برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
بهترین جاهای دیدنی لنگرود

بهترین جاهای دیدنی لنگرود

با نگاهی به نقشه گیلان می‌بینید که فاصله بیشتر شهرها به اندازه‌ای کم است که در یک روز می‌توان به همه آنها سفر کرد. خوشبختانه در هر کدام از این شهرها ده‌ها جاذبه گردشگری وجود دارد. یکی از این شهرها به نام لنگرود در ۱۰ کیلومتری لاهیجان واقع شده است. جاهای دیدنی لنگرود شاید کم باشد اما ارزش سفری کوتاه به این شهر را دارد.

در این راهنما با این شهر و با بهترین جاهای دیدنی لنگرود آشنا خواهید شد.

۱. پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود از جاهای دیدنی لنگرود

نماد اصلی شهر لنگرود پل خشتی آن است. این پل خشتی به طول ۳۷ متر روی رودخانه لنگرود و در مرکز شهر قرار دارد. در زمان‌های قدیم این پل تنها راه رفت و آمد مردم بین دو طرف شهر بود و اگر هم پل دیگری وجود داشت چوبی بودند.

در حال حاضر با توجه به ساخت چند پل مستحکم بتنی و فلزی روی رودخانه، اجازه عبور خودرو از روی پل خشتی داده نمی‌شود و فقط به عنوان یک میراث تاریخی آن را حفظ کرده‌اند.

پل خشتی لنگرود در زمان صفویه ساخته شد و در سال‌های گذشته چند بار آن را تعمیر کردند.

آدرس: مرکز شهر لنگرود، جنب میدان انقلاب

۲. خانه منجم‌باشی

خانه منجم‌باشی از مکان های دیدنی لنگرود

در گیلان تعداد زیادی خانه تاریخی از دوران قاجاریه باقی مانده است. در شهر لنگرود هم تعدادی خانه هستند که محل زندگی حاکمان یا بزرگان درباری بود.

خانه منجم‌باشی توسط حاج‌آقا بزرگ منجم‌باشیاز حاکمان دوران آغامحمدخان قاجار در لنگرود ساخته شد و بعد از حمله روس‌ها این خانه تخلیه و به همان شکل حفظ شد.

به خانه منجم‌باشی رسیدگی نشده و بخش‌هایی از آن به شدت دچار فرسودگی شده است. گچ‌بری‌های زیبا، نقاشی‌های گل و بوته روی دیوار، چوب‌های سقف و ایوان نمادهایی از سبک معماری دوران قجری هستند که در این خانه به وضوح دیده می‌شود.

آدرس: میدان بسیج، خیابان مدرس، کوچه منجم‌باشی

۳. چمخاله

چمخاله از دیدنی های لنگرود

چمخاله روستایی ساحلی بود که حالا یک شهر از توابع شهرستان لنگرود است. ساحل چمخاله به دلیل زیبایی محل اتصال دو رودخانه به یکدیگر و ریزش آنها به دریا زیبایی خاصی دارد.

همین زیبایی باعث شد تا گردشگرها و مسافران زیادی به این ساحل بروند و رفته رفته مردم روستا خدمات میزبانی و تفریحی به این مسافران ارائه کردند. حالا بخش بزرگی از اقتصاد چمخاله وابسته به گردشگری است.

چمخاله جزو جاهای دیدنی لنگرود حساب می‌شود چون فاصله زیادی ندارد و از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان لنگرود است.

از تفریحات چمخاله می‌توان به شنا در دریا، جت‌اسکی‌سواری، قایق‌سواری، والیبال ساحلی، ماهیگیری، اسب‌سواری در ساحل و … اشاره کرد.

اگر قصد اقامت چند روزه در این منطقه دارید می‌توانید از ویلاهای ساحلی اجاره کنید و چند روزی را در آرامش کامل سپری کنید.

۴. بقعه دوازده تن روستای ملاط

بقعه دوازده تن روستای ملاط

تعداد امام‌زاده‌ها و بقعه‌ها در گیلان زیاد است که دلیل آن پناه آوردن نوادگان امامان شیعه و سادات به این منطقه بود.

در میان این بقعه‌ها بعضی معروف‌تر هستند. یکی از آنها بقعه دوازده تن روستای ملاط است که مردم آن را به حاجت‌روایی و برآورده کردن نذرها می‌شناسند. بقعه دوازده تن مقبره سید محمد، همسر و فرزندانش است که از نوادگان امام سجاد هستند.

طبق روایان گفته می‌شود این سادات چون از یک خانواده بودند در یک محل دفن شدند. با توجه به قرار گرفتن روستای ملاط در نزدیکی بام لنگرود، می‌توانید برای زیارت و بازدیدی کوتاه به این روستا بروید.

