برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
دریاچه کیو دریاچه درون شهری لرستان

دریاچه کیو دریاچه درون شهری لرستان

خرم آباد یکی از شهرهای زیبای غربی ایران است. همه خرم آباد را به قلعه فلک‌الافلاک می‌شناسند. اما این شهر جاذبه‌های توریستی دیگری هم دارد که اتفاقا به اندازه فلک‌الافلاک زیبا هستند. یکی از آنها دریاچه کیو است. یک دریاچه بزرگ درست میان شهر. در سفر به لرستان نباید تماشای دریاچه کیو را از دست بدهید. چرا؟ با ما در مجله گردشگری خونه چی همراه باشید تا با این دریاچه زیبا بیشتر آشنا شویم.

شهرستان خرم آباد و جاذبه‌های دیدنی‌اش

شهرستان خرم آباد، مرکز استان لرستان یکی از شهرهای پراهمیت غرب ایران است. این شهر در مسیر مواصلاتی پایتخت به جنوب ایران است و موقعیت متفاوتی نسبت به شهرهای همجوار خودش دارد. لرستان به خاطر آب و هوای خوب و قرار گیری در مجاورت رودهای پرآب و خروشان و دامنه کوه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان‌ها است.

خرم آباد شهری زیبا و دیدنی است. از جاذبه‌های دیدنی خرم آباد می‌توان به قلعه فلک‌الافلاک اشاره کرد. آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار گهر و آبشار بیشه از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف این شهر هستند. اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر دریاچه کیو است. دریاچه کیو، قلب تپنده شهرستان خرم آباد است.

اگر بخواهیم جایگاه دریاچه کیو را میان اهالی شهرستان خرم آباد جایی دیگر مقایسه کنیم، می‌توانیم از زاینده رود نام ببریم. درواقع دریاچه کیو برای خرم آباد، مثل زاینده رود است برای اصفهان.

دریاچه کیو کجاست؟

دریاچه کیو کجاست

دریاچه کیو یکی از معدود دریاچه‌های درون‌شهری ایران است. این دریاچه با وسعت هفت هکتار در شمال غربی شهرستان خرم آباد قرار گرفته است. کیو یا کیا در گویش لری به معنای کبود است. دریاچه کیو یعنی دریاچه کبود. البته محلی‌ها قدیم‌تر به این دریاچه سراو کیا می‌گفتند. سراو در لری سراب معنی می‌دهد.

دریاچه کیو یک دریاچه خودجوش است که در فصل پاییز معمولا خشک می‌شود. اما مجددا در زمستان آبگیری می‌شود. آب این دریاچه از چشمه سراب کیو و چشمه مخمل‌کوه تامین می‌شود. دریاچه کیو بین سه تا هفت متر عمق دارد.

چطور به دریاچه کیو برسیم؟

همانطور که قبلا هم گفتیم دریاچه کیو در شهر واقع شده است. شما برای رسیدن به این دریاچه باید خودتان را به خیابان ساحلی خرم آباد برسانید. از آنجا می‌توانید میدان مادر را ببینید. وقتی به میدان مادر رسیدید، می‌توانید به سادگی دریاچه کیو را پیدا کنید.

چه زمانی برای سفر به خرم آباد مناسب‌تر است؟

بهترین فصل دریاچه کیو

بهترین فصل برای سفر به خرم‌آباد و تماشای دریاچه کیو، فصل تابستان و بهار است. البته اگه شانس بیاورید و دریاچه کیو در پاییز هم آب داشته باشد، منظره بسیار زیبایی برای تماشا و سیاحت خواهد داشت.

چه تفریحاتی داشته باشیم؟

اگر به خرم آباد رفتید و هوس تماشای دریاچه کیو به سرتان زد، می‌توانید تفریحات متنوعی اطراف این دریاچه داشته باشید. از ورزش‌ها و تفریحات آبی روی سطح دریاچه تا کمپ زدن و پیک‌نیک در محیط اطراف دریاچه. به گفته کارشناسان دریاچه کیو می‌تواند بستری بسیار ایده آل برای توسعه ورزش‌های آبی هم باشد.

کمپ و پیک‌نیک

محیط اطراف دریاچه کیو سرسبز و دلنواز است. مخصوصا غروب‌های بهاری و تابستان لذت قدم زدن در بلوار ساحلی و پارک اطراف دریاچه کیو، تفریحی بسیار لذت‌بخش خواهد بود. امکاناتی که اطراف دریاچه کیو تعبیه شده است، محیط را برای پیک نیک و توقف چند ساعته مناسب و آماده می‌کند.

تفریحات آبی

دریاچه کیو به خاطر امکانات تفریحی و ورزش‌های آبی‌اش مشهور است. شما با رفتن به این دریاچه با طیف متنوعی از تفریحات آبی روبه‌رو خواهید شد. در ادامه این تفریحات را با هزینه‌هایشان با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

اسکی روی آب: شما می‌توانید با پرداخت ۳۰هزار تومان برای هر ده دقیقه، لذت اسکی روی آب را در سطح دریاچه کیو تجربه کنید.

شاتل سواری: شاتل سواری هم یکی از تفریحات جذاب و مفرح است که شما می‌توانید در سطح دریاچه کیو تجربه کنید. شما برای تجربه این تفریح مفرح باید پانزده هزار تومان بابت هر ده دقیقه بپردازید.

