برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

دیدنی‌های العین ؛ شهری با کویر زیبا

العین، یکی از قدیمی‌ترین شهرها و مقاصد محبوب گردشگری در امارات متحده عربی است. این شهر دارای دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی است.

العین، شهری زیبا با قدمت هفت هزار سال است که حدود یک ساعت و نیم از ابوظبی فاصله دارد. با اینکه العین در میان بیابان قرار دارد؛ اما دارای مناظر زیبا و سرسبزی است. از جمله دیدنی های العین می‌توان به کوه حفیت، قلعه جاهی، واحه العین و پارک باستان‌شناسی هیلی اشاره کرد. حتما در سفر به امارات از جاذبه‌های زیبای این شهر دیدن کنید.

العین، زمانی یکی از شهرهای مهم و حیاتی در مسیر کاروان امارات متحده عربی به عمان بوده است. این شهر در مرز امارات و عمان و همچنین در نزدیکی شهرهای بزرگی مانند ابوظبی و دبی واقع شده است. العین حداقل از ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد محل زندگی و آبادی بوده است. موزه‌های العین از جمله موزه ملی العین و کاخ‌موزه العین، پیشینه‌ تاریخی این شهر زیبا را به‌خوبی به نمایش می‌گذارند. تاریخچه غنی این شهر باعث شده است که العین تنها منطقه‌ شهری امارات متحده عربی باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر مقصدی فوق‌العاده عالی برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ محلی است. باغ‌وحش العین، قصر مویجعی، پارک ماجراجویی وادی، شهربازی هیلی فان سیتی، بازار شتر، مرکز هنری قطاره و باغ‌های عمومی از دیگر جاهای دیدنی العین هستند. در ادامه با جاذبه‌های گردشگری العین بیشتر آشنا خواهید شد.

جبل حفیت

کوه های قرمز رنگ العین امارات

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«جبل حفیت» (Jebel Hafeet) یا کوه حفیت با ارتفاع ۱۲۴۰ متر، دومین قله مرتفع در امارات متحده عربی و بلندترین در ابوظبی است. این کوه دارای چشم‌اندازی خیره‌کننده و مناظری دیدنی از صحراهای اطراف و شهر العین است. این کوه یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی از طبیعت العین است.

موزه ملی العین

توپ جنگی مقابل موره ملی العین امارات

عکس‌ از وب‌سایت holidify

«موزه ملی العین» (Al Ain National Museum) در قلعه سلطان بن زاید قرار دارد. این موزه در زنده نگه‌داشتن میراث، فرهنگ و تاریخ امارات متحده عربی نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از بخش‌های جالب این موزه، بخش مردم‌شناسی آن است. در این بخش، زندگی روزمره مردم منطقه با بازنمایی مجالس سنتی و نمایشگاه‌هایی از لباس‌های سنتی و جواهرات بدوی به تصویر کشیده شده است. در بخش باستان‌شناسی موزه، نمایشگاه‌هایی از آثار کشف‌شده محلی به‌جامانده از عصر برنز و عصر آهن از جمله آویزها و مجموعه مهمی از سکه به چشم می‌خورد. جذاب‌ترین بخش موزه ملی العین، نمایشگاه‌هایی از آثار پارک باستان‌شناسی هیلی از جمله مقبره‌ای بزرگ و بازسازی‌شده است.

کاخ‌ موزه العین

درختان و فضای سبز کاخ موزه العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«کاخ‌موزه العین» (Al Ain Palace Museum) در اقامتگاه سابق سلطان شیخ زاید، اولین حاکم امارت ابوظبی و خانواده‌اش قرار دارد. فضای داخلی این کاخ به زیبایی بازسازی ‌شده است و به‌خوبی محیط زندگی شیخ را به نمایش می‌گذارد. اطلاعات نوشته‌شده درون اتاق‌های این کاخ عربی است و اگر این زبان را ندانید متوجه آن نمی‌شوید. با این حال، طراحی داخلی کاخ‌موزه العین، بسیار زیبا است و سبک زندگی در این کاخ را به تصویر می‌کشد.

