برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

زیباترین شهر شمال کجاست

شهرهای شمال کشور بهشت طبیعت‌گردان و گردشگران هستند. انتخاب یک تکه از این بهشت به عنوان زیباترین شهر شمال ایران دشوار است. ما در این نوشتار تنها به برخی از زیباترین شهرهای شمال ایران می‌پردازیم.

همه‌ی ما خاطرات خوشی از سفر به شهرهای شمال داریم. اما اگر از ما بپرسند زیباترین شهر شمال کجاست ؟ شهرهای بسیاری را نام می‌بریم، چون انتخاب زیباترین شهر شمالی برای هر مسافری سخت است و هر کدام از بخش‌های شمال جاذبه و زیبایی خاص خود را دارد.

زیباترین شهر شمال ایران برای مسافرت بسیارند و تمامی آن‌ها در همه‌ی فصل‌های سال مناظر شگفت‌انگیزی از طبیعتی مسحور کننده به چشمان هر بیننده هدیه می‌دهند. جاذبه‌ها به حدی زیباست که بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان را ترغیب می‌کند به هر وسیله‌ای که شده، از خودروی شخصی گرفته تا تهیه بلیط اتوبوس و دربستی، در هر فرصتی از این شهرها دیدن کنند.

آب و هوای پاک و مطبوع شهرهای مختلف شمالی، نزدیکی به دریا و سواحل دیدنی، طبیعت بکر و تماشایی از جمله دلایل محبوبیت تمام شهرهای شمال کشور هستند.

اگر چه تمام شهرهای شمالی زیبایی‌های خاص خود را دارند و باید حداقل یک بار سفر به هر کدام از آن‌ها را تجربه کرد، اما در میان شهرهایی که مردم و گردشگران نام می‌برند، چند شهر مشترک وجود دارد که ما در ادامه به معرفی همین شهرها می‌پردازیم. پس برای آشنایی با زیباترین شهر شمال ایران برای زندگی و زیباترین شهر شمال ایران برای مسافرت با ما همراه شوید.

رامسر را عروس شهرهای ایران می‌نامند. لقبی که به‌حق شایسته زیباترین شهر شمال ایران است. رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی، برخورداری از امکانات اقامتی و جاذبه‌های گردشگری، وجود فرودگاه و داشتن آب گرم معدنی، قطب گردشگری کشور و حتی جهان است.

بسیاری از مردم رامسر را زیباترین شهر شمال ایران می‌دانند که همه چیز را با هم دارد و هر مسافری را عاشق خودش کند. مراکز خرید عالی، رستوران های محلی پرطرفدار، ویلاها و اقامتگاه‌های مناسب، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، مکان‌های مناسب تفریح مانند تله کابین، تنها بخشی از امکانات رامسر هستند. علاوه‌براین، دسترسی به ساحل دریای خزر از یک سمت و مناظر زیبا با جنگل‌های انبوه از سمت دیگر باعث شده تا این شهر بیشتر از هر شهر دیگری مورد توجه باشد و به عنوان زیباترین شهر شمال ایران شناخته شود.

رامسر جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. جاهای دیدنی و طبیعت زیبا مانند مقبره حبیب محبیان، روستای جواهرده، جنگل دالخانی، کاخ موزه رامسر، موزه مردم شناسی، آبگرم سادات محله، تله کابین رامسر، پارک جنگلی صفارود، ییلاق گرسماسر، غار یوغی لوکا، سرزمین گل گاو زبان جنت رودبار و آبشار سیاسرت از جمله جاذبه‌های گردشگری رامسر هستند که بازدید از آن‌ها لذت سفر را برای‌ شما دوچندان می‌کند.

در ادامه‌ی معرفی زیباترین شهر شمال ایران می‌رسیم به آستارا که در قلب تالش، بین رشته‌کوه‌های سر به فلک‌کشیده و دریای خزر در شمال استان گیلان واقع شده است.

آستارا شمالی‌ترین شهر استان گیلان در مرز ایران و کشور آذربایجان است و مرز گمرکی و بندر تجاری برای ارتباطات اقتصادی با همسایگان شمالی کشور به حساب می‌آید. این شهر زیبا دارای مراکز خرید و بازارهای معروف و نیز جاذبه‌های طبیعی زیبا و بکر همچون کوه، جنگل، دریا و برکه است.

یکی از مکان‌های دیدنی آستارا تالاب بین‌المللی استیل است که در چهار کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد. اهمیت اکوتوریستی این تالاب شگفت‌انگیز به‌دلیل نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل، مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان شده است.

نوشهر از زیباترین شهر شمال ایران برای مسافرت و البته زندگی است. این شهر زیبای شمالی به داشتن ساحل و ویلاهای خوب شناخته می‌شود. اما مکان‌های دیدنی آن کمتر دیده شده‌اند. آبشار انگاس، تالاب ارواح و دیو چشمه را شاید اصلا نشنیده باشید، اما از جاذبه‌های توریستی و طبیعت‌گردی این شهر هستند.

بازار سنتی نوشهر با داشتن سبزیجات و ترشیجات و میوه‌های گوناگون، یکی از محله‌های مهم برای گردش در نوشهر است. پارک سی سنگان در ابتدا با هدف حفاظت از پوشش‌های نادر گیاهی و جانوری ساخته شد، اما پس از تاسیس امکانات زیادی به آن اضافه شد و این پارک به یکی از معروف‌ترین پارک‌های ساحلی در ایران تبدیل شد.

