برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

عمارت شاپوری تلفیقی از معماری ایرانی اروپائی

برای هر ایرانی، نام شیراز یادآور باغ‌های زیبا، بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی متعدد است. در بین جاذبه‌ های گردشگری شیراز، عمارت شاپوری یکی از جذاب‌ترین‌ها محسوب می‌شود. این عمارت مجلل از یادگارهای دوره پهلوی است. همراه ما باشید و بیشتر درباره عمارت شاپوری بخوانید.

معرفی عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌های شیراز و مکان های دیدنی استان فارس است. این عمارت به دوره پهلوی اول تعلق دارد و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد را خلق کرده‌ است. 

عمارت شاپوری شیراز از روبرو

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

این باغ‌عمارت که در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی با شماره ۲۷۸۱ ثبت شد، در حال حاضر میزبان کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری است.

عمارت شاپوری کجاست؟

عمارت شاپوری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است که با پیاده‌ شدن در آن و اندکی پیاده‌روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید. اگر هم قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین بیایید. از این ایستگاه با کمی پیاده‌روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.  

تاریخچه عمارت شاپوری

این عمارت از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ زیر نظر معمار معروف، ابوالقاسم مهندسی، ساخته شد و  به عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز، تعلق داشت. تا اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی، خانواده شاپوری در این باغ عمارت سکونت داشت؛ اما چند سال پس از اوایل این دهه، خانه به‌صورت متروکه درآمد.

چشم‌انداز عمارت شاپوری شیراز

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس این عمارت مجلل را از خانواده شاپوری خریداری و در لیست میراث فرهنگی ایران ثبت کرد.

معماری عمارت شاپوری

عمارت شاپوری دو طبقه دارد و زیربنای آن ۸۴۰ متر مربع و مساحت اصلی زمین آن ۴۶۳۵ متر مربع است. بنا به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است و در لیست اولین بناهایی قرار دارد که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌ شده‌اند.

تزیینات عمارت شاپوری شیراز

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت. معابر باغ نیز از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند؛ اما درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند. همچنین اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بود؛ ولی در این بنا از بالکن استفاده‌ شده است.

ایوان عمارت شاپوری شیراز

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

نقشه و طرح کلی این عمارت بسیار خاص و در دوره خود بی‌نظیر بوده است؛ به‌عنوان مثال در این بنا از راه‌پله استفاده‌ کرده‌اند که در هیچ‌یک از بناهای آن زمان راه‌پله دیده نشده است. ضمنا در داخل عمارت اتاق‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای کارکرد خاصی است. نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

پلکان داخلی عمارت شاپوری شیراز

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

در نمای غربی عمارت ستون‌های مدور و منقوش گچی با کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دیده می‌شود و در مرکز باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگ زیبایی وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به باغ داده است.

حوض عمارت شاپوری شیراز

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: میلاد رفعت)

از جمله درختان کاشته شده در باغ شاپوری می‌توان به سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما اشاره کرد که در کنار گل‌های رز و شمعدانی، باغ را به زیبایی آذین کرده‌اند.

کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری

کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری محلی دنج و زیبا برای گذراندن وقت است و فرصتی عالی برای تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از صرف غذا در خانه‌ای تاریخی. غذاهای ایرانی و محلی نظیر دیزی، کباب‌ها و