رنگ رویایی با پرندگان مهاجر، قابی هنرمندانه می‌سازد.

فلامینگو، اردک، عقاب طلایی و… نمونه‌هایی از مهمانان مهارلو هستند. این دریاچه شور در تابستان بیشتر حجم آب خود را از دست می‌دهد و با بارش‌های فصلی در پاییز و زمستان جان دوباره می‌گیرد. سه رودخانه سلطان آباد، خشک شیراز و چنارراه، منبع تغذیه دریاچه مهارلو هستند و هرچه بارش بیشتر شود، این رودخانه‌ها با دست پرتری به‌سراغ مهارلو خواهند آمد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به دریاچه مهارلو، باید از شیراز وارد جاده منتهی به بندرعباس شوید. کمی که گذشت دریاچه خوش‌رنگ فارس خودش را به شما نشان می‌دهد.

۸. دریاچه‌های هفت برم

یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری استان فارس، محدوده دریاچه‌های هفت برم است که در فاصله تقریبی ۷۶ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است. در این منطقه سادگی مهم‌ترین عنصر زیبایی است و منظره‌هایی با این خاصیت شما را شیفته خود می‌کند. برم به معنی آبگیر و تالاب است و در این مجموعه هفت‌گانه چهار آبگیر دائمی وجود  دارد و مابقی فصلی هستند.

در اطراف این دریاچه چندگانه، اقامتگاه‌هایی وجود دارد که با دریافت خدمات متوسط می‌توانید شب را در آن‌ها سپری کنید. علاوه بر اهالی شیراز، این منطقه از انتخاب‌های ساکنان یا مسافران شهرهای کازرون و سپیدان برای تفریح و خوش‌گذرانی است و هر کدام به ترتیب ۱۰۷ و ۹۰ کیلومتر از این جاذبه فاصله دارند. این منطقه در بیشتر فصول تماشایی است، اما در زمستان باید خودتان را برای دمای بسیار پایین آماده کنید. بدون شک این منطقه برای سفر در بهار و تابستان یک مقصد فوق‌العاده خواهد بود.

مسیر دسترسی

اگر از شیراز به سمت این منطقه راه بیفتید، باید وارد بزرگراه شیراز به قائمیه شوید. در واقع باید در مسیری برانید که در نهایت به کازرون ختم می‌شود. اگر در نقطه خروج از شهر نزدیک به ۴۰ کیلومتر در این بزرگراه برانید، به یک بریدگی خواهید رسید که بعد از تقریبا ۲۰ کیلومتر شما را به هفت برم می‌رساند.

۹. دریاچه سد درودزن

دریاچه سد درودزن یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در ۷۳ کیلومتری مرودشت و در شمال غربی آن واقع شده است. این سد لقب قدیمی‌ترین سد خاکی را در خاورمیانه گرفته است و از سال ۱۳۵۱ به‌روی رود «کر» خودنمایی می‌کند.

کر بزرگ‌ترین رود حیات‌بخش استان فارس محسوب می‌شود و جریان خروشان آن در سد درودزن به یک دریاچه تماشایی تبدیل شده است. این سد با هدف تامین آب نوشیدنی و کشاورزی ساخته شده و امروزه یکی از مناطق گردشگری نیز محسوب می‌شود. ایده ساخت و پردازش اولیه این سد به زمان داریوش هخامنشی مربوط است و این سازه مهندسی ایرانی در گذشته به سد داریوش شناخته می‌شد. امروزه با نام درودزن آن را می‌شناسیم که هم‌نام روستایی در همسایگی خود شده است.

مسیر دسترسی

بعد از رسیدن به مرودشت، باید وارد جاده مرودشت به کامفیروز شوید. بعد از آنکه در حدود ۷۰ کیلومتر راندید به مقصد خواهید رسید.

۱۰. دشت ارژن

ارژن یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در حدفاصل این شهر با کازرون واقع شده است و از طبیعت‌های بهشتی استان فارس محسوب می‌شود. دشت ارژن طبیعت کاملی از تمام زیبایی‌های فارس است و در آن می‌توانید سرسبزی دشت و آبی دریاچه را با هم تجربه کنید.

این بهشت فارس در زاگرس جنوبی جا خوش کرده و بیش از همه پذیرای مردم شیراز و کازرون است. یکی از جذابیت‌های دشت ارژن به‌خصوص در زمستان، آبشار چرونیز است که در فصل سرما، سراسر بافتی کریستالی پیدا می‌کند و به ملکه یخی تبدیل می‌شود.

دریاچه ارژن و پرندگان مهاجران، از دیگر زیبایی‌های این منطقه است که همچون تابلویی هنرمندانه ارژن را به تصویر می‌کشد.

بافت جانوری این دشت به اندازه بافت گیاهی آن زیباست و حیواناتی همچون آهو، گوزن، گاو و گوسفند در این دشت پیدا می‌شوند. از جاذبه‌های نزدیک دشت ارژن می‌توان به دریاچه پریشان اشاره کرد. این دریاچه در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ارژن واقع شده است و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. همچنین مجموعه تاریخی بیشاپور نیز در ۷۰ کیلومتری شمال غربی این دشت جا خوش کرده و به ارژن ارزش تاریخی بخشیده است. سنگ‌نبشته، نقش برجسته شاپور، معبد آناهیتا و غار شاپور، ردپای تاریخ ساسانی در این منطقه بیشاپور است و ماجراجویی در آن‌ها هوش از سرتان می‌برد.