آدرس: سه کیلومتری جنوب لنگرود، روستای ملاط

۵. بازار محلی و چهارشنبه بازار لنگرود

بازار محلی و چهارشنبه بازار لنگرود از جاهای دیدنی لنگرود

بازارهای هفتگی در شهرهای گیلان از حدود ۵۰۰ سال قبل برپا می‌شد و هنوز هم در بعضی از شهرها بازارهای محلی جایی برای خرید و فروش محصولات کشاورزی هستند.

در لنگرود دو روز جمعه و چهارشنبه به بازار اختصاص داشت. روستانشینان و دوره‌گردها در این روز به لنگرود می‌آمدند و محصولاتشان یا کالاهایی را از شهرهای دیگر خریده‌اند در بازار لنگرود عرضه می‌کردند.

حالا هر چهارشنبه بازار لنگرود دستفروش‌هایی از روستاهای اطراف و شهر لنگرود جمع می‌شوند و محصولاتی مثل میوه، سبزیجات، ترشی، پنیر، ماهی شور و دودی، سیر خشک شده، حبوبات و برنج می‌فروشند.

در لنگرود بازار دائمی که همان بازار ماهی‌فروشان است در همه روزها برقرار است.

۶. بام لنگرود و سورتمه‌سواری

بام لنگرود و سورتمه‌سواری از مکان های دیدنی لنگرود

با رانندگی در جاده‌های گیلان می‌توان شالیزارهای برنج را تماشا کرد اما برای دیدن باغ‌های چای باید کمی به زحمت بیافتید.

یکی از بهترین جاهای دیدنی لنگرود که در آن می‌توان باغ‌های چای را از نزدیک دید منطقه‌ای کوهستانی معروف به بام لنگرود است. بام لنگرود چشم‌اندازی از شهر لنگرود و روستاهای اطرافش دارد.

سورتمه لنگرود یک تفریح هیجان‌انگیز در بام لنگرود است که یکبار سوار شدن به آن را به همه پیشنهاد می‌کنیم. جاده لیلا کوه و بام لنگرود به تنهایی زیباست؛ می‌توانید صدها عکس با منظره آسمان و دریا بگیرید.

آدرس: خیابان کشاورز به سمت جنوب لنگرود، میدان شهدای لیلا کوه به سمت بام لنگرود

۷. پارک جنگلی خرما

بام لنگرود و سورتمه‌سواری

مگر می‌شود در میان جاهای دیدنی لنگرود یک پارک جنگلی نباشد؟

اگر به دنبال منطقه‌ای بکر و خلوت شبیه کوهستان‌های آلپ با یک رودخانه در میان جنگل و با پل‌های چوبی هستید پارک جنگلی خرما نزدیک‌ترین گزینه پیشنهادی در ۲۰ کیلومتری لنگرود است.

برای رسیدن به پارک جنگلی خرما باید از چند روستای زیبا رد شوید. اول به کومله بروید بعد جاده را به سمت روستای اطاقور ادامه دهید؛ از اطاقور به جاده روستای لیل وارد شوید و حدود ۷ کیلومتر ادامه دهید تا به زیباترین نقطه پارک برسید.

جاده روستای لیل از کنار رودخانه می‌گذرد و هر جایی می‌توانید توقف کنید.

۸. پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود از جاهای دیدنی لنگرود

برای تماشای نیلوفر دریایی نیازی نیست تا تالاب انزلی بروید‌، در داخل شهر لنگرود و در استخر پارک فجر نیلوفر دریایی رشد می‌کند و در فصل بهار و تابستان گل‌های آن باز می‌شود.

پارک فجر پارکی مثل همه پارک‌های شهری است اما وجود نیلوفر آبی در داخل دریاچه جلوه خاصی به آن داده است.

لنگررودی که کشتی‌ها در آن لنگر نمی‌اندازند

به دلیل وجود لغت «لنگر» در نام لنگرود می‌توان حدس زد زمانی کشتی‌رانی در اینجا برقرار بود. این حدس درست است؛ در لنگرود کارگاه‌هایی برای ساخت کشتی وجود داشت البته نه کشتی‌هایی در ابعاد امروزی. بیشتر این کشتی‌ها چوبی و کوچک بودند.

حتی بعضی از این کشتی‌ها برای باربری بین لنگرود و دیگر بندرها مثل بندرانزلی استفاده می‌شد. شاید به همین دلیل باشد که نام محله‌ای در کنار رودخانه لنگرود انزلی‌محله است.

از سری مقالات خونه چی می‌توانید بهترین محله های کرج برای زندگی را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. به همراه تیم خونه چی از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

بالا
logo-samandehi