برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
سیری جزیره‌ای که ورود زنان به آن ممنوع است!

سیری جزیره‌ای که ورود زنان به آن ممنوع است!

سیری نام جزیره‌ای در خلیج فارس است که زنان به هیچ عنوان اجازه ورود به آن را ندارند؛ اما دلیل آن چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم با جزیره سیری آشنا شویم و از رمز و رازهای تمام نشدنی آن برایتان صحبت کنیم. اگر می‌خواهید با یک جزیره دیدنی و زیبا آشنا شوید و سفر به آن را تجربه کنید، همراه ما باشید.

جزیره سیری کجاست و نزدیک به چه جزایری است؟

سیری نام جزیره‌ای ذوزنقه‌ای شکل در خلیج همیشه فارس و در ۷۲ کیلومتری بندر لنگه است. همه ما نام جزیره زیبای ابوموسی را هم شنیده‌ایم و شاید شما هم مانند هزاران مسافر دیگر به آن سفر کرده باشید. جزیره سیری در ۲۷ کیلومتری غرب ابوموسی قرار دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا کسانی که جزیره‌های اطراف سیری را برای سفر انتخاب می‌کنند، سفر یک روزه به جزیره سیری را هم از دست ندهند.

جزیره سیری کجاست

این جزیره زیبا فقط ۱۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و برای بازدید از آن، تنها یک روز زمان لازم است. جالب است بدانید نام این جزیره به فارسی راز بوده اما به دلیل سکونت افراد عرب‌زبان آن منطقه نام عربی آن (سری)، چنین نامی بر روی آن قرار گرفته است. اما این مسئله که چرا دوباره از سری به سیری تغییر نام پیدا کرده، دلیل آن تلفظ این نام در زبان‌های اروپایی است و در طی گذشت سال‌ها، اکنون آن را به نام جزیره سیری می‌شناسیم.

فاصله دریایی جزیره سیری شهر بندر عباس، حدود ۱۵۲ مایل دریایی است. جالب است بدانید این جزیره هیچ‌گونه پستی و بلندی ندارد و سطح نسبتا صاف آن، نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. تصور کنید وارد جزیره‌ای می‌شوید که بر روی آن هیچ‌گونه تپه و ارتفاعی وجود ندارد و تا چشم کار می‌کند، سطح نسبتا صافی می‌بینید. به طوری‌ که مرتفع‌ترین نقطه جزیره سیری، فقط ۲۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

چرا جزیره سیری را پر از رمز و راز می‌دانند؟

دلیل این که این جزیره را پر رمز و راز می‌دانند، این است که زنان نمی‌توانند وارد این جزیره شوند! شاید از برایتان سوال باشد که آیا افراد ساکن در این منطقه مانع ورود زنان می‌شوند؟ پاسخ منفی است. در این جزیره هیچ سکونت مستقلی وجود ندارد و تنها کسانی که در سکوهای نفتی این منطقه کار می‌کنند و نیروهای نظامی، در این منطقه سکونت دارند.

به دلیل شرایط زندگی بسیار سخت در این منطقه از نظر آب‌ و هوایی، زندگی در این جزیره بسیار سخت است و قطعا افرادی که تحمل زیادی ندارند، نمی‌توانند در آن دوام بیاورند. البته با توجه به این که چنین آب‌ و هوایی می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای زنان شود، ورود زنان به این منطقه به غیر از تعطیلات نوروز به صورت رسمی ممنوع است.

جزیره سیری جزیره ای پررمز و راز

جالب است بدانید افرادی که این جزیره را برای کار کردن بر روی سکوهای نفتی انتخاب می‌کنند، خود را فردی تبعید شده می‌دانند؛ البته تبعیدی خودخواسته.

با توجه به شرایط سخت زندگی در این منطقه، افراد فعال در این منطقه ۱۴ روز را بر روی سکوهای نفتی مشغول هستند و ۱۴ روز پس از آن را به استراحت در کنار خانواده می‌پردازند. تعداد افرادی که در این جزیره فعالیت می‌کنند، حدود ۱۰۰۰ نفر گزارش شده است.

آب و هوای جزیره سیری چگونه است؟

اکثر جزایر خلیج فارس گرم‌سیر هستند و سیری هم جزء جزایر خلیج فارس محسوب می‌شود. بنابراین سیری هم آب‌وهوای بسیاری گرمی دارد و در تابستان، دمای آن تا بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. از طرفی رطوبت آن در روزهای گرم تابستان از مرز ۵۰ درصد عبور می‌کند و برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، اصلا قابل تحمل نیست.

البته در روزهای سرد زمستانی که اکثر شهرهای کشور درگیر سرما هستند، آب و هوای سیری بسیار دلچسب است. البته لازم است بدانید که حتی در روزهای زمستانی هم این منطقه شرجی است و رطوبت آن می‌تواند برخی افراد را که به چنین آب‌ و هوایی عادت ندارند، اذیت کند.

