برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
جاهای دیدنی خوزستان برای گردشگری

جاهای دیدنی خوزستان برای گردشگری

بیشتر منبع درآمد ایران از طریق فروش نفت و گاز بوده و خوزستان در جایگاه اول این صنعت قرار دارد. استان خوزستان در ۸ سال دفاع مقدس، صحنه ایثارگری‌های زیادی بوده و می‌توان از آن به عنوان نماد مقاومت ایران هم یاد کرد. خوزستان را می‌توان به عنوان کهن‌ترین فلات ایران معرفی کرد. تاریخ سکونت انسان در خوزستان به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و هم مرز بودن با عراق و نزدیکی به خلیج فارس، اهمیت استراتژیکی بالایی دارد. همچنین نفت‌خیز بودن این استان هم باعث افزایش اهمیت آن شده است.

مساحت استان خوزستان معادل ۶۴۰۵۷ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن هم بر اساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، معادل ۴۷۱۰۵۰۶ نفر اعلام شده است؛ این استان به عنوان پنجمین استان پرجمعیت کشور شناخته می‌شود. خوزستان تاریخ بسیار زیبایی دارد که دوران هخامنشیان و ساسانیان فقط بخش کوچکی از آن به حساب می‌آیند.

جاهای دیدنی خوزستان که نباید از دست بدهید

۱. رودخانه کارون

رودخانه کارون

کارون را می‌توان به عنوان طولانی‌ترین رودخانه بزرگ ایران دانست که مهد شکل‌گیری نخستین تمدن‌ها در ایران بوده است. رود کارون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد، اما باید مسیر طولانی هزار کیلومتری را تا اروندرود بپیماید و در راه از استان و شهرستان‌های زیادی عبور خواهید کرد. این مسیر طولانی بی‌حکمت نیست و برای مردم استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، نمادی از ادامه زندگی است.

رود کارون برای خوزستان، یک نعمت بسیار بزرگ است و مشاغل زیادی در کنار آن، شکل گرفته است. کشتی‌رانی، کشاورزی و تولید برق، تنها گوشه‌ای از نیازمندی‌های استان خوزستان است که با رود کارون تامین می‌شود، اما نباید از زیبایی فوق‌العاده آن در کنار پل سفید اهواز غافل شوید.

رود کارون با تاریخچه فوق‌العاده‌ای که دارد، همانند یک نگین در استان خوزستان می‌درخشد و می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن نشست.

۲. بقعه دانیال نبی

دانیال نبی، یکی از پیامبران الهی از قوم بنی اسرائیل و نسل داود نبی بوده که در تمام ادیان، مورد احترام واقع شده است. دانیال نبی تاریخچه بسیار جالب و شگفت‌انگیزی دارد و بر اساس روایت‌های مختلف پس از مرگ در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح، او در بابل زندگی می‌کرد و پس از مرگ، پیکر پاکش را در شرق رودخانه شاوور دفن کردند.

بقعه دانیال نبی از جاهای دیدنی خوزستان

روایات موجود حکایت از شناسایی قبر دانیال نبی توسط حضرت علی (ع) دارد و ایشان دستور دادند که پس از غسل و کفن، مجددا به خاک سپرده شوند. بقعه دانیال نبی در شهر شوش واقع در استان خوزستان قرار دارد و گنبد آن به شکل پلکان است؛ این گنبد زیبایی بسیار زیادی به بقعه دانیال نبی بخشیده است.

در صورتی که علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های مذهبی هستید، بقعه دانیال نبی در استان خوزستان و شهر شوش، بهترین مکان برای زیارت است.

آدرس: استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی، مسجد جامع شهرستان شوش

۳. طبیعت بکر و دیدنی زراس

وجود فضای سرسبز و طبیعت بکر در استان خوزستان ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما این استان از طبیعت و فضای سرسبز فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در صورتی که قصد دارید در جنوب کشور و استان خوزستان به یک طبیعت سرسبز و فوق‌العاده شگفت‌انگیز سفر کنید، زراس را فراموش نکنید.

طبیعت بکر و دیدنی زراس از مناطق دیدنی خوزستان

منطقه دیدنی زراس که لقب بهشت خوزستان را به خود اختصاص داده است، فقط ۱۴ کیلومتر از شهر دهدز فاصله دارد؛ شهر دهدز از توابع شهر ایذه است. در زراس شاهد دریاچه، کوه‌های سرسبز، آبشار شیوند، باغ‌های وسیع و مناطق سرسبز خوزستان خواهید بود که دل هر مسافر و گردشگری را می‌برد.

مسافران و گردشگرانی که از راه دور به خوزستان و منطقه شگفت‌انگیز زراس سفر کرده‌اند، نباید نگران مکان اقامتی باشند. ویلاها و سوئیت‌های زیادی وجود دارد و مردمان خونگرم خوزستان هم که زبان زد خاص و عام هستند؛ بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد.

