برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

دشت لار دشت شقایق های وحشی آبشارها و رودها

دشت لار یکی از دشت‌های دیدنی ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این دشت زیبا در نزدیکی تهران واقع شده و از مقاصد بکر و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت است. دشت لار همچنین با عنوان پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود و از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌رود. 

دشت لار همچنین دشت شقایق‌های وحشی نیز نام دارد و در فصل بهار، این دشت پوشیده از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع می‌شود. سد لار و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر دلکش و رویایی، از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز هستند.

معرفی دشت لار دماوند

دشت لار

منبع عکس: خبر گزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)

دشت لار، یکی از زیباترین و قشنگ‌ترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران جای گرفته است. این دشت در طول تاریخ به‌دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و دلپذیر، مناظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و وجود چشمه‌سارهای فراوان همیشه مورد توجه قرار گرفته است و از تفرجگاه‌های ییلاقی شاهان و حاکمان بود. در گذشته، لار بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان به شمار می‌رفت و با نام دشت لار قصران شناخته می‌شد.

دشت لار جزو مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌زیست است

دشت لار ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این دشت رویایی و دل‌نواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست کشور قرار گرفت. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ نیز برخی از مناطق بالغ بر ۵۶ هزار هکتار، جزو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته است.

پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

پرنده دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: امین فتح الله زاده)

دشت لار از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است. انوع گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی این دشت دل‌انگیز را تشکیل می‌دهند. گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک از جمله گیاهان این دشت و ارتفاعات آن هستند.

دشت لار همچنین مملو از گل‌های زیبا و رنگارنگ است. وجود انواع گل‌های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق، این دشت را در بهار همچون رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها کرده و جلوه و سیمایی چشم‌نواز به آن هدیه کرده است.

دشت لار به‌دلیل پوشش گیاهی مرتعی و همچنین تنوع زیاد گل و گیاه جهت زنبورداری و پرورش زنبور عسل بسیار مناسب است که این کار از اوایل خردادماه در این دشت شروع می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه می‌یابد.

افعی دماوندی و البرزی، گونه‌های بومی دشت لار هستند

در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است، یافت می‌شود. بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری و خفاش گونه‌های جانوری هستند که در دشت لار مشاهده می‌شوند. افعی دماوندی و البرزی، از جمله گونه‌های اندمیک یا بومی این منطقه هستند.

دشت لار کجاست؟

نمایی از دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: امین فتح الله زاده)

دشت لار یکی از جاهای دیدنی آمل است. این دشت در شرقی‌ترین قسمت‌های شمیرانات تهران، در مرز مازندران و تهران و در دامنه قله دماوند جای گرفته است. از نظر تقسیمات کشوری، بخش شمالی و شمال شرقی دشت لار در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران در استان تهران واقع شده است.

دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از شرق و شمال شرقی به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران، از جنوب به افجه، امامه، لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر منتهی می‌شود.

مسیر دسترسی دشت لار

جاده دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: امین فتح الله زاده)

  • مسیر اول: از طریق منطقه لواسان بزرگ یا گردنه ایرا می‌توانید به این دشت بروید. این مسیر از روستای ایرا شروع می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که در ورودی جنوبی پارک ملی لار قرار دارد، ادامه می‌یابد. برای رسیدن به روستای ایرا باید از لواسان خارج شوید و از برگ‌ جهان و نیکنام ده عبور کنید. همچنین می‌توانید از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذشتن از رسنان و چهارباغ، از روستای کلان خودتان را به ایرا برسانید.
  • مسیر دوم: این مسیر از جاده آبعلی، در داخل شهر پلور شروع می‌شود و از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای ادامه می‌یابد که در ورودی شرقی پارک ملی لار قرار دارد. این مسیر تا ورودی پارک ملی جاده آسفالته دارد و به‌راحتی می‌توانید در آن پیش بروید.
  • مسیر سوم: این مسیر از روستای گرمابدر از توابع شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم شروع می‌شود و از طریق آن به غرب پارک ملی لار راه پیدا می‌کنید. این راه بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می‌گیرد. برای عبور از این مسیر باید از پاسگاه شکاربانی گرمابدر مجوز بگیرید.

مسیر دشت هویج به دشت لار

نمایی از دماوند از دشت لار

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: زهرا سادات راد)

برای رفتن به دشت لار مسیر دیگری وجود دارد که از دشت زیبای هویچ در افجه می‌گذرد. این مسیر یک راه مالرو است که از طریق روستای افجه لواسان کوچک شما را به پارک ملی لار می‌رساند. در این مسیر از دشت هویج افجه عبور خواهید کرد و در ادامه راه به گردنه افجه به شم و سپس به دشت لار کوچک می‌رسید که محلی‌ها به آن لار خشک یا قُلقُلک می‌گویند.