آب و هوای جزیره سیری

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم افرادی که طاقت گرما و رطوبت زیاد را ندارند، پا به این منطقه نگذارند یا اگر جزء چنین افرادی هستید و در سفر به جزیره سیری اصرار دارید، روزهای زمستانی را برای سفر انتخاب کنید. سفر به این منطقه در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای خانم‌ها، کودکان و مردانی که طاقت گرما و رطوبت شدید هوا را نداشته باشند کاملا غیرممکن است! حتی در روزهای زمستان هم گرمای این منطقه می‌تواند برای برخی افراد طاقت‌فرسا باشد.

اکوسیستم و حیات وحش جزیره سیری چگونه است؟

هیچ منطقه جغرافیایی وجود ندارد که در آن اکوسیستم و حیات وحش نباشد. جزیره سیری هم با وجود گرمای طاقت‌فرسا و رطوبت بالا، حیات وحش مخصوص به خود را دارد. با وجود آن که بسیاری از انسان‌ها طاقت شرایط سخت این منطقه را برای سکونت ندارند، اما جان‌دارانی هستند که با این شرایط سخت سازگار هستند. در هر منطقه‌ای که حیات وحش وجود داشته باشد، شکارچیانی هم وجود دارند. جزیره سیری از محدود مناطقی است که در آن شکارچیان وجود ندارند و حیوانات زنده این منطقه، به خیالی آسوده به زندگی خود ادامه می‌دهند.

آهو در جزیره سیری

در جزیره سیری حیواناتی نظیر آهو، لاک‌پشت‌های کمیاب دریایی، انواع مرغ‌های دریایی، زاغ‌ سیاه، مرغ مینا و گربه‌هایی متفاوت از گربه‌های خیابانی دیده می‌شود. بنابراین اگر خوش‌شانس باشید و حیات وحش این منطقه که یکی از جاذبه‌های این منطقه است را از نزدیک ببینید، لذت زیادی از آن خواهید برد.

همان‌طور که گفتیم گربه‌های این منطقه با گربه‌هایی که ما می‌شناسیم کمی متفاوت هستند؛ گربه‌های جزیره سیری را می‌توان ترکیبی از نژاد گربه ایرانی و گربه سیامی (Siamese) دانست. همچنین در این منطقه نژادهای جدید و خاصی از سایر حیوانات هم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مرغ مینای وحشی این منطقه اشاره کرد. علاوه بر این موارد جانوران آبی هم دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها بومی و برخی دیگر حیواناتی هستند که از این منطقه عبور می‌کنند! از حیوانات زیبا و کمیاب این منطقه هم می‌تواند به آفتاب‌پرست‌هایی اشاره کرد که تنها در جزیره سیری به چشم می‌خورند.

اگر بخواهیم جزیره سیری را از نظر پوشش گیاهی بررسی کنیم، باید بگوییم که این منطقه از نظر پوشش گیاهی ضعیف است. تنها گیاهانی می‌توانند در این منطقه رشد کنند که نیاز کمی به آب داشته باشند و بتوانند آب را برای مدت طولانی ذخیره کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به درختان نخل و بوته‌هایی نظیر خرگ و هلپه اشاره کرد که به صورت اهلی پرورش پیدا می‌کنند.

چگونه به جزیره سیری برویم؟

اکنون که اطلاعات خوبی در مورد جزیره سیری دارید، اگر قصد سفر به این جزیره زیبا و به یاد ماندنی را دارید در این بخش همراه ما باشید. برای سفر به جزیره سیری ابتدا باید ببینید که قصد دارید به صورت خانوادگی به این جزیره سفر کنید یا نه! اگر آقا هستید و می‌خواهید به صورت خانوادگی سفر کنید، تنها در روزهای عید نوروز می‌توانید به این منطقه پا بگذارید؛ زیرا در روزهای دیگر سال، ورود خانم‌ها کاملا ممنوع است و نمی‌توانید به صورت خانوادگی پا به این جزیره بگذارید. اما اگر آقا هستید، پیشنهاد می‌کنیم فصل زمستان و به خصوص ماه‌های دی و بهمن را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. در این روزها آب‌وهوای این منطقه بسیار دلنشین است و سرمای زمستانی در آن جایی ندارد.

چگونه به جزیزه سیری برویم

شاید برای شما این سوال پیش آمده است که بهتر است از کدام شهر به این جزیره سفر کنیم! اگر فرصت کافی برای گشتن در جزایر دیگری نظیر ابوموسی را دارید، می‌توانید ابتدا به این منطقه سفر کنید و سپس به کمک افراد محلی این بندر، از طریق دریا به این منطقه سفر کنید. زیرا این جزیره کوچک است و تنها در یک روز می‌توانید محل‌های دیدنی این منطقه را ببینید.

حال اگر زمان کافی برای سفر کردن به ابوموسی را ندارید، می‌توانید به بندر لنگه بروید و سپس از طریق خطوط دریایی پا به این جزیره زیبا بگذارید. فاصله دریایی بندر لنگه تا جزیره سیری حدود ۷۲ کیلومتر است و اگر صبح تصمیم به حرکت بگیرید، تا شب می‌توانید تمامی بخش‌های دیدنی این جزیره را ببینید.

