برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
جزیره هنگام بهشتی در خلیج فارس

جزیره هنگام بهشتی در خلیج فارس

جزیره هنگام با فاصله‌ تقریبا ۴۵ دقیقه‌ای از قشم قرار گرفته و به همین دلیل بیشتر مسافرانی که به قشم سفر می‌کنند، بازدید از این جزیره را نیز در برنامه‌ سفر خود قرار می‌دهند. برای رسیدن به هنگام باید به اسکله‌ی کندالو در جزیره قشم بروید و از آن‌جا سوار قایق شوید. این اسکله در فاصله‌ی ده کیلومتری از فرودگاه قشم قرار دارد. همچنین می‌توانید از بندرعباس به قشم بروید و از اسکله‌ی شهید ذاکری با وسیله‌ی نقلیه به اسکله‌ی کندالو بروید و با قایق به هنگام برسید. پیشنهاد می‌کنیم صبح زود حرکت کنید تا بتوانید از قایق سواری در هوای خنک و نسیم صبحگاهی که از سوی خلیج فارس می‌وزد لذت ببرید و زمان کافی برای گشت‌وگذار در جزیره را داشته باشید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام

هنگام جزیره‌ای کوچک با جاذبه‌های طبیعی و بکر منحصربه‌فرد است که متشکل از سه روستا با نام‌های روستای هنگام قدیم، روستای هنگام جدید و روستای غیل است.

در گذشته‌های دور این جزیره توسط بومیان ساکن جزیره، هنجام و هنیام و در فارسی باستان هنگاما نامیده می‌شد. جالب است بدانید که در روستای هنگام قدیم هیچ کسی زندگی نمی‌کند و اهالی جزیره در هنگام جدید ساکن هستند.

ساحل جزیره هنگام

ساحل جزیره هنگام

با نشستن بر روی شن‌های ساحل بکر هنگام و تماشای موج‌های آبی درخشان می‌توان برای مدتی هرچند کوتاه از هیاهوی زندگی روزمره دور شد و لحظاتی آرامش‌بخش را سپری کرد. ماسه‌های نقره‌ای رنگ و براق ساحل جزیره هنگام از نوع خود بی‌نظیر هستند و همانند آن‌ها را در هیچ کجای ایران نمی‌توانیم پیدا کنیم.

فیتوپلانکتون‌های جزیره هنگام
فیتوپلانکتون‌های جزیره هنگام

یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های جزیره هنگام، فیتوپلانکتون‌ها هستند که ساحل را شب‌ها همانند آسمانی پر از ستاره روشن می‌کنند. به خاطر وجود فیتوپلانکتون‌هایی که از آب دریا به ساحل می‌آیند، در بخش‌هایی از سال سواحل هنگام با رنگ آبی نورانی می‌شود. این فیتوپلانکتون‌ها با تاریک شدن هوا از خود نوری آبی پراکنده می‌کنند و ساحل را پر از ستاره‌های آبی و درخشان می‌کنند.

دهکده‌ کوچک ماهیگیری هنگام

دهکده‌ کوچک ماهیگیری هنگام

دهکده‌ کوچک ماهیگیری که مشرف به ساحل اصلی جزیره است، با میز و صندلی‌هایی ساده اما صمیمی محلی عالی برای صرف غذاهای تازه‌ دریایی است. این غذاها با ادویه‌های محلی به سبک بومیان منطقه پخته می‌شوند و یکی از جاذبه‌های خاص به ویژه برای گردشگرانی که علاقه‌مند به آشنایی با غذاهای بومی هستند محسوب می‌شود. سمبوسه‌های میگو، دوپیازه میگو، ماهی‌های خوشمزه و انواع غذاهای دریایی که با ادویه‌های خوش‌عطر بومی پخته می‌شوند، می‌توانند وعده‌ی غذایی لذیذ و عالی برای مسافران باشند.

برای رسیدن به دهکده‌ ماهیگیری می‌توانید از روستای شیب‌دراز سوار قایق شوید و از مسیر دریایی به آن‌جا برسید. پیشنهاد می‌کنیم حتما غذا گردی در بین اهالی بومی هنگام را تجربه کنید. تماشای روش پخت غذاهای دریایی جزیره قشم که توسط بومیان پخته می‌شوند واقعا لذتبخش است.

آکواریوم طبیعی

آکواریوم طبیعی جزیره هنگام

برای تماشای آکواریوم طبیعی هنگام در ساحل مرجانی باید با قایق راهی آب‌های نیلگون خلیج فارس شوید. آب‌های آکواریوم جزیره هنگام به قدری زلال و شفاف است که تماشای ماهی‌های رنگی و آبزیان به راحتی با چشم امکان‌پذیر است.