بعد از لار کوچک باید از رودخانه عبور کنید و رشته کوه میانی را پشت سر بگذارید تا به کوه کافر راه و دشت لار بزرگ برسید که در اصطلاح محلی به آن مرغسر یا مرغزار می‌گویند. جالبه بدانید این مسیر قدیمی‌ترین راه دسترسی به دشت لار است که از قدیم دامداران افجه از آن استفاده می‌کنند. فاصله افجه تا لار خشک یا لار کوچک هشت کیلومتر و تا مرغسر یا لار بزرگ ۱۸ کیلومتر است.

  • فاصله تهران تا دشت لار: ۷۰ کیلومتر
  • آدرس دشت لار: استان مازندران، بخش لاریجان، شهرستان آمل

هوای دشت لار

دشت لار در فصل بهار

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (زهرا سادات راد)

دشت لار به‌دلیل قرار گرفتن در کوهپایه قله دماوند منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب‌هوا است که در فصل‌های گرم سال با داشتن هوای دلپذیر و مطبوع، مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از زیبایی‌های آن است. در این ایام خنکای هوای دشت لار میزبان گردشگران و مسافران بسیاری می‌شود.

دیدنی‌های دشت لار

شقایق‌های دشت لار

شقایق‌های وحشی دشت لار

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (زهرا سادات راد)

دشت لار به‌دلیل داشتن گل‌های شقایق به دشت شقایق‌های وحشی معروف است

یکی از دیدنی‌های دشت لار که موجب شهرت آن نیز شده است؛ گل‌های دلربای شقایق قرمز است. در فصل بهار این دشت مالامال از شقایق‌های قرمز پوشیده می‌شود و گویی لار، حریری نرم و نازک از شقایق بر تن کرده است.

به همین دلیل، این دشت سرسبز و باصفا به دشت شقایق‌های وحشی معروف شده است. پس اگر دوست دارید لار را غرق در زیبایی ببیند فصل بهار به این مکان رویایی و دلفریب سفر کنید.

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار

ارتفاعات دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: امین فتح الله زاده)

در دشت لار کوه‌ها و ارتفاعات متعددی خودنمایی و همچون نگهبانی از آن محافظت می‌کنند. این قلل فرصت مناسبی برای کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی است. دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک، زرشکی، کمردشت، نمک کوسر، سیاه چال، آرو برارو، اسب کلک، کافر راه و کبود کوه‌های این دشت چشم‌نواز را تشکیل می‌دهند. در جنوب این دشت قلل مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در جبهه شمال شرقی آن کوه‌های خنسک و شادکوه دیده می‌شوند.

رودهای دشت لار

چشم‌انداز دماوند از دریاچه لار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)

از دل کوه‌های دشت لار، رودهایی با آب زلال و گوارا در لار جاری می‌شوند و این دشت را آبیاری و سیراب می‌کنند. لار، دیو آسیاب، سفید آب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال از رودهای این شدت هستند. رود لار معروف‌ترین این رودها به شمار می‌رود که سد لار روی آن احداث شده است.

آبشار سفیدآب

ابشار سفیداب

منبع عکس: خبر گزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)

آبشار سفیدآب، یکی از آبشارهای جاری دشت لار است که به نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود. این آبشار تماشایی در انتهای دره سفیدآب قرار دارد. این دره محل قشلاق دامداران و عشایر نیز است.

دریاچه و سد لار

دریاچه و سد لار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)

دریاچه و سد لار یکی از دیدنی‌های دشت پهناور و وسیع لار هستند. البته این سد جزو پارک ملی لار محسوب نمی‌شود و از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید. سد لار در سال ۱۳۶۱ تأسیس شده است که بخشی از آب رود لار را برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی به تهران منتقل می‌کند و باقی آن در منطقه پلور به رود هراز می‌پیوندد. از آب این سد همچنین برای تولید انرژی برق استفاده می‌شود.

بسیاری از مسافران و گردشگران تعطیلات خود را در کنار طبیعت زیبای دشت لار و دریاچه سد آن می‌گذرانند و به تفریح و گردش می‌پردازند. ماهی‌گیری، قایق‌رانی، طبیعت‏‌گردی و دوچرخه‏‌سواری از جمله تفریحات مفرحی است که می‌توانید در این دریاچه انجام دهید.