غروب آفتاب در جزیره سیری

پیشنهاد می‌کنیم غروب خورشید را در این جزیره دیدنی از دست ندهید. حتما می‌دانید که غروب خورشید در سواحل خلیج فارس بسیار دیدن است و جزیره سیری هم در خلیج فارس واقع شده است. شما می‌توانید در هنگام غروب، در حالی که لب ساحل نشسته‌اید پایین رفتن خورشید را با ببینید و لذت ببرید.

جزیره سیری، بزرگ‌ترین منبع نفت ایران

شاید تا کنون حتی نام جزیره سیری را هم نشنیده بودید اما لازم است بدانید که این جزیره به ظاهر دور افتاده ارزش بسیار زیادی در صنعت نفت ایران دارد. نقش بسیار مهم این جزیره در استخراج نفت و درآمد بسیار زیادی که برای کشور ما دارد، باعث شده تا این منطقه کاملا نظامی باشد و تنها افراد بومی محدودی کنار فعالان بخش نفتی زندگی می‌کنند. براساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۲، حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت خام به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار از این منطقه نفتی صادر شده است. هنوز هم پس از گذشت چندین سال، این منطقه ذخایر عظیم نفت دارد و سود هنگفتی را برای کشور ما ایجاد می‌کند.

جزیره سیری از منابع نفتی ایران

اولین بار در سال ۱۳۵۰ منابع نفتی در این منطقه احداث شدند که پس از گذشت چند دهه، اکنون ۵ میدان نفتی بر روی این جزیره در حال استخراج نفت هستند. این پنج میدان نفتی به نام‌های الوند، نصرت، دنا، سیوند و ایلام در این جزیره قرار دارند که روزانه بیش از یک صد هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کنند. میدان نفتی الوند در ۵۰ کیلومتری غرب جزیره سیری واقع شده است و دو سکو دارد. جالب است بدانید که این میدان دارای ۱۱ حلقه چاه افقی تولیدی است که نقش بسیار مهمی در صنعت نفت این جزیره بر عهده دارد. میدان مشترک نفتی نصرت نیز دارای ۵ حلقه چاه تولیدی بوده و برنامه توسعه آن در قالب طرح‌های در ماه‌های پایانی سال ۱۳۷۸ مصوب شد.

جزایر اطراف سیری چگونه است؟

در بخش‌های قبلی گفتیم که جزیره سیری در اطراف سایر جزایر خلیج فارس قرار دارد؛ بنابراین شاید بخواهید اطلاعاتی در مورد فاصله سیری از این جزایر هم داشته باشید:

  • فاصله جزیره سیری تا جزیره فارور کوچک ۱۴ مایل، معادل ۲۶ کیلومتر است.
  • فاصله جزیره سیری تا جزیره فارور بزرگ ۲۳ مایل، معادل ۴۳ کیلومتر است.
  • فاصله جزیره سیری تا جزیره ابوموسی ۱۴ مایل، معادل ۲۷ کیلومتر است.
  • فاصله جزیره سیری تا جزیره کیش ۴۷ مایل، معادل ۸۷ کیلومتر است.
  • فاصله جزیره سیری تا جزیره قشم ۱۰۹ مایل، معادل ۲۰۱ کیلومتر است.
  • فاصله جزیره سیری تا جزیره لنگه معادل ۸۹ کیلومتر است.

بنابراین می‌توانید برای سفر خود جوری برنامه‌ریزی کنید که به یک یا چند جزیره دیگر هم سر بزنید. البته پیشنهاد می‌کنم حتماً یک راهنمای محلی داشته باشید تا علاوه بر اینکه راحت‌تر مناطق دیدنی را پیدا کرده، در هزینه‌ها و زمان خود هم صرفه‌جویی کنید.

ساحل زیبای جزیره سیری

در نهایت باید بدانید که:

  • جزیره سیری در قلب آب‌های خلیج فارس قرار دارد.
  • این جزیره فاقد پستی و بلندی بوده و نسبتا مسطح است و جزء محدود جزایر صاف است.
  • همچنین فاصله دریایی آن تا مرکز استان هرمزگان، یعنی شهر بندر عباس، کمتر از ۱۵۲ مایل دریایی است.
  • اگر قصد سفر به یکی از شهرهای جنوبی کشور را دارید، نباید فرصت دیدن جزیره سیری را از دست بدهید.
  • فاصله آن تا مرکز جزیره ابوموسی که در قسمت شرقی جزیره سیری واقع شده، حدود ۲۷ کیلومتر است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این جزیره زیبا هم دیدن کنید.
  • در قسمت‌های شمالی و نزدیک سواحل جزیره، افراد بومی به همراه مناطق مسکونی با سایر تأسیسات قرار دارند.
  • اهالی بومی جزیره از طریق ماهیگیری و صید میگو و کشاورزی محدود زندگی و امرار معاش می‌کنند و همچنین عده‌ای از مردم جزیره در دکل‌ها و تجهیزات نفتی مشغول کار هستند.
  • در این جزیره تعداد قابل توجهی نخل خرما به طور پراکنده وجود دارد که محصول آن فقط مصرف محلی دارد و معمولا به شهرهای دیگر صادق نمی‌شود.

بالا
logo-samandehi