دلیل اصلی شفافیت آب این قسمت نوعی از مرجان‌ها هستند که آب را تسویه می‌کنند. مرجان‌های زیبا، لاک‌پشت‌ها، گونه‌های مختلف خرچنگ‌ها و ستاره‌های دریایی اکوسیستم منحصربه‌فردی از طبیعت بکر را جنوب ایران را به تصویر کشیده‌اند.

غواصی در جزیره

غواصی در جزیره هنگام

یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در جزیره هنگام غواصی است. تماشای ماهی‌های رنگی و آبزیان به قدری شگفت‌انگیز است که خاطره‌ای به یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. توصیه می‌کنیم حتما این ورزش آبی هیجان‌انگیز را تجربه کنید. همچنین برای تهیه بلیط غواصی می‌توانید به سایت‌های غواصی معروف جزیره قشم مراجعه کنید.

حیات وحش جزیره هنگام

حیات وحش جزیره هنگام

از دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره می‌توان به وجود جبیر که از لحاظ ظاهری شبیه آهو است اشاره کرد. جبیر گونه‌ خاص جانوری است که همانند آن در شبه قاره‌ی هند، افغانستان و پاکستان دیده می‌شود. جبیر شباهت خیلی زیادی به آهو دارد و از خانواده‌ی آهوان است.

خار دم مصری هم یکی از جانوران خاص کمیاب و گونه‌های سوسمارها است که در معرض انقراض قرار دارد.

پارک کروکودیل نوپک

پارک کروکودیل نوپک اولین و بزرگترین مزرعه‌ کروکودیل در خاورمیانه است که امکان بازدید از تخم‌های کروکودیل، و انواع کروکودیل‌ها را برای گردشگران جزیره هنگام فراهم کرده است. این پارک در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۲ کروکودیل‌ها شروع به تکثیر کردند. به غیر از کرودیل‌ها حیوانات دیگری از قبیل خزندگان و پرندگان در پارک نوپک نگهداری می‌شوند.

زمان بازدید از پارک کروکودیل‌های نوپک راهنمایان متخصص پارک اطلاعاتی در مورد ویژگی‌ها، شیوه‌ی زندگی و نحوه‌ی نگهداری کروکودیل‌ها ارائه می‌دهند. پارک کروکودیل نوبل هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز است.

آثار تاریخی جزیره هنگام

آثار تاریخی جزیره هنگام

جزیره هنگام به این خاطر که در وسط خلیج فارس، نزدیک تنگه هرمز و جزیره قشم قرار گرفته، از دوران قدیم چندین بار مورد حمله‌ کشورهای دیگر قرار گرفته است. می‌توان گفت که حاکمان بیشتر کشورها چشم طمع به این جزیره دوخته بودند و حتی پادشاه مسقط هم ادعای مالکیت این جزیره را داشت.

تاسیسات انگلیسی ها
تاسیسات انگلیسی ها

در دوران صفوی پرتغالی‌ها و در دوره‌ قاجاریان انگلیسی‌ها این جزیره را تحت تصرف خود درآوردند و به همین دلیل است که بعضی از آثار حمله‌ بیگانگان در این جزیره دیده می‌شود. یکی از آثار تاریخی جزیره هنگام کشتی پرتغالی‌هاست که از سالیان دراز در سواحل خلیج فارس به گل نشسته است. همچنین تاسیسات ساخته شده توسط انگلیسی‌ها از دیگر آثار تاریخی باقی‌مانده از دوران استعمار است.

سنگ مادر و دختر

در روستای غیل سنگ‌هایی دیده می‌شوند که شباهت زیادی به انسان دارند. مردم بومی روستای غیل جزیره هنگام بر این باور هستند که در سالیان دور و دراز مادر و دختری در هنگام فرار از خداوند درخواست کمک می‌کنند و خداوند برای نجات‌شان آن‌ها را به شکل سنگ درمی‌آورد. مجسمه‌ی سنگی مادر و دختر مورد توجه بسیاری از گردشگران است و یکی از بحث برانگیزترین جاهای دیدنی جزیره هنگام محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام

با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوایی جنوب ایران، بهترین زمان سفر به قشم و جزیره هنگام از ابتدای فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار است. در کل به خاطر گرمای زیاد و شرجی بودن هوا در جنوب ایران بهترین زمان سفر به این مقاصد فصل پاییز و زمستان است.