باغ‌ وحش العین

حیوانات وحشی و لمور در باغ وحش العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت planetware

باغ وحش العین یک مرکز تحقیقاتی برای جانورشناسان نیز است

«باغ‌وحش العین» (Al Ain Zoo) در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد و یکی از بزرگ‌ترین باغ‌وحش‌های امارات متحده عربی است. پستانداران بومی مانند تیزشاخ عربی و همچنین غزال آفریقایی، زرافه و گاو کوهی در این باغ‌وحش به چشم می‌خورند. گربه‌سانان بزرگی مانند شیر، ببر، یوزپلنگ، پلنگ سیاه و جگوار هم در این باغ‌وحش زندگی می‌کنند. این باغ‌وحش، یک محوطه برای میمون‌ها، لانه پرندگان و بخشی برای خزندگان دارد. باغ‌وحش العین به خاطر داشتن امکانات تحقیقاتی مرتبط با برنامه تولیدمثل گونه‌های جانوری در معرض خطر شهرت دارد. بیش از ۳۰ درصد گونه‌هایی که در این باغ‌وحش دیده می‌شوند، در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارند. محوطه ۲۱۷ هکتاری سافاری العین یکی دیگر از تلاش‌های این باغ‌وحش برای حفظ گونه‌های خاص آفریقایی و منطقه خلیج‌فارس است. بازدیدکنندگان از باغ‌وحش العین می‌توانند فعالیت‌های منحصربه‌فردی را تجربه کنند؛ این تجربیات عبارت‌اند از نوازش حیوانات، غذا دادن به زرافه‌ها، شترسواری و باغ کودکان که برای تشویق کودکان به یادگیری تنوع زیستی است. مرکز آموزشی صحرای شیخ زاید هم درون این باغ‌وحش قرار دارد که نمایشگاه‌هایی از محیط‌زیست و زیست‌بوم خلیج‌فارس را برگزار می‌کند.

قلعه جاهلی

معماری دایره ای کاخ جاهلی العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«قلعه جاهلی» (Al-Jahili Fort)، در محیطی آرام و در میان باغ واقع شده است و قدمت آن به ۱۸۹۱ برمی‌شود. این قلعه زمانی یکی از مهم‌ترین مناطق دفاعی شهر بوده است و امروزه یکی از جاذبه‌های اصلی العین به شمار می‌رود. یک نمایشگاه عکس درون این قلعه وجود دارد که در عکس‌های آن زندگی و کار مهاجمان بریتانیایی، سیاحان بیابان و ویلفرد تزیجر نویسنده با تمرکز ویژه‌ای بر سفرهای او به منطقه بیابانی ربع الخالی در دهه ۱۹۴۹ به تصویر درآمده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از برج و باروی این قلعه صعود کنند. در مرکز اطلاعات قلعه جاهلی در یک ویدیو تمام مراحل بازسازی آن توضیح داده شده است.

پارک ماجراجویی وادی

قایق رانی در پارک وایلد وادی العین امارات

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«پارک ماجراجویی وادی» (Wadi Adventure Park)، پارکی با فعالیت‌های آبی هیجان‌انگیز است. این پارک آبی، بزرگ‌ترین موج مصنوعی جهان با ارتفاع ۳/۳ متر را دارد. این پارک برای گردشگرانی که به‌دنبال ماجراجویی هستند، یکی از بهترین مکان‌ها در امارات متحده عربی است. گردشگران در پارک ماجراجویی وادی می‌توانند قایق‌سواری، کایاک‌سواری یا راندن قایق بادبانی را یاد بگیرند. بخش‌های جذاب این پارک شامل پارک هوایی دارای زیپ‌لاین، چوب موازنه و تاب غول‌پیکر، همچنین دیواره سنگ‌نوردی و یک استخر خانوادگی است.  

کاخ مویجعی

دریاچه مقابل کاخ میجعی العین ، امارات

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«کاخ مویجعی» (Qasr al Muwaiji) به‌تازگی شکوه و جلال گذشته خود را به دست آورده است. بازدید از این کاخ، فرصتی عالی برای شناخت معماری دفاعی امارات متحده عربی است. کاخ مویجعی در اوایل قرن بیستم ساخته شد. این کاخ بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۶ محل اقامت شیخ زاید بن سلطان و خانواده‌اش بوده است. کاخ مویجعی دارای معماری بیرونی فوق‌العاده‌ای است و درون آن موزه کوچکی وجود دارد. این موزه مختص تاریخچه کاخ و کسانی است که در آن زندگی می‌کردند.

واحه العین

درختان نخل و جوی آب در واحه العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«واحه العین» (Al Ain Oasis)، مجموعه‌ای گسترده از مزارع درخت خرما است که با پیاده‌روهای متعددی به یکدیگر متصل هستند. این مکان، محیطی آرام و دل‌نشین برای استراحت و قدم زدن است. در این واحه، درختان نخل هزارساله وجود دارد. این درختان نخل با سیستم آبیاری سنتی «فلج» آبیاری می‌شوند. فلج که یک سیستم آبیاری باستانی در برخی از کشورهای عربی است، در حقیقت یک کانال آب است که در زمین حفر می‌شود و آب را به قسمت‌های مختلف زمین می‌رساند.