آدرس: استان خوزستان، ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز

۴. دانشگاه سه گوش اهواز

یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز، نه طبیعت است و نه یک اثر باستانی، بلکه یک دانشگاه است. دانشگاه سه گوش اهواز به دلیل نوع طراحی و شیوه ساختی که دارد، واقعا حیرت‌انگیز است. این ساختمان در سال ۱۳۰۸ و به دستور پهلوی اول و با هنرمندی معمار مشهور فرانسوی، آندره گدار ساخته شد.

دانشگاه سه گوش اهواز از مکان های دیدنی خوزستان

تاریخچه عجیب این دانشگاه سه گوش به کاربری مختلف آن مربوط است. این ساختمان با کاربری بانک ملی ایران ساخته شد و در نهایت به دانشجویان ادبیات رسید. البته این پایان ماجرا نبود و هم اکنون به دلیل نزدیکی با رود کارون و میزان رطوبت بالا در حال مرمت است. به نظر می‌رسد کاربری آینده ساختمان مشهور و سه گوش خوزستان، موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی خواهد بود.

آدرس:  اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

۵. بازار عبدالحمید اهواز

بازارگردی از مهم‌ترین تفریحات مسافران و گردشگران است که بدون آن، سفر جذابیت زیادی ندارد. بازار عبدالحمید اهواز از معروف‌ترین بازارهای استان خوزستان بوده که در خیابان نظامی یا نظری‌پور، واقع در میان خیابان نادر و امام خمینی قرار دارد.

بازار عبدالحمید اهواز از جاهای دیدنی خوزستان

وجود مردمان خونگرم خوزستان با لهجه و لباس‌های زیبای محلی، جذابیت زیادی دارد و می‌تواند سرگرمی بسیار خوبی باشد. بازار عبدالحمید اهواز بسیار بزرگ بوده و مکانی مناسب برای خرید سوغاتی و آشنایی با لوازم سنتی مردم خوزستان است. در صورتی که اهل خرید هستید، بازار عبدالحمید را در ابتدای لیست گردشگری و سفر خود قرار دهید.

آدرس: اهواز، خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی

۶. آسیاب‌های آبی دزفول

کشور ایران را می‌توان مهد تمدن دانست و این تاریخچه کهن در زمینه‌های مختلف قابل مشاهده است. شاهکارهای مختلفی در زمینه‌های مهندسی باستان در گوشه و کنار ایران به چشم می‌خورد که انجام هر کدام از آن‌ها در حال حاضر هم با سختی زیادی همراه است، اما مردم ایران با هوش بالای خود، توانستند هنر ایران و ایرانی را به رخ جهان بکشند.

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول را می‌توان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مهندسی‌های باستان به حساب آورد. این آسیاب‌ها برای آرد کردن گندم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به عنوان آب بند هم کاربرد داشتند.

یکی از عوامل مهم در ایجاد سازه‌های آبی دزفول را می‌توان عبور رود دز دانست. ساخت این آسیاب‌ها به دوره ساسانیان مربوط بوده که علاوه بر قدمت آن، ابتکار مردم دوره خود را نشان می‌دهد که از نظر مهندسی، خیره‌کننده است.  با این که فقط ۲۰ حلقه از این آسیاب‌ها باقی مانده است، اما می‌توانید هنوز هم با دیدن آن‌ها، نبوغ مردم ایران را ستایش کنید.

آدرس: استان خوزستان، دزفول

۷. زیگورات چغازنبیل

واژه زیگورات برای بسیاری از افراد ناآشناست و ممکن است کمی عجیب باشد. معنای واژه زیگورات، بالا رفتن به سوی آسمان است و یکی از پرستشگاه‌های قدیمی ایرانیان به حساب می‌آید. بسیاری از کارشناسان، زیگورات چغازنبیل را به عنوان نخستین نیایشگاه ایرانیان می‌شناسند.

آسیاب‌های آبی دزفول

سبک معماری زیگورات چغازنبیل به گونه‌ای است که مردم با ورود به این مکان از درون راهروهای تو در توی آن حرکت کرده تا به بالاترین طبقه برای عبادت، برسند. فلسفه معماری زیگورات بر این اساس بوده که مردم بتوانند با حرکت به سوی آسمان، خود را به خدا نزدیک‌تر ببینند.

زیگورات چغازنبیل به عنوان نخستین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و مورد توجه باستان‌شناسان زیادی قرار گرفت. واقعا حیف است به استان خوزستان سفر کنیم و این بنای دیدنی و شگفت‌انگیز را از نزدیک نبینیم.