اقامت در جزیره هنگام

معمولا بیشتر سفرها به جزیره هنگام یک روزه و بدون اقامت شبانه است، اما اگر علاقه‌مند به اقامت در جزیره هستید باید بدانید که خبری از هتل یا مسافرخانه نیست. برای اقامت در جزیره هنگام شما دو انتخاب دارید: یا می‌توانید در خانه‌های مردم محلی بمانید و یا اینکه خودتان چادر بزنید.

اقامت در جزیره هنگام

این جزیره مکان مناسبی برای کمپینگ است. باید به خاطر داشته باشید تمام وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید و اینکه از قبل تجربه‌ی کافی برای کمپینگ را داشته باشید. البته مغازهایی برای خرید لوازم ضروری و یا خوراکی نیز وجود دارند‌ و دکه‌های غذا‌فروشی اهالی بومی نیز غذاهای تازه‌ دریایی مثل ماهی و میگو را با هزینه‌ خیلی کم ارائه می‌دهند.

غذاهای محلی

در اینجا لازم است یادآوری کنیم که هر یک از ما به عنوان گردشگر موظف هستیم از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت حفاظت کنیم. پس فراموش نکنید که بعد از کمپینگ زباله‌ها را در طبیعت رها نکنیم و اینکه اگر آتش روشن می‌کنیم حتما دقت کنیم که آتش به طور کامل خاموش شده باشد.

فصل دلفین‌های جزیره هنگام

فصل دلفین‌های جزیره

دلفین‌های جزیره هنگام از مشهورترین جاهای دیدنی هنگام بشمار می‌روند و سالانه گردشگران زیادی برای تجربه‌ی لذت تماشای این دلفین‌های معروف به قشم سفر می‌کنند. جالب است بدانید که دلفین‌های پرانرژی با دیدن قایق‌های بازدیدکنندگان هیجان‌زده شده و شروع به بازی و همراهی با آن‌ها می‌کنند.

بهتر است بدانید که به علت شلوغی قایق‌های موتوری تماشای دلفین‌ها کمی سخت است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای دیدن دلفین‌ها صبح زود به دریا بروید. همچنین به خاطر داشته باشید زمانی‌که دریا مواج و ناآرام است دلفین‌ها به سطح آب نمی‌آیند.

بهترین زمان برای تماشای دلفین‌ها از ابتدای آبان تا آخر آذر است. به گفته‌ی مردم محلی دلفین‌ها برای زاد و ولد به سمت آب‌های خلیج فارس در نزدیکی جزیره هنگام و قشم شنا می‌کنند. در نتیجه اگر تماشای دلفین‌ها برایتان مهم است باید در این بازه‌ی زمانی فصل دلفین‌ها به قشم سفر کنید، در غیر اینصورت موفق به دیدن دلفین‌ها نمی‌شوید.

سوغات جزیره هنگام

هنگام سفر به این مقصد دوست داشتنی پیشنهاد می‌کنیم سری هم به بازار محلی جزیره بزنید. از جمله سوغاتی‌های جزیره هنگام می‌توان به ادویه‌های مخصوص این منطقه، روغن‌های محلی، صنایع دستی و زیورآلاتی که با استفاده از صدف‌های دریایی و ستاره‌های زیبای دریایی درست شده‌اند اشاره کرد. از آنجایی‌که مردم جنوب ایران از لحاظ شرایط اقتصادی در تنگنا هستند بهتر است که برای کمک به اهالی بومی و رونق کسب‌وکارشان برای سوغاتی از صنایع دستی زیبای آن‌ها بخریم.

سوغات جزیره هنگام

در نهایت می‌توان گفت که جزیره هنگام با طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی که دارد مقصدی عالی برای گردشگران، به ویژه علاقه‌مندان طبیعت‌گردی و ماجراجویی محسوب می‌شود. اغلب گردشگرانی که به قشم سفر می‌کنند یک روز از برنامه‌ی سفرشان را به بازدید از این جزیره‌ زیبا اختصاص می‌هند.

سوغات

آشنایی با سبک و سیاق زندگی ساده و سنتی مردم مهمان‌نواز جزیره هنگام و لمس آن از نزدیک تجربه‌ سفری فراموش نشدنی را برای مسافران رقم می‌زند. از سواحل درخشان زیبا گرفته تا گونه‌های کم‌یاب، همه و همه گرد هم آمده‌اند تا زیبایی‌های طبیعی وصف ناپذیر و فراموش نشدنی را بوجود آورند.

بالا
logo-samandehi