جالب است بدانید که اولین مسابقه ماهیگیری بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ در دریاچه سد لار برگزار شد و از سال ۱۳۷۳ همه ساله این‌گونه مسابقات برگزار می‌شود. فصل مجاز صید ماهی در دریاچه لار از اول خرداد شروع می‌شود و تا شهریور ادامه دارد. علاقه‌مندان برای پرداختن به این تفریح باید پروانه ویژه صید روزانه را از واحدهای محیط‌زیست قوشخانه، پلور و دلیچای دریافت کنند.

عشایر دشت لار

مردمان عشایر دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (برنا قاسمی)

در دشت لار عشایر نیز زندگی می‌کنند و می‌تواند ساعاتی را نیز در کنار این مردمان مهربان و مهمان‌نواز سپری کنید و با نحوه زندگی عشایر آشنا شوید. عشایر این دشت از شهر‌های ورامین و پیشوا استان تهران هستند و دشت لار منطقه ییلاق تابستانی‌ آن‌ها محسوب می‌شود.

تجربه سفر در دشت لار

ابر و مه بر فراز دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)

بدون شک سفر به دشت لار و گردش در دامان طبیعت بی‌نظیر آن تجربه‌ای شیرین و به‌یادماندنی خواهد بود. چنانچه در فصل بهار به این دشت رویایی سفر کنید از تماشای زیبایی‌های آن به ویژه گل‌ها و شقایق‌های قرمز رنگ سیر نخواهید شد و وسوسه می‌شوید بارها و بارها به این منطقه سفر کنید.

تنفس در هوای دلکش و تمیز لار، تماشای مناظر بی‌بدیل، دیدن منظره فوق‌العاده و بی‌نظیر قله دماوند و گشتن در لابه‌لای علف‌زارهای این دشت تجربه‌ای استثنایی و متفاوت را برایتان رقم خواهد زد.

اقامتگاه دشت لار

چادر زدن در کنار دریاچه لار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)

گشت‌وگذارتان را در دشت لار با اقامت در دامان طبیعت و برپاکردن کمپ و چادر می‌توانید کامل کنید، البته در صورتی که تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید و تجربه کافی برای شب‌مانی در طبیعت را داشته باشید یا به‌همراه افراد و گروه‌های حرفه‌ای اقدام به این کار کنید. همچنین در نظر داشته باشید که با توجه به تحت حفاظت بودن این منطقه، برای برپایی کمپ لازم است هماهنگی‌های لازم را با محیط‌بانی دشت لار به عمل آورید.

گزینه دیگر برای شب‌‌مانی در دشت لار، اقامت در اقامتگاه‌ عشایری این دشت است که قطعا خاطره فراموش‌نشدنی برایتان خواهد بود.

تهدیدات زیست محیطی دشت لار

ارتفاعات پوشیده از برف دشت لار

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: امین فتح الله زاده)

طبیعت زیبا و بکر دشت لار متعلق به همه نسل‌ها است. برای اینکه این زیبای سحرانگیز برای حال و آیندگان نیز باقی بماند، باید در حفظ آن کوشا باشیم و به آن آسیب وارد نکنیم.

امروزه به‌دلیل هجوم گردشگران و مسافران و رعایت نکردن نظافت این دشت، شاهد وجود زباله‌ در گوشه و کنار آن هستیم. صید بی‌رویه ماهی قزل آلا توسط گردشگران، این‌گونه بومی دریاچه و رود لار را در خطر انقراض قرار داده است.

چرای بیش از حد دام نیز موجب از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و وارد شدن سیلاب‌ها به داخل دریاچه و در نتیجه گل‌آلود شدن آب می‌شود. این اتفاق، تخم‌ریزی و زادآوری ماهی خال قرمز را با مشکل مواجه می‌سازد؛ چون این ماهی برای که تخم‌ریزی به آب زلال نیاز دارد.

عکس‌های دشت لار در بهار و تابستان

قایق‌رانی در دشت لار
مسیر رسیدن به دشت لار
مسافران و گردشگران در دشت لار
کندوهای عسل دشت لار
دریاچه لار
شقایق‌های وحشی دشت لار
گل‌های بنفش دشت لار
گیاهان دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: امین فتح الله زاده) و خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)

پرسش‌های متداول

دشت لار کجاست؟

دشت لار یکی از دیدنی‌ترین دشت‌های ایران، در مرز دو استان تهران و مازندران است.

آیا امکان اقامت در دشت لار وجود دارد؟

برای اقامت در دشت لار می‌توانید پس از هماهنگی با محیط‌بانی منطقه، کمپ و چادر برپا کنید یا در اقامتگاه‌های عشایری شب را سپری کنید.

بهترین زمان سفر به دشت لار کدام فصل است؟

زیباترین زمان تماشای دشت لار فصل بهار است.

بالا
logo-samandehi