مسیر دسترسی

دشت ارژن در فاصله قریبی ۶۵ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است. از شیراز وارد بزرگراه شیراز به قائمیه شوید و سپس مسیرتان را در کمربندی خان زنیان ادامه دهید. بعد از این کمربندی، دوباره در مسیر بزرگراه قائمیه قرار خواهید گرفت و تا رسیدن به مقصد باید آن را ادامه دهید.

۱۱. تنگ تیزاب

در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز، به شهرستان سپیدان می‌رویم و در نزدیکی شهر اردکان استان فارس به طبیعت‌گردی مشغول می‌شویم. تنگ تیزاب یکی از هنرآفرینی‌های طبیعت است که ترکیبی تماشایی از جریان رود، صخره‌ها و سرسبزی درختان وگیاهان به‌وجود آورده است. در واقع قسمتی از رودخانه پرخروش «بشار» از این قسمت می‌گذرد و این جریان زلال که از کوه‌های سپیدان مسیرش را آغاز کرده، طراوت و سرسبزی از خود باقی می‌گذارد.

در تنگ تیزاب بافت گیاهی متنوعی خواهید دید و از نمونه‌های آن می‌توان به درخت بلوط، بادام، بید و… اشاره کرد. در تنگ تیزاب قسمت‌هایی برای استراحت مسافران همچون سکو تعبیه شده و بخشی از این منطقه، به کمپ و چادرزنی اختصاص داده شده است. هوای فرح‌بخش این منطقه از سپیدان از اردیبهشت تا پاییز، خواستنی‌تر می‌شود؛ به‌خصوص تابستان و گرمای آتشینش که به لطف رودخانه در این منطقه، مهار می‌شود.

مسیر دسترسی

باید به شهرستان سپیدان بروید و سپس به سمت اردکان حرکت کنید. شهر اردکان تا این منطقه در حدود ۲۹ کیلومتر فاصله دارد و در جنوب شرقی آن واقع شده است. در جاده اردکان به یاسوج، تابلو تنگ تیزاب را خواهید دید.

۱۲. تنگ دم اسب

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز را باید تنگ دم اسب در منطقه کوهمره سرخی دانست. این منطقه با طبیعت بهشتی خود، یکی از پاتوق‌های گردشگری برای طبیعت‌دوست‌ها محسوب می‌شود.

در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شیراز، این منطقه با طبیعت بکر خود دلبری می‌کند. آبشار، جریان رودخانه، بافت صخره‌ای، سرسبزی تماشایی و بستر دریاچه‌ای حاصل از رانش زمین، زیبایی‌های این قاب از طبیعت را می‌سازند.

+قایق‌رانی روی بستر این دریاچه، یکی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات‌تان از سفر به این منطقه خواهد شد.  بافت گیاهی این منطقه از بلوط، پونه و دیگر گیاهان سرسبز تشکیل شده است و خزندگان از جانوارن اصلی در بافت جانوری آن محسوب می‌شود. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است و با شروع سال نو حال‌وهوایی بهشتی به خود می‌گیرد.

مسیر دسترسی

از شیراز وارد بزرگراه شیراز به قائمیه شوید. سپس وارد جاده کوهمره سرخی شوید و تا رسیدن به مقصد برانید.

۱۳. روستای قلات

در فهرست جاهای دیدنی اطراف شیراز به‌سراغ روستاهای ناب و زیبای استان فارس هم رفته‌ایم و قصد داریم یکی از خاص‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. روستای قلات بافتی سنتی دارد و پر از منظره‌های تماشایی است. این روستا در ۴۰ کیلومکتری شمال غربی شیراز واقع شده است و پیشنهاد می‌کنیم، اگر مسافر شیراز هستید، گشت‌وگذار در این روستای کوهپایه‌ای را هرگز از دست ندهید.

باغ‌های سرسبز، درختان خوش‌قدوقامت، چشمه و هوای پر اکسیژن از ویژگی‌های طبیعی این روستای استان فارس است. قلات ییلاقی با صفا با آب‌وهوایی دلپذیر است که با باغ‌های خوش‌رنگ‌وطعم میوه از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. رودخانه، آبشار و چشمه از دیگر جاذبه‌های این روستا است. تنوع بافت گیاهان دارویی روستای قلات مثال‌زدنی است و می‌توانید گیاهانی همچون بومادران، آویشن، ختمی، پونه و… را در این منطقه ببینید و از استشمام عطر آن‌ها لذت ببرید.

تماشایی‌ترین بخش این سفر، روند زندگی مردم است که با مشاغل محلی و در عین حال حیاتی مثل کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذرانند. هنر گیوه‌بافی و سبدبافی نیز از مشاغل اصلی در این روستا محسوب می‌شود و خرید این صنایع دستی را به یادگار از این منطقه بهشتی فراموش نکنید.