شما برای بازدید از زیگورات چغازنبیل باید به نزدیکی منطقه هفت تپه واقع در ۳۵ کیلومتری شوشتر و ۴۰ کیلومتری شهرستان شوش سفر کنید. البته ساعت بازدید از این بنای تاریخی را هم مدنظر داشته باشید؛ بازدید از زیگورات چغازنبیل همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۷ عصر امکان‌پذیر است. در حال حاضر از ۵ طبقه این بنای تاریخی، فقط ۲ طبقه باقی مانده است، اما هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن در سینه دارد.

آدرس: استان خوزستان، ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شوش و ۸۰ کیلومتری شمال اهواز

۸. سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر را می‌توان یک نمونه کامل از مهندسی باستان ایرانیان در زمان هخامنشیان و ساسانیان دانست. سازه‌های آبی شوشتر شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود.

سازه‌های آبی شوشتر از دیدنی خوزستان

ساخت مجموعه سازه‌های آبی شوشتر از دوره هخامنشیان آغاز شد و در دوران ساسانیان تکمیل شد؛ این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه زحمت برای ساخت این مجموعه کشیده شد.

هنگامی که وارد این مجموعه شدید، واقعا از این نبوغ ایرانیان باستان، شگفت‌زده خواهید شد و علت بقای نام ایران را به طور کامل درک خواهید کرد. بد نیست بدانید هدف از ساخت این مجموعه در زمان باستان، مدیریت و استفاده بهینه از منابع آبی بوده که نتایج بسیار خوبی هم داشت.

آدرس: استان خوزستان، شوشتر، خیابان طالقانی

۹. آبشار شوی

آبشار شوی از مناطق دیدنی خوزستان

آبشار زیبای شوی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مکان‌های دیدنی خوزستان معرفی کرد که در شهر دزفول قرار دارد. زیبایی‌های زیادی در دزفول وجود دارد و این آبشار، یکی از آن‌ها شناخته می‌شود.

آبشار زیبای شوی در منطقه‌ای واقع شده که افراد دارای قدرت جسمانی می‌توانند از آن بازدید کنند؛ عبور از میان مسیر دشوار آن، ممکن است باعث خستگی افراد سالمند و کودکان شود.

زیبایی این آبشار و جذابیت آن به گونه‌ای است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آبشارها در خاورمیانه هم شناخته می‌شود. رسیدن به آبشار شوی و نشستن در زیر سایه درختان و شنیدن صدای آبی که با سنگ‌ها برخورد می‌کند و در نهایت به آرامی جاری می‌شود، احساسی است که به سختی به دست خواهیم آورد. اگر به استان خوزستان سفر کردید و علاقه‌مند به کوه و طبیعت هستید، آبشار شوی را فراموش نکنید. این آبشار در ۱۰۰ کیلومتری مرکز دزفول قرار دارد.

آدرس: استان خوزستان، دزفول، دهستان شوی

۱۰. دشت سوسن

دشت سوسن در خوزستان

نباید استان خوزستان را یک استان خشک بدانیم و دلیل آن هم وجود طبیعت‌هایی همانند دشت سوسن است. وجود دشت سوسن و زراس، نمونه‌هایی هستند که معادلات و باورهای ما را نابود می‌کنند.

عبور رود کارون در استان خوزستان موجب حاصل‌خیز شدن خاک اطراف آن شده و همین مسئله باعث شکل‌گیری دشت سوسن شده است. این دشت زیبا و شگفت‌انگیز در ۳۵ کیلومتری شمال غرب ایذه قرار دارد. امکان بر پا کردن چادر مسافرتی برای اقامت هم وجود دارد. زیبایی این دشت و وجود رود کارون در کنار هم به حدی زیبا است که می‌تواند لحظات بسیار شاد و خوبی را برای شما رقم بزند.

شما می‌توانید در سایه درختان پهن برگ این دشت، چادر خود را بر پا کنید و از وجود رود زیبا و جاری کنار آن هم نهایت لذت را ببرید.

آدرس: استان خوزستان، ایذه

۱۱. آتشکده جاویدا

آتشکده جاویدا را می‌توان به عنوان یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی خوزستان معرفی کرد. قدمت این آتشکده به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، اما نکته مهم و جالب آتشکده جاویدا را می‌توان در نوع چینش سنگ‌ها روی هم دانست که بدون هیچگونه ملاتی تاکنون به همان شکل باقی مانده‌اند.

آتشکده جاویدا از دیدنی های خوزستان

این آتشکده به دوران هخامنشیان مربوط است. اگر همین الان یک بنای دست ساز با سنگ بسازید، نمی‌توانید تضمین دهید که یک سال به همان شکل باقی بماند، اما آتشکده سنگی جاویدا چند هزار سال است که به همان شکل اولیه باقی مانده تا ما را حیرت‌زده کند.