قایق سواری: قایق سواری سرآمد همه تفریحات آبی و محبوب‌ترین آنهاست. همه کسانی که به تفریحات آبی علاقه دارند، قایق سواری را می‌پسندند. خبر خوب اینکه امکان قایق سواری در دریاچه کیو برای شما فراهم است. شما باید برای هر دو دور قایق سواری دور دریاچه کیو، پانزده هزار تومان پرداخت کنید.

جت بات: جت بات هم یکی دیگر از انواع قایق سواری روی سطح دریاچه کیو است که سرعت زیادی هم دارد. برای استفاده از این تفریح آبی جذاب باید مثل قایق موتوری، پانزده هزار تومان برای هر دور دور بپردازید.

جت اسکی در دریاچه کیو

البته امکان استفاده از قایق پدالی هم روی سطح دریاچه کیو فراهم است. برای استفاده از قایق پدالی باید ده هزارتومان بابت هر پانزده دقیقه پرداخت کنید.

دیدنی‌های اطراف دریاچه کیو

اگر به تماشای دریاچه کیو رفتید، نباید دیدنی‌های اطراف آن را از دست بدهید. تنها به فاصله کوتاهی از دریاچه پارک‌ها و دیدنی‌هایی وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

اطراف دریاچه کیو

زیباکنار، یکی از محوطه‌های سرسبز و دیدنی نزدیک دریاچه کیو است. زیباکنار به محوطه اطراف دریاچه‌ کوچک و زیبایی به نام دریاچه ماهی گفته می‌شود که تماشای آن خالی از لطف نیست.

پارک صخره‌ای هم یکی از دیدنی‌های اطراف دریاچه کیو است. این پارک در منطقه‌ای نزدیک دریاچه کیو و روی صخره‌ای نسبتا مرتفع بنا شده است. این پارک مشرف به دریاچه کیو است و از آن می‌توانید دریاچه کیو را تماشا کنید.

چی بخریم؟

لرستان صنایع دستی متنوع و زیبایی دارد. صنایع دستی لرستان می‌توانند برای هر گردشگری جذاب باشند و توجه آنها را جلب کنند. خرید صنایع دستی این منطقه که در عین کاربردی بودن، با هنر و ظرافت ساخته شده‌اند، می‌تواند به رونق اقتصاد منطقه و پرورش هرچه بیشتر هنر هنرمندان کمک کند. در ادامه معروف‌ترین صنایع دستی لرستان را به شما معرفی خواهیم کرد:

ظروف ورشو

سوغات دریاچه کیو

ورشو آلیاژی کمتر شناخته شده از نیکل، روی و مس است. هنرمندان ورشو ساز با استفاده از این آلیاژ سماور و ظروف زیبا و ظریفی می‌سازند. ورشوسازی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی و هنری استان لرستان است.

حصیربافی

حصیربافی یکی دیگر از صنایع دستی مردم لرستان است. هنرمندان حصیرباف این منطقه بافتنی‌های زیبایی از حصیر می‌بافند که ظرافت خاصی دارد و می‌تواند جلوه‌ای حاص به دکوراسیون منازل ببخشد.

جاجیم و نمد هم از دیگر صنایع دستی مردم لرستان است. هنرمندان لرستان نمدها و جاجیم‌های با کیفیت و مرغوبی تولید می‌کنند.

جاجیم

معروف‌ترین خوراکی استان لرستان، عسل است. عسل این منطقه به خاطر شرایط آب و هوایی خاص و تنوع پوشش گیاهی بسیار باکیفیت و مرغوب است. درصد زیادی از مردم منطقه لرستان با پرورش زنبور عسل، این ماده لذیذ خوراکی را تولید می‌کنند و جایگاه لرستان را در تولید عسل به رتبه هفتم کشور رسانده‌اند.

عسل لرستان

کلوچه، سمنو، شیرینی آردی، کاک، نان ساجی و ارده از شیرینی‌های خوشمزه و جذاب استان لرستان است. اگر به این استان سفر کردید حتما سراغ این شیرینی‌های لذیذ را از فروشگاه‌های فروش سوغاتی بگیرید. ضمنا روغن حیوانی تولید شده در لرستان به طعم و کیفیت مشهور است. شما می‌توانید با خرید این روغن‌های حیوانی طعمی بی‌نظیر به غذاهایتان ببخشید.

شیرینی های دریاچه کیو

طبیعت زیبا و بکر لرستان در دامنه رشته کوه زاگرس این استان را به انتخابی کم‌نظیر برای گردش و سیاحت در فصل‌های گرم‌تر سال تبدیل کرده است. مردم خونگرم و مهمان‌نواز لرستان با خوراکی‌های خوشمزه و کباب‌های لذیذشان، می‌توانند تجربه سفر و اقامت در این استان را به یکی از جذاب‌ترین و خواستنی‌ترین تجربه‌های سفر شما تبدیل کنند. اگر در سفر به استان لرستان مردد هستید، لحظه‌ای به خودتان شک راه ندهید و مطمئن باشید که درصورت سفر به این استان خاطره‌ای لذت‌بخش خواهید ساخت.

بالا
logo-samandehi