برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

شاندیز طبیعتی زیبا و با جاهای دیدنی 

شاندیز کجاست؟

شاندیز کجاست؟

شاندیز با طبیعت زیبا و جذاب خود، از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

مشهد از جمله شهرهای شناخته‌شده و برجسته ایران است و افراد زیادی مشهد را به‌عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می‌کنند؛ شما در سفر به مشهد، علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی مشهد نیز بازدید کنید. در سفر به مشهد نباید خود را تنها محدود به جاهای دیدنی داخل شهر کرد و باید از جاذبه‌های متعدد در خارج از شهر مشهد نیز دیدن کرد؛ هرکدام از این جاذبه‌ها، فریبندگی و جذابیت خاص خود را دارند که یکی از آن‌ها، شهر زیبای شاندیز است که آب‌وهوایی متعدل و طبیعتی زیبا، آن را بسیار جذاب و تماشایی کرده است.

شاندیز کجاست؟

پدیده شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Hosein_Narouie

شهر شاندیز و مناطق اطراف آن، از جمله برجسته‌ترین جاهای دیدنی مشهد و همچنین استان خراسان رضوی به شمار می‌روند؛ مطمئنا افراد زیادی آوازه شاندیز را شنیده‌اند و دوست دارند از این منطقه بازدید کنند. شاندیز در فاصله ۴۰ کیلومتری از غرب شهر مشهد قرار دارد و از آب‌وهوایی معتدل و مطلوب برخوردار است؛ در شاندیز، رودخانه‌های دائمی و فصلی جریان دارند که باعث می‌شوند گونه‌های متنوعی از گیاهان و درختان در آنجا رشد کنند. شاندیز از شمال به دهستان میان‌ولایت، از جنوب به شهرستان نیشابور، از شرق به شهرستان طرقبه و از غرب به گلمکان در شهرستان گلبهار محدود است.

مسیر دسترسی به شاندیز

برای رفتن به‌سمت شاندیز، ابتدا باید به‌سمت بزرگراه وکیل آباد بروید و پس از طی مسافتی، به دو راهی طرقبه و شاندیز خواهید رسید. در ادامه مسیر شاندیز را در پیش بگیرید تا به این شهر زیبا برسید. این سفر حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما باید ترافیک شلوغ بلوار وکیل آباد را نیز در نظر گرفت؛ البته، از وسایل نقلیه عمومی نیز می‌توانید برای رفتن به شاندیز استفاده کنید.

تاریخچه شاندیز

شاه دژ، شاهان دژ و شاه دیز، از جمله نام‌های قدیمی شاندیز بودند

شاندیز در ابتدا تنها یک روستای کوچک بود؛ اما به مرور زمان، به وسعت آن افزوده شد و امروزه، شهری است که بر طبق آمار سال ۱۳۹۵، حدود ۳۸,۰۰۰ نفر در آن سکونت دارند. در زمان‌های دور، اهالی شاندیز برای در امان ماندن از بلاهای طبیعی و همچنین حملات دشمن، به قلعه‌ای در این شهر کوهستانی پناه ‌می‌بردند. این دژ، بسیار مستحکم و مقاوم بود و از همین رو، از آن به‌عنوان شاه دژ یاد می‌شد؛ در کتاب‌های مختلفی از این دژ به نام‌های دیگری همچون شاهان دژ، شاندز و شاه دیز یاد شده است.

بنابر اسناد تاریخی، شهر شاندیز قدمتی طولانی داشته است که به پیش از ورود اسلام به ایران باز می‌گردد و از جمله جاهای شناخته‌شده و برجسته خراسان محسوب می‌شد؛ دژ شاندیز تا دوران قاجار پابرجا بود تا اینکه به‌دلیل نارضایتی و اعتراض مردم آن نسبت به حکومت، مرادمیرزا حسام السلطنه، حاکم وقت خراسان، این دژ را به توپ بست که به یکی از وقایع مهم تاریخی شهر شاندیز تبدیل شد. در گذر زمان، نام شاه دژ یا دیگر نام‌های آن، به نام شاندیز تغییر پیدا کردند.

