برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
تفاوت بنچاق با سند رسمی ملک

تفاوت بنچاق با سند رسمی ملک

وقتی فروشنده و خریدار با هم معامله می‌کنند باید جزئیات قرارداد آنها کاملا درج شود. ضمن اینکه وقتی شما ملک، زمین یا هر چیزی را می‌خرید، باید مدرکی داشته باشید که مالکیت شما برآن را اثبات کند.

بنچاق چیست

احتمالا از زبان قدیمی‌‌ها کلمه بنچاق را شنیده باشید که به جای سند از آن استفاده می‌کنند. اما واقعا بنچاق چیست و آیا همان سند رسمی است یا با آن تفاوت دارد؟ در ادامه مطلب با خونه چی همراه باشید.

در حال حاضر بنچاق همان برگه و سندی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و همه جزئیات مربوط به مالکیت در آن قید می‌شود. این برگه باید مهر و امضای سردفتر را داشته باشد تا رسمیت پیدا کند. در نمونه قدیمی بنچاق بیشتر موارد به صورت دست‌نویس بوده و تنها بخش‌هایی از قبل تایپ شده است.

مهم‌ترین تفاوت نمونه جدید بنچاق این است که در قالب سند رسمی در دفترخانه به صورت کاملا تایپی تنظیم شده و به مالک تحویل داده می‌شود.

بنچاق در حکم سند مالکیت بوده است که تمام جزئیات مربوط به ملک و مشخصات فروشنده (مالک قبلی) و خریدار (مالک فعلی) در آن درج می‌شد. بنابراین کاربرد بنچاق برای اثبات مالکیت بر ملک، زمین، ویلا و موارد مشابه بوده است.

امروزه بنچاق به تنهایی برای اثبات مالکیت ملک کافی نیست. درواقع باید این سند قدیمی تبدیل به سند تک برگی شود. درنهایت سند تک‌برگ به عنوان سند رسمی و امروزی می‌تواند معتبر باشد.

تفاوت بنچاق و سند رسمی ملک در چیست؟

بنچاق همان سند رسمی است؛ اما این روزها شرایط فرق می‌کند و بنچاق همان سند تک برگی است که توسط دفتر اسناد رسمی به شما داده می‌شود.

اگر معامله ملکی بعد از سال ۱۳۹۱ انجام شده باشد، باید بنچاق قبلی که به صورت رسمی یا غیررسمی دریافت شده، تبدیل به سند تک برگی شود. در این برگه همه جزئیات، متعلقات و مشخصات ملک مانند شماره آب، برق، تلفن و… و مشخصات فروشنده و خریدار نوشته می‌شود.

فرق اصلی بنچاق با سند رسمی این است که سند باید حتما در محضر تنظیم شده و به صورت تک برگی باشد.

بالا
logo-samandehi