بناهای قدیمی نیز در این روستا وجود دارند که به ارزش تاریخی قلات افزوده‌اند. کلیسا، حمام، آسیاب قدیم و قلعه قزل ارسلان، از بناهای تاریخی و ارزنده قلات هستند کلیسای این روستا بازمانده از فاصله زمانی جنگ جهانی اول و دوم است. اما متاسفانه بنای کلیسا و همچنین حمام تاریخی، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و در حال نابودی هستند.

مسیر دسترسی

از شیراز وارد بزرگراه دکتر حسابی شوید و سپس مسیرتان را در جاده شیراز به یاسوج ادامه دهید. در انتها در جاده شیراز به اردکان برانید و وارد بریدگی جاده قلات شوید.

۱۴. روستای دشتک

جاهای دیدنی اطراف شیراز برای مسافران این شهر تاریخی، کم از جذابیت دیدنی‌های داخل شهر ندارد. یکی از این جاهای پر جاذبه، روستای دشتک، از مناطق تماشایی در بخش درودزن مرودشت است که طبیعتی ناب و بافت روستایی آن حسابی دلبری می‌کند.

این روستای کوهستانی به ردپای قدمت تاریخی مزین است و نشانه‌های هخامنشی و همچنین سنگ‌نوشته‌هایی از قرن هفتم در آن دیده شده است. بافت پلکانی در ساخت خانه‌های این روستا مشهود است و این موضوع خود یک ویژگی مهم در زیبایی روستا محسوب می‌شود.

چشمه‌های فراوان، آبشار خوش‌قدوقامت و مناطق سرسبز کوهستانی از امتیازات طبیعت روستا است. بهار و تابستان آب‌وهوای این روستا هوش از سرتان می‌برد و پاییزش دنیایی از رنگ می‌شود.

علاوه بر هنردست طبیعت، سازه‌هایی نیز وجود دارند که برای هر گردشگری جالب توجه خواهند بود. ۱۲۰۰ پله سنگی در مسیر ارتباطی روستا، از قابل توجه‌ترین سازه‌های این منطقه است. بقعه امام‌زاده فخرالدین نیز یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا است که با آرامش روحانی آمیخته شده است.

در کنار این امام‌زاده سرو چهارصد ساله و پرماجرای این روستا نیز سبز شده است و کلمات در وصف زیبایی آن ناتوان هستند. در این روستا آسیاب‌های فراوانی نیز وجود دارد که نشان از سبک زندگی مردمان گذشته روستا دارد. دستان مردم دشتک به هنرهای مختلفی همچون گلیم‌بافی، قالی‌بافی و گیوه‌بافی مزین است و علاه بر این هنرها، در این روستا می‌توانید محصولات باغ‌های میوه همچون گردو، بادام، سیب، زردآلو، انار و… را به سوغات ببرید.

مسیر دسترسی

خودتان را به مرودشت برسانید و سپس در جاده منتهی به کامفیروز برانید. وارد جاده درودزن – بکان شوید و در نهایت از طریق یک بریدگی وارد جاده منتهی به روستا شوید تا به مقصد برسید.

۱۵. آبشار مارگون

در شهرستان سپیدان و در دهستان مارگون، یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز و بخشی از طبیعت ناب استان فارس واقع شده است. آبشار خوش‌قدوقامت مارگون، سرآغاز یک جریان حیات‌بخش است و از دل چشمه‌های جوشیده در صخره متولد می‌شود.

طبیعت این منطقه به‌واسطه طراوت آبشار، بسیار سبز و تماشایی است و آب‌وهوای آن نیز به‌خصوص در بهار و تابستان فرح‌بخش است. البته فراموش نکنید که در تابستان به دلیل گرمای هوا و تضاد لذت‌بخش آب‌وهوایی این منطقه با دمای فصل، با جمعیت بالایی از مسافران روبه‌رو خواهید شد و این امر می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. از نکات خوب این آبشار دسترسی آسان برای مسافران است و بیشتر مسیر آم ماشین‌رو است. پارکینگ، سرویس بهداشتی و فضای مسطح برای اتراق و استراحت مسافران، از امکانات منطقه گردشگری آبشار مارگون است.

مسیر دسترسی

به سپیدان بروید. در مسیر منتهی به مسلم‌آباد برانید. پیش از رسیدن به این منطقه وارد بریدگی جاده مارگون شوید و پس از رسیدن به منطقه مارگون می‌توانید به آبشار برسید. همچنین از طریق جاده یاسوج  به اقلید نیز می‌توانید به بریدگی جاده مارگون دسترسی داشته باشید.

آماده سفر شوید

بعد از آشنایی با مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، وقت آن رسیده که یک برنامه دقیق برای سفرتان به شیراز داشته باشید و الویت هر جاذبه را برای خودتان مشخص کنید. به‌نظر شما کدام‌یک از جاذبه‌های حوالی شیراز تماشایی است؟ اگر جاذبه مدنظرتان در این فهرست نیست، نام آن را بگویید و با بیان ویژگی‌های آن شما کامل کننده مقاصد سفر ما به استان فارس باشید.

بالا
logo-samandehi