بهترین زمان بازدید از شاندیز

شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Ali_Taheri

شاندیز از جمله مناطق ییلاقی خراسان به شمار می‌رود و آب‌وهوایی خنک دارد؛ پوشش گیاهی شاندیز متنوع است و رودهای خروشانی در نقاط مختلف آن جریان دارند؛ در فصل تابستان، آب‌وهوای شاندیز معتدل و دلپذیر است و زمان بسیار مناسبی برای سفر به آنجا محسوب می‌شود. در فصل بهار نیز شاندیز سرسبز و فوق‌العاده زیبا است و می‌توان به‌خوبی از طبیعت جذاب آن استفاده کرد.

بهترین زمان سفر به شاندیز، بهار و تابستان است

با اینکه در فصل پاییز، رنگ برگ‌های درختان دچار تغییر می‌شوند و مناظری خیره‌کننده و تماشایی را خلق می‌کنند، اما برودت هوا ممکن است مانع از جذابیت سفر به شاندیز در این فصل باشد. اواخر پاییز و فصل زمستان، زمان مناسبی برای سفر به شاندیز به شمار نمی‌روند؛ چراکه در این موقع از سال، آب‌وهوا رو به سردی می‌رود و ممکن است برای برخی از افراد طاقت‌فرسا باشد؛ پس، بهتر است که برای سفر به شاندیز، بهار یا تابستان را انتخاب کنید.

دیدنی‌های شاندیز مشهد

شاندیز مملو از جاذبه‌های گردشگری مختلف است و باعث می‌شود در سفر خود به این شهر، تمام زمان خود را در حال گردش در مکان‌های مختلف باشید و از جاذبه‌های متنوع آنجا لذت ببرید؛ شاندیز، جاهای دیدنی زیادی دارد، پس توصیه می‌شود حتما با یک برنامه‌ریزی مناسب، زمان خود را مدیریت کنید تا بتوانید سفری پربار داشته باشید.

پارک جنگلی شاندیز

شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: نامشخص

رودهای شاندیز همگی از رشته کوه بینالود سرچشمه می‌گیرند

«پارک جنگلی طبیعت پردیس شاندیز» که به‌عنوان «بوستان طبیعت پردیس شاندیز» نیز شناخته می‌شود، از جمله جاهای دیدنی شاندیز به شمار می‌رود که در آن، فضایی پر از درختان بلند و سرسبز وجود دارد؛ آب‌وهوا در آنجا معتدل است که گردش شما در این پارک جنگلی را دلنشین می‌کند؛ در پارک جنگلی شاندیز، نهرها و رودخانه‌های کوچکی جاری هستند که صدای آن‌ها در کنار صدای پرندگان، آوایی گوش‌نواز دارند. رودخانه‌های شاندیز همگی از رشته کوه بینالود که به‌عنوان بام خراسان نیز شناخته می‌شود، سرچشمه می‌گیرند. پارک جنگلی شاندیز مشهد از امکاناتی همچون باربیکیو، نمازخانه، زمین بازی مخصوص کودکان، پارکینگ، مغازه‌های مختلف و همچنین مکان‌هایی برای اقامت و اسکان برخوردار است.

موزه شهرداری شاندیز

موزه شهرداری، می‌تواند سفر جذاب شما در دل طبیعت زیبای شاندیز را به تجربه‌ای ادبی و فرهنگی تغییر بدهد؛ در موزه شهرداری شاندیز که به‌عنوان «نمایشگاه آثار تاریخی و فرهنگی شهرداری شاندیز» نیز شناخته می‌شود، آثار مختلفی نگهداری می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سنگ‌نگاره‌ها، مجسمه‌های قدیمی، تخت سنگ‌ها، تابلوهای نقاشی و حیوانات تاکسیدرمی اشاره کرد. موزه شهرداری در پارک جنگلی شاندیز قرار دارد که دسترسی به آن بسیار راحت است.

پارک کوهستانی شاندیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شاندیز مشهد،‌ پارک کوهستانی آن است که در آن  می‌توانید از فضایی دلنشین و جذاب لذت ببرید؛ در این پارک کوهستانی درختان سرسبز و مناظر تماشایی وجود دارند که گردش شما در شاندیز را زیباتر و جذاب‌تر می‌کنند.