اگر عاشق طبیعت روستاهای شمال هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به روستای کندلوس هم بزنید. این روستا به عنوان اولین موزه روستایی در جهان شناخته می‌شود. گشت و گذار در کندولس خالی از لطف نیست و یکی خاطرات لذت‌بخش سفرتان می‌شود.

از دیگر جاهای دیدنی نوشهر، دیو چشمه است که به خاطر گوارا بودن آب آن در میان بومیان شهرت دارد و محلی‌ها بر این باورند که هرکسی که یک‌بار آب آن را بچشد، حتما دوباره به این منطقه بر می‌گردد. در سفر به نوشهر اصلا نگران اقامتگاه نباشید. به دلیل ساخت و ساز زیاد ویلا در این شهر، اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر برای مسافران کار بسیار آسانی است.

لاهیجان مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگ‌ترین شهر شرق استان گیلان است. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌ است. مردم لاهیجان زیباترین شهر شمال ایران ، به زبان گیلکی سخن می‌گویند.

لاهیجان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و یکی دیگر از زیباترین شهر شمال ایران برای مسافرت محسوب می‌شود. چشم‌انداز این شهر فوق‌العاده است و هرساله خصوصا در بهار و تابستان میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. لاهیجان زیباترین شهر شمالی استان گیلان به شهر بهار نارنج و چای معطر معروف است و به خاطر داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعت بکر، همیشه مورد توجه طبیعت گردان بوده است.

مسجد اکبریه یکی از عمارت‌های تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری جنوب غرب لاهیجان است. این بنای زیبا یکی از میراث ارزشمند و مهم در لاهیجان به حساب می‌آید که سنگ نبشته مرمری دارد.

تالاب سوستان که معروف به تکه‌ای از بهشت است، در این شهر قرار دارد و در فصل زمستان و پاییز از آب شیرین پر می‌شود. موزه تاریخ چای، استخر لاهیجان، تله کابین لاهیجان، پل خشتی لاهیجان، مسجد جامع، حمام گلشن، بقعه تاریخی شیخ زاهد، کوه و آبشار شیطان کوه از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری لاهیجان به شمار می‌روند.

چالوس از زیباترین شهرهای شمال ایران در استان مازندران است که در جلگه میانی کرانه دریای خزر جای گرفته‌ است. بیشتر جمعیت شهر چالوس را بومیان کلارستاق که طبری‌تبار هستند تشکیل می‌دهند. مردم بومی شهر چالوس به گویش کلارستاقی از زبان مازندرانی به نام طبری چالوسی سخن می‌گویند.

بسیاری از گردشگران در پاسخ به این سوال که زیباترین شهر شمال کجاست ؟ چالوس را نام می‌برند و این زیبایی‌های مسحور کننده‌ی چالوس از جاده آن آغاز می‌شود. دو طرف جاده این شهر شگفت‌انگیز با درختان سرسبز و انبوه احاطه شده و مناظر تماشایی در هر فصل سال ایجاد می‌کند. زمستان آن نیز چیزی کم از بهار ندارد. چالوس را می‌توان آرمان شهر طبیعت گردان و عکاسان دانست.

چالوس بهترین شهر شمال از نظر آب و هواست. آب و هوای معتدل و مرطوب آن، به دلیل داشتن درختان و جنگل‌های انبوه دلچسب و آرامش‌بخش است.

دریاچه ولشت، دریاچه سد دریوک، مرداب کندوچال، شهرک توریستی نمک‌آبرود، ساحل رادیو دریا، بوستان فین، کاخ چایخوران، آبشار اکاپل، آبشار سواسره، آبشار هریجان، کوه تخته سلیمان از مکان‌های دیدنی چالوس هستند.

هر کدام از این مکان‌های دیدنی چالوش پیشینه‌ای تاریخی دارند و از زیبایی‌های این شهر به شمار می‌روند. در واقع آثار باستانی چالوس حکایت از تاریخ باشکوه آن دارند و نشانی از زندگی انسان‌هایی است که دو هزار سال پیش از میلاد مسیح در چالوس زندگی می‌کردند.

ماسوله یکی دیگر از زیباترین شهرهای شمال ایران است که در منطقه جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده‌ است. ماسوله، ساکنین طالشی دارد.

راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده‌، برای حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و دخل و تصرف در چندین دهه گذشته، از سمت استان گیلان حفاظت شده‌ است.

این شهر در سال ۱۳۵۴ هجری خورشیدی طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی ثبت شده است.

آنچه که باعث شده ماسوله خاص‌ترین شهر شمالی باشد، معماری بی‌نظیر آن است که به شکل پلکانی است و پشت بام هر خانه‌ای، حیاط خانه بالایی است. فضای متفاوت و جذاب ماسوله شهرت جهانی دارد و گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب کرده است.

قدمت ماسوله به دوره زندیه برمی‌گردد. نزدیک این شهر یک آبشار زیبا به نام لارچشمه وجود دارد که حدود ۶ متر ارتفاع دارد و چشم‌انداز آن بی‌نظیر است. ماسوله صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار زیبایی دارد. اگر به این شهر سفر کردید از صنایع دستی بی‌نظیر آن سوغات ببرید.

یکی از مکان‌های مورد علاقه کوهنوردان که در نزدیکی ماسوله قرار دارد، ییلاق زودل سر است. قدمت این روستا طولانی است و بیشتر افرادی که در این منطقه خانه دارند، از آن برای تفریح استفاده می‌کنند و در تابستان به این منطقه می‌روند.

بالا
logo-samandehi