آدرس: استان خوزستان، شمال شرقی مسجد سلیمان

۱۲. برج کلاه فرنگی شوشتر

جاهای دیدنی زیادی در استان خوزستان و علی‌الخصوص شوشتر قرار دارد که یکی از آن‌ها برج است. برج کلاه فرنگی شوشتر در حاشیه رودخانه قرار دارد و معماری آن به شکل هشت ضلعی است.

برج کلاه فرنگی شوشتر

باستان‌شناسان قدمت این برج را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند، اما هنوز برای کاربردهای آن، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این برج برای نظارت روی کارگران بوده و گروه دیگری معتقدند که این برج برای بررسی وضعیت آب رودخانه کاربرد داشته است.

نگاه کردن به این برج زیبا که یک نماد تاریخی مهم برای تمام ایران و ایرانی است، احساس خوبی به تمام گردشگران می‌بخشد. البته این بنا دچار آسیب‌های جدی شده است، اما کماکان با صلابت و استوار باقی مانده تا فرهنگ و تاریخ ایران زمین را به رخ جهان بکشاند.

آدرس: استان خوزستان، شوشتر، میدان ۱۷ شهریور، انتهای خیابان بلوار، برج کلاه فرنگی شوشتر

۱۳. کاخ آپادانای داریوش

تاریخ ایران زمین با نام داریوش و دوران هخامنشیان گره خورده است. یکی از شهرهای تاریخی که مهد تمدن کهن ایران زمین هم شناخته می‌شود، شوش است. این شهر باستانی که هنوز هم باستان‌شناسان زیادی در آن مشغول فعالیت هستند، مرکز تمدن ایلامیان بوده و در دوره هخامنشیان هم به عنوان پایتخت سیاسی ایران به حساب می‌آمد.

کاخ آپادانای داریوش

کاخ آپادانا که در شوش قرار دارد و تقریبا ۱۴۰ سال قبل کشف شد، به دستور داریوش و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به سبک کاخ‌های تخت جمشید ساخته شد. مورخان از این کاخ به عنوان کاخ زمستانی پادشاهان هخامنشی یاد کرده‌اند.

سبک طراحی و ساخت این کاخ، فوق‌العاده است و دیواره‌های درونی آن هم استادانه به نقش و نگارهایی آراسته شده‌اند. کاخ آپادانای داریوش، به معنای واقعی کلمه قدم زدن در دل تاریخ پر فراز و نشیب ایران است. ساعت بازدید از این کاخ تاریخی، ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر است.

آدرس: استان خوزستان، شوش

۱۴. موزه جنگ خرمشهر

موزه جنگ خرمشهر

زمانی که صدام حسین دستور حمله به ایران را صادر کرد، خرمشهر و مردم این شهر عزیز بودند که شگفتی‌ساز شدند و کابوسی وحشتناک برای دیکتاتور عراق رقم زدند. هشت سال دفاع مقدس، یادآور رنج‌ها و سختی‌های زیادی است که مردم ایران از آن سربلند و پیروز بیرون آمدند.

یادآوری آن روزها می‌تواند برای نسل جدید و حتی پدران و مادران ما، جذاب و عبرت‌آموز باشد. ساختمان وزارت نفت ایران در زمان حمله عراق به ایران، آسیب‌های بسیار شدیدی دید و هم اکنون به عنوان موزه جنگ خرمشهر در معرض بازدید عموم مردم قرار دارد.

حیف است که خوزستان برویم، اما از دلاوری‌های مردم خرمشهر و عزیزانمان در این استان زیبا، بازدید نکنیم.

آدرس: استان خوزستان، خیابان امام خمینی

۱۵. تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های جنوب کشور دانست که چیزی در حدود یک سوم آن سهم ایران است. تالاب هورالعظیم اهمیت زیادی برای مردم خوزستان دارد و به نوعی باعث برقراری تعادل آب و هوای منطقه خواهد شد.

تالاب هورالعظیم از جاهای دیدنی خوزستان

تالاب هورالعظیم در سال‌های گذشته با کم آبی شدید مواجه شد و نیزارهای آن هم برای دچار آسیب‌های زیادی همانند آتش‌سوزی شدند و از بین رفتند. این تالاب مکانی امن برای پرندگان مهاجر است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت این تالاب باشیم که البته همت مسئولان را می‌طلبد.

آدرس: استان خوزستان، هویزه، مرز میان ایران و عراق

جمع‌بندی

استان خوزستان از جاهای دیدنی بسیار گسترده و متنوعی برخوردار بوده که بسیار حیرت‌انگیز و تماشایی هستند. در این مقاله به معرفی ۱۵ مورد از مناطق دیدنی خوزستان پرداختیم، اما قطعا جاهای دیدنی دیگری هم در این استان تاریخی وجود دارد. در صورتی که به استان خوزستان سفر کرده‌اید و با مکان‌های دیدنی آن آشنایی دارید، لطفا نظرات و تجربیات خود را با کاربران خونه چی به اشتراک بگذارید.

بالا
logo-samandehi