بوستان دوچرخه کوهستان شاندیز

بوستان دوچرخه کوهستان شاندیز، در نزدیکی رستوران پدیده شاندیز قرار دارد و از امکانات مختلفی برای گردشگران برخوردار است که رفاه بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد؛ علاوه بر این، مسیرهای دوچرخه‌سواری متعددی در بوستان دوچرخه کوهستان شاندیز وجود دارند.

رصدخانه نجوم رضوی شاندیز

رصدخانه نجوم رضوی، یکی از بهترین جاهای دیدنی شاندیز مشهد به شمار می‌رود و در آنجا می‌توانید ستاره‌ها را از طریق تلسکوپ تماشا کنید؛ اگر به نجوم و تماشای ستاره‌ها و سیاره‌ها علاقه‌ دارید، بازدید از رصدخانه نجوم رضوی می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد؛ آسمان‌نمای رصدخانه نیز از جمله بخش‌های جذاب و تماشایی آن به شمار می‌رود که نباید آن را از دست داد.

پدیده شاندیز

شهر پدیده شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Ali_Rameshkhah

یکی از بزرگترین مراکز تفریحی مشهد یعنی «مجتمع گردشگری پدیده» در شاندیز قرار دارد؛ این مرکز تفریحی، از جمله جاذبه‌های برجسته و شناخته‌شده در میان گردشگران به شمار می‌رود که از امکانات متنوع و بسیار زیادی برخوردار است. پدیده شاندیز بیش از ۵۰۶,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که در نقاط مختلف آن ساختمان‌های مختلفی برپا شده‌اند؛ از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به هتل پنج ستاره پدیده شاندیز، مرکز خرید پدیده، رستوران پدیده، نمایشگاه باغ گل، شهربازی سرپوشیده، پیست اسکی روی یخ، مجتمع اداری، مجتمع فرهنگی و آموزشی و همچنین مجتمع تفریحی و پارک آبی اشاره کرد؛ پدیده شاندیز در تمام ایام هفته و از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۴ باز است.

مجموعه تفریحی و گردشگری گلستان شاندیز

مجموعه تفریحی و گردشگری گلستان در جنوب شاندیز و در مساحتی بالغ بر ۳۶ هکتار ساخته شده است. امکانات مختلف ورزشی، اقامتی و همچنین مراکز خرید در این مجموعه وجود دارند که این امکان را به گردشگران می‌دهند تا علاوه بر تفریح، بتوانند به خرید نیز بپردازند.

خیابان آبشار شاندیز

خیابان آبشار در شهر شاندیز، از جمله زیباترین خیابان‌های شهر به شمار می‌رود؛ فضای سرسبز این خیابان در کنار مغازه‌های متعدد آن، فضایی جالب‌توجه را خلق کرده است؛ گردشگران می‌توانند علاوه بر قدم زدن در محیط دلنشین خیابان آبشار، از مغازه‌های متنوع آن نیز خرید کنند.

سنگ‌نگاره شتر سنگ شاندیز

سنگ‌نگاره شتر سنگ، جاذبه متفاوتی در شاندیز مشهد به شمار می‌رود؛ شاندیز که بیشتر به‌دلیل طبیعت زیبا و غذای کباب شیشلیک خود معروف است، اثری تاریخی در خود دارد که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ باز می‌گردد؛ سنگ‌نگاره شتر سنگ با قدمتی چند هزار ساله در نزدیکی روستای ده نو شاندیز و خیابان یاس قرار گرفته است و روی آن می‌توان نقوشی از حیواناتی همچون سگ، شیر و گاومیش را مشاهده کرد.

روستای زشک شاندیز

شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Mohsen_Ahmadi

گیلاس، زردآلود، هلو و گلابی از جمله میوه‌های روستای زشک هستند

زُشک، روستایی خوش آب‌وهوا است که رودخانه‌هایی روان و چشمه‌هایی خروشان و فضایی سرسبز دارد و از جمله جاهای دیدنی باصفا و تماشایی شاندیز به شمار می‌رود؛ همانند دیگر مناطق ییلاقی شاندیز، این روستا نیز آب‌وهوایی خنک و معتدل دارد و در فصل تابستان، بسیار دلنشین و زیبا است؛ از جمله دیدنی‌های زشک می‌توان تله‌کابین، دره نهل، چشمه قُلقلی و قله چمن را نام برد؛ حتما در سفر خود به زشک، نان محلی زشک و همچنین میوه‌های گیلاس، زردآلود، هلو و گلابی باغ‌های آن را امتحان کنید. در این روستا، رستوران و چایخانه‌‎های سنتی وجود دارد که غذاهای خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند؛ علاوه بر این، در روستای زشک می‌توانید صنایع دستی و سوغات مختلفی نیز خریداری کنید.