پارک باستان ‌شناسی هیلی

آثار باستای در هبلی العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت planetware

«پارک باستان‌شناسی هیلی» (Hili Archaeological Park) یکی از آثار ثبت‌شده در میراث فرهنگی یونسکو است. باستان‌شناسان آثار مهم فراوانی را در این پارک کشف کردند. قدمت آثار کشف‌شده از این پارک به عصر برنز و عصر آهن بازمی‌گردد. شاید بازدیدکنندگان عادی برای درک این منطقه باستان‌شناسی دچار مشکل شوند، اما علاقه‌مندان به باستان‌شناسی از تاریخچه این مکان لذت خواهند برد. پارک باستان‌شناسی هیلی در منطقه محافظت‌شده‌ای قرار دارد و در واحه‌ای با درختان نخل احاطه شده است. بسیاری از یافته‌های این منطقه در موزه ملی العین نگهداری می‌شوند.

هیلی فان سیتی

ترن هوایی در هیلی پارک العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت holidify

«هیلی فان سیتی» (Hili Fun City) یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهربازی‌ها در امارات متحده عربی است. این پارک بیش از ۴۰ وسیله بازی از جمله ترن هوایی و اسکای فلایر دارد. هر سال جشنواره‌ای با موضوع فرهنگ و تاریخ امارات در این پارک برگزار می‌شود که گردشگران بسیاری را به خود فرامی‌خواند. هیلی فان سیتی مانند بسیاری از پارک‌های معروف این کشور دارای امکانات عالی و مناسب برای خانواده‌ها است. در مجاورت این پارک، «آیس رینک العین» (Al Ain Ice Rink) قرار دارد. بازی‌های مختلفی برای کودکان و اسکیت روی یخ برای تمام سنین در این مرکز ارائه می‌شود.

 بازار شتر

شترهای عربی در بازار شتر  العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت holidify

بازار شتر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی العین است

«بازار شتر» (Camel Market) یا «سوق شتر» (Camel Souk)، فرصتی مناسب برای گردشگران است تا فرهنگ بومی و سنتی منطقه را تجربه کنند. اگر بتوانید بوی بد این بازار را تحمل کنید، بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب برای شما باشد. اینجا آخرین بازار شتر باقی‌مانده در امارات متحده عربی است و مردم از سراسر منطقه برای خریدوفروش شتر به این بازار می‌آیند. در بازار شتر می‌توانید معاملات تجاری عرب‌های امارات را از نزدیک ببینید. در این بازار علاوه بر شتر، بز و گوسفند هم به چشم می‌خورد.

قلعه قطاره

گردشگران در حال بازدید ازقلعه قطاره  العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت holidify

«قلعه قطاره» (Al Qattara Fort)، یکی از چندین قلعه‌ی موجود در العین است که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. می‌توان العین را به خاطر قلعه‌های فراوانی که دارد، شهر قلعه‌ها نامید. این قلعه به‌صورت مدرن بازسازی‌شده است و به‌عنوان «مرکز هنری القطاره» (Al Qattara Arts Centre) شناخته می‌شود. قلعه قطاره، مرکزی است که در آن هنر و فرهنگ سراسر امارات متحده عربی مورد مطالعه، تحقیق و توسعه قرار می‌گیرد. گردشگران می‌توانند نمایشگاه‌ها و کتابخانه این قلعه را ببینند یا در کارگاه‌های آموزشی آن شرکت کنند.

باغ‌ های عمومی العین

هرم گل در باغ های عمومی العین، امارات

عکس‌ از وب‌سایت tripadvisor

«باغ‌های عمومی العین» (Al Ain Public Gardens) در تمام شهر به چشم می‌خورند. العین مشهور به «شهر بوستان»، پارک‌ها و باغ‌های سرسبز بسیاری دارد که با آب‌وهوای خشک و بیابانی آن در تضاد است. این پارک‌ها به زیبایی محوطه‌سازی شده و با فواره‌های فوق‌العاده و نورپردازی‌های چشم‌نوازی تزیین شده‌اند و همچنین دارای امکانات بازی برای کودکان هستند. «باغ عمومی مرکزی» (Central Public Garden) در مرکز شهر یکی از بهترین مکان‌ها برای قدم زدن و گردش در کنار خانواده است.

بالا
logo-samandehi