برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی (جمعه سیاه) در ایران

بلک فرایدی در ایران

بلک فرایدی در ایران با آن چیزی که در امریکای شمالی اجرا می شود قدری متفاوت است. بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که آخرین جمعه ماه نوامبر در تقویم میلادی است، یک ماه قبل از کریسمس، شرایط خرید لوازم و اجناسی که برای جشن سال نو نیاز خواهد بود را فراهم کرده و به عنوان جمعه ای با تخفیفات فوق العاده و باورنکردنی شناخته می شود.

بلک فرایدی در ایران همچنان به عنوان یک آیین رسمی و فراگیر شناخته نشده است، اما در کشورهایی همچون روسیه، هند، فرانسه، انگلستان و بسیاری از کشورهایی که دارای تقویم میلادی هستند اجرا می شود و مردم نیز استقبال مناسبی از آن به عمل می آورند. در ادامه این مبحث را به صورت جدی تر دنبال می کنیم.

بلک فرایدی چگونه وارد ایران شد؟

آن چیزی که در ابتدا و در کشور ایران اجرا گردید، به معنای واقعی یک بلک فرایدی غربی نبود. یکی از فروشگاه های مطرح ایرانی که در عرصه اینترنت و فضای مجازی از شهرت بسیار زیادی برخودار است چندی پیش اقدام به حراجمعه اواخر پاییز نمود و بسیاری از مردم نیز این عمل را به برگزاری بلک فرایدی نسبت دادند. حراجمعه با کاهش محسوس قیمت اجناس در این وب سایت همراه بود.

مدت زمان زیادی نگذشت که حراجمعه ایرانی با القاب دیگری و از جمله بلک فرایدی ایرانی شناخته شد و به سمت و سوی اجرای این فرهنگ امریکای شمالی روانه گردید. اکنون که با چگونگی شکل گیری بلک فرایدی در تقویم شمسی و ایرانی آشنا شدید بهتر است سایر زوایای آن را نیز بررسی کنیم.

مخالفان بلک فرایدی در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که هیچ گاه به راحتی فرهنگ های ادغام شده را در فرهنگ و آداب و سنت خود نمی پذیرد. این امر نیز بر روی پذیرش بلک فرایدی در ایران تاثیر گذار بوده است.

همچنان بسیاری از صاحب نظران سعی می کنند با چنین رویدادی در تقویم ایران مخالفت کنند و حتی سعی می کنند با شفاف نمودن رویدادهایی همچون حراجمعه، این فرهنگ را به صورت کاملا متمایز به ایران نسبت دهند، با این حال بلک فرایدی به صورت رسمی در فرهنگ ایران مورد پذیرش واقع نشده است و نمی توان امید داشت که چنین رویدادی در تقویم ایرانی نیز به رسمیت شناخته شود.

موافقان بلک فرایدی در ایران

در مقابل جبهه ای که در مبحث قبل بیان گردید، همواره افرادی بوده اند که بدون توجه به بیگانه بودن برخی از آداب و رسوم از فرهنگ های بیگانه استقبال نموده اند. گسترش حضور مردم جامعه در فضای مجازی نیز یکی از مهم ترین علل موفقیت چنین فرایندهایی در ایران و حتی سایر کشورهای جهان است.

بلک فرایدی هم اکنون در میان برخی از اقشار جامعه با همان فرهنگ امریکای شمالی اجرا می شود، اما در میان اقشار دیگر جامعه به گونه ای همان حراجمعه است و می توان آن را صرفا یک اقتباس فرهنگی برشمرد.

بلک فرایدی واقعی در ایران

این فرایند گسترش بسیار زیادی در ایران نیافته است و زمان بسیاری زیادی برای توسعه آن لازم است. بلک فرایدی واقعی در ایران بدین صورت است که ایرانیان نیز لوازم مورد نیاز خود را از وب سایت های خارجی دریافت کرده و کدهای تخفیف نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود.

در واقع ایرانی ها نیز می توانند از همان اجناس و لوازمی خرید کنند که مردم امریکای شمالی خرید می کنند. با توجه به اینکه حجم سفارشات در سطح بین المللی صورت می گیرد، موجودی فروشگاه ها به سرعت تمام شده و اگر شما تا پیش از باز شدن وب سایت ها نسبت به ثبت لینک های خرید اقدام نکرده باشید، نمی توانید آن کالاها را خریداری و دریافت نمایید.

بلک فرایدی و شب یلدا

تعداد محدودی از افراد خریدهای بلک فرایدی را برای برپایی جشن کریسمس در ایران انجام می دهند، اما این جشن در کشورهای غربی فاصله اندکی با شب یلدا در ایران دارد.

شب یلدا در میان ایرانیان ارزش بسیار زیادی داشته و همه ساله با شور و شوق بسیار زیادی برپا می گردد. بلک فرایدی با هدف خرید وسایل مورد نیاز برای شب یلدا بیش از پیش رونق گرفته است.

در چند سال اخیر بسیاری از فروشگاه های سطح شهر با هدف فروش اجناس خود در سطحی گسترده مبادرت به تخفیف اجناس شب یلدا و حتی سایر وسایل نموده اند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که بلک فرایدی در ایران با شیوه های مختلف و اهداف متفاوتی اجرا می گردد.

بلک فرایدی در سال ۲۰۲۰ و ۱۳۹۹

بحران کرونا بلک فرایدی را از رونق نینداخته است. بلک فرایدی همچنان نیز شور و شوق گذشته را دارد و حتی می توان گفت مشمول تخفیف های ویژه و باورنکردنی است.

بحران کرونا باعث شده است کسب و کارهای بسیار زیادی رونق گذشته خود را از دست داده و بسیاری از اجناس در گوشه انبار کارخانه ها و کارگاه های تولیدی باقی بمانند.

کاهش قیمت ها بهترین اقدامی است که می توان برای افزایش میزان خرید و توسعه کسب و کار انجام داد. بلک فرایدی نیز بهترین زمانی است که می توان در سطحی انبوه نسبت به فروش کالاها اقدام نمود.

کافی است تخفیف های مناسب و وسوسه انگیزی در این زمینه اعمال گردد. این گونه علاوه بر اینکه بسیاری از اقشار جامعه نیازهای خود در زمینه خرید پوشاک گرم، خوراکی ها و تنقلات شب یلدا و بسیاری دیگر از وسایل مورد نیاز خود را رفع می کنند رونق تقریبی نیز به واحدهای تولیدی باز می گردد.

بلک فرایدی و فروش آنلاین اجناس در دوره کرونا

بازار گردی یکی از اصلی ترین علل شیوع ویروس کرونا در جامعه بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی اغلب کشورها سعی نموده اند مردم را به انجام خریدهای اینترنتی بدون حضور در بازار تشویق کنند.

در ایران نیز فرهنگ بلک فرایدی در سال ۱۳۹۹ با فروش آنلاین اجناس و بهره مندی از تخفیفات ویژه گره خورده است. اغلب فروشگاه های مشهور و محبوب برای این روز خاص در آذر ماه و همچنین ماه نوامبر در تقویم میلادی تخفیف های بسیار زیادی را اعمال نموده و هزینه های ارسال را به شدت کاهش داده اند. قطعا شما نیز می توانید اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسب در بلک فرایدی ایرانی پیدا کرده و خریداری  کنید

بالا
logo-samandehi