روستای خادر شاندیز

یکی دیگر از روستاهای زیبای شاندیز، روستای خادر نام دارد که در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است؛ این روستا مقصد بسیار خوبی برای گذراندن پیک‌نیک به شمار می‌رود و علاوه بر این، بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی، می‌توانند به کوه‌های بکر اطراف خادر صعود کنند و از طبیعت زیبای اطراف آن لذت ببرند.

روستای ابرده شاندیز

روستای ابرده شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: amir_tahermajidi

ساختار پلکانی روستای ابرده، ویژگی برجسته و تماشایی این روستا به شمار می‌رود؛ رودخانه زشک از دل ابرده عبور می‌کند و در کنار فضای سرسبز و درختان بلند این روستا، فضایی تماشایی و زیبا را خلق کرده است. ابرده در نزدیکی پارک جنگلی شاندیز و روستای زشک قرار دارد؛ پس به‌راحتی می‌توانید از آن به دیگر جاهای دیدنی شاندیز دسترسی داشته باشید؛ علاوه بر این، در سفر خود به ابرده، پس از لذت بردن از فضای دلنشین روستا، حتما از آرامگاه شیخ حافظ علی‌شاه ابردهی نیز بازدید کنید. امکانات رفاهی مختلفی در این روستا وجود دارند که سفر شما را راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کنند.

آرامگاه شیخ حافظ علی شاه ابردهی

شیخ حافظ ابردهی، از جمله شاگردان اخی علی بود و در سلسله کروبیه، جایگاه و منصب ویژه‌ای داشت؛ شیخ حافظ ابردهی در سال ۸۰۹ هجری قمری دار فانی را وداع گفت؛ آرامگاه وی در روستای ابرده شاندیز ساخته شده است که گنبد و بنایی زیبا دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

قلعه تاریخی شاهان دژ

قلعه شاهان دژ، از جمله جاهای تاریخی شاندیز است؛ در گذشته، این قلعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود؛ اما در گذر زمان، بخش‌های زیادی از این قلعه در برابر آسیب‌های مختلف از بین رفتند؛ با این حال،‌ بازدید از بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ می‌تواند جالب‌توجه باشد.

کاروانسرای رباط ویرانی

برخی از مورخان متعقد هستند که کاروانسرای رباط ویرانی مربوط به دوره تیموری است؛ اما باستان‌شناسان نتوانستند اطلاعات درست و دقیقی از قدمت آن به‌دست بیاورند؛ این کاروان‌سرا که به‌عنوان استراحتگاهی برای مسافران استفاده می‌شد، از سال ۱۳۸۵ به موزه‌ای تبدیل شد و گردشگران می‌توانند از خود کاروان‌سرا و موزه داخل آن بازدید کنند.

بهترین رستوران‌های شاندیز مشهد

رستوران پدیده شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Ehsan_Sabet

رستوران‌های شاندیز مشهد شهرت بسیاری دارند؛ از همان ابتدای جاده شاندیز تا خود شهر، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارند که هرکدام، غذاهای خوشمزه و لذیذی را سرو می‌کنند؛ می‌توان گفت که برخی از بهترین رستوران‌های مشهد نیز در همین مسیر قرار گرفته‌اند؛ علاوه بر اینکه گردشگران به شاندیز سفر می‌کنند، مردم بومی مشهد نیز در آخر هفته‌ها برای گذراندن اوقات خود به شاندیز سفر می‌کنند؛ از همین رو، در آخرهفته، رستوران‌های شاندیز بسیار شلوغ هستند.

رستوران پدیده شاندیز مشهد

  • آدرس: مشهد، شاندیز، بعد از میدان اول شاندیز، مرکز بزرگ گردشگری و خرید پدیده
  • شماره تلفن: ۰۵۱۳۴۲۸۱۷۰۱

رستوران پدیده شاندیز، از جمله معروف‌ترین رستوران‎‌های شاندیز و مشهد محسوب می‌شود؛ فضای زیبای رستوران و غذاهای لذیذ آن، خاطره خوشی را برای مشتریان فراهم می‌کند. رستوران پدیده علاوه بر داشتن فضای داخلی زیبا، فضای باز نیز دارد که آلاچیق‌هایی بزرگ و خانوادگی در آن دیده می‌شوند؛ برجسته‌ترین غذای رستوران پدیده شاندیز، شیشلیک آن است. خوراک گوشت بره مخصوص، خوراک جوجه کباب مخصوص، کباب برگ و کباب لقمه، از دیگر غذاهای رستوران پدیده شاندیز هستند.

رستوران ارم شاندیز

  • آدرس: مشهد شاندیز، نرسیده به میدان شهدا، نبش امام رضا ۲۹
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۲۸۴۰۰۰
رستوران ارم شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: GS_Kim

رستوران ارم شاندیز، از جمله قدیمی‌ترین و بهترین رستوران‌های مشهد به شمار می‌رود؛ این رستوران که از سال ۱۳۶۲ کار خود را آغاز کرده است، سه بخش سنتی، فضای باز و بخش ویژه دارد؛ کباب‌‌ها و شیشلیک‌های رستوران ارم از جمله معروف‌ترین غذاهای آن محسوب می‌شوند و مشتریان رستوران، این کباب‌ها را بسیار خوشمزه و لذیذ توصیف کرده‌اند؛ از جمله دیگر غذاهای رستوران ارم می‌توان به کباب برگ، چلو گوشت و جوجه کباب اشاره کرد.

رستوران هوایی دهکده شاندیز

  • آدرس: مشهد، شاندیز، مجموعه گردشگری دهکده شاندیز
  • شماره تماس: ۰۹۰۳۱۹۶۶۹۰۰

رستوران هوایی دهکده شاندیز، همان طور که از نامش پیدا است، در مجموعه گردشگری دهکده شاندیز قرار دارد؛ فضای ییلاقی و بزرگ این دهکده گردشگری، جذابیت آن را دو چندان کرده است؛ رستوران هوایی دهکده شاندیز به کمک جرثقیل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار می‌گیرد و در هر ساعت امکان پذیرایی از ۲۸ مشتری را دارد.

رستوران تخت جمشید شاندیز

  • آدرس: مشهد، ابتدای شاندیز، حد فاصل خیابان امام رضای ۳ و ۵
  • شماره تماس: ۰۹۰۱۱۰۱۲۱۲۱
رستوران تخت جمشید شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Elyas_Kazemi_Beydokhti

رستوران تخت جمشید شاندیز نمایی شبیه به معماری باستانی پاسارگاد و تخت جمشید دارد؛ بخش‌های مختلف داخل رستوران با گل‌ها و گیاهان تزیین شده‌اند و فضایی مجلل و دلنشین را برای مشتریان فراهم کرده‌اند؛ علاوه بر رستوران، یک تالار و سالن همایش نیز در رستوران تخت جمشید شاندیز وجود دارد.

رستوران حاج حسن شاندیز

  • آدرس: مشهد، شاندیز، پایین از میدان دوم
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۲۸۲۶۹۹

رستوران حاج حسن از جمله رستوران‌های برجسته شاندیز به شمار می‌رود که غذاهای اصلی و محبوب آن چلوگوشت است؛ رستوران حاج حسن، غذاهای خود را با برنج ایرانی طبخ می‌کند و همین سبب شده است تا مشتریان پروپاقرص زیادی داشته باشد؛ محیط رستوران بسیار باصفا و سرسبز است که لذت خوردن غذاهای خوشمزه را دو چندان می‌کند.

رستوران حسین شیشلیکی شاندیز

  • آدرس: مشهد، جاده شاندیز، روبه‌روی بهداری، جنب بانک صادرات
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۴۸۲۵۷۷

در رستوران حسین شیشلیکی شاندیز انواع غذاهای سنتی سرو می‌شوند. بسیاری از افراد، شیشلیک‌های این رستوران را جزو بهترین شیشلیک‌های مشهد می‌دانند. فضای سرسبز و باز رستوران، محیطی دلنشین و فوق‌العاده را برای صرف ناهار فراهم کرده و در اکثر اوقات، به‌خصوص در ایام تعطیل، رستوران حسین شیشلیکی بسیار شلوغ است.

رستوران شایان شاندیز

  • آدرس: مشهد، نرسیده به شاندیز، قبل از میدان پدیده
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۲۸۲۷۰۸

رستوران شایان شاندیز، از جمله رستوران‌های کمتر شناخته‌شده شاندیز است که غذاهای لذیذی را برای مشتریان خود سرو می‌کند و غذای اصلی آن نیز خوراک ماهیچه است؛ از دیگر غذاهای رستوران شایان می‌توان شیشلیک، جوجه کباب و… را نام برد؛ همراه با غذا، ماست، نان تازه و کره محلی سرو می‌شود که عطری خوش‌بو به غذا می‌دهند.

قورمه خوران شاندیز

  • آدرس: مشهد، شاندیز، میدان آبشار، حاشیه میدان
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۲۸۴۰۵۰
رستوران قورمه خوران شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: Amir_N

در رستوران قورمه خوران شاندیز، انواع غذاهای سنتی پخت می‌شود؛ اما غذای مخصوص آن، قورمه است که مشتریان ثابت زیادی دارد؛ رستوران قورمه خوران از ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۴ فعالیت می‌کند و در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است.

از دیگر رستوران‌های برجسته شاندیز می‌توان به رستوران قصر مهرگان، رستوران سدروس، رستوران ماهان، رستوران مهستان و رستوران جردن اشاره کرد.

سوغات شاندیز مشهد

جدای از سوغات مشهد، شاندیز نیز سوغاتی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد؛ از مهم‌ترین سوغات شاندیز نیز می‌توان به میوه‌های خوشمزه و لذیذ آن همچون گیلاس و شاتوت اشاره کرد؛ مردم روستایی در منطقه شاندیز، در زمینه تولید محصولاتی پوستی مهارت دارند و محصولاتی همچون کت، کلاه و پوستین‌های چرمی تولید می‌کنند که می‌توانند سوغاتی‌های خوبی برای گردشگران باشند؛ از دیگر سوغات شاندیز مشهد می‌توان محصولات آینه‌کاری، نمدبافی، ارغوان‌بافی و سنگ‌تراشی را نام برد.

تفریحات شاندیز

شاندیز علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد، از امکانات تفریحی بسیار خوب و متنوعی برخوردار است.

پاراموتور شاندیز

پاراموتور شاندیز، از جمله تفریحات هیجان‌انگیزی است که می‌توانید تجربه کنید؛ با پاراموتور می‌توانید در آسمان پرواز کنید و از ارتفاع، شاهد زیبایی‌های روی زمین باشید؛ پاراموتور شاندیز ایمنی کامل و توسط سازمان هوایی کشور تایید شده است؛ پس می‌توانید با خیالی آسوده، از این تفریح هیجان‌انگیز استفاده کنید و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای خود رقم بزنید.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: S._Sharif

پیست اسکی شیرباد در انتهای دره بینالود و در فاصله نسبتا کوتاهی با شاندیز مشهد قرار دارد؛ از همین رو بهتر است در سفر خود به شاندیز، حتما از پیست اسکی شیرباد نیز بازدید کنید؛ مطمئنا تفریح در میان انبوهی از برف، می‌تواند لذت زیادی به شما منتقل کند؛ نه‌تنها اسکی‌بازان حرفه‌ای، بلکه دیگر افراد نیز می‌توانند وارد این پیست اسکی شوند و از امکانات آن بهره ببرند.

پیست اسکی شیرباد در تمام فصول سال پوشیده از برف است و به همین دلیل، تفریحی خوب در سفر به شاندیز به شمار می‌رود؛ در پیست اسکی شیرباد، سوییت‌های بسیار مجللی برای استراحت و اقامت در شب وجود دارند و علاوه بر آن، امکان اسکی شبانه در این پیست، ویژگی جالب آن به شمار می‌رود؛ همچنین گردشگران می‌توانند وسایل مورد نیاز خود را در این پیست اسکی کرایه کنند و افراد مبتدی نیز می‌توانند در جایگاه‌های مختلف آموزش ببینند؛ از جمله دیگر امکانات پیست اسکی شیرباد نیز می‌توان به تله‌سیژ، سورتمه‌سواری، اسنوموبیل، اسنوتراک، کافی شاپ، رستوران، نمازخانه و… اشاره کرد.

سوارکاری و کارتینگ

اگر اهل ورزش هستید و دوست دارید تا در سفر خود به شاندیز ورزش‎‌های جذاب و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید، بهتر است در مسیر خود به‌سمت شاندیز از مجموعه سوارکاری و کارتینگ ارشاد مشهد نیز بازدید کنید؛ اسب‌سواری، کارتینگ و اسکیت‌سواری، از جمله تفریحاتی محسوب می‌شوند که می‌توانید در این مجموعه تجربه کنید.

سرزمین موج‌ های خروشان

سرزمین موج‌های خروشان در کیلومتر دو جاده شاندیز قرار گرفته است و می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما رقم بزند؛ سرزمین موج‌های خروشان از جمله بزرگترین و جدیدترین مجموعه‌های سرپوشیده آبی در ایران است که در آنجا انواع بازی‌ها، سرسره‌ها و تفریحات را می‌توان تجربه کرد؛ از جمله تفریحات سرزمین موج‌های خروشان می‌توان به زیپ لاین، سقوط آزاد، لیزرتگ، ترامپولین و انواع سرسره‌های آبی اشاره کرد؛ مجموعه سرزمین موج‌های خروشان از امکانات مختلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان سالن‌های ماساژ، بخش‌های جداگانه برای بانوان،‌ آقایان و کودکان، پارکینگ، کارواش، مرکز خرید، کافه، رستوران و سالن فیش اسپا را نام برد.

اقامت در شاندیز

شهر شاندیز مشهد

منبع: گوگل مپ؛ عکاس: soheil_taghavi

در حال حاضر، در منطقه شاندیز، هتل‌های لوکس و پنج ستاره ساخته نشده‌اند؛ اما پروژه پدیده شاندیز که از جمله پروژه‌های برجسته به شمار می‌رود، قرار است هتلی مجلل و خاص را برای گردشگران ایجاد کند. با اینکه هتل‌های مجلل در شاندیز وجود ندارند، همچنان می‌توان در اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای مختلف در شاندیز اقامت کرد؛ از جمله اقامتگاه‌های بومگردی شاندیز می‌توان به اقامتگاه بومگردی ماژان اشاره کرد که محیطی سنتی و زیبا دارد؛ علاوه بر این، در و مسیر طرقبه، هتل‌های ثامن و پارک حیات وجود دارد که محل بسیار مناسبی برای اقامت در نزدیکی شاندیز به شمار می‌رود؛ روستاهای اطراف شاندیز نیز مکان خوبی برای اقامت در شاندیز محسوب می‌شوند؛ در آنجا می‌توانید با کرایه خانه‌ها، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و مقرون‌به‌صرفه را به‌دست بیاورید.

پرسش‌های متداول

شاندیز مشهد کجاست؟

شاندیز، شهری ییلاقی و خوش آب‌وهوا در نزدیکی مشهد است که جاهای دیدنی بسیار زیبا و جذابی دارد.

علت نام‌گذاری شاندیز چیست؟

در گذشته، این منطقه به نام شاهان دژ یا شاه دژ شناخته می‌شد که در گذر زمان، به نام شاندیز تغییر پیدا کرده است.

جاهای دیدنی شاندیز کدامند؟

پارک جنگلی، پارک کوهستانی، رصدخانه نجوم رضوی، روستای زشک، روستای ابرده، پدیده شاندیز، قلعه تاریخی شاهان دژ و…

بهترین رستوران‌های شاندیز کدامند؟

رستوران پدیده، رستوران ارم، رستوران حاج حسن، رستوران تخت جمشید و…

بالا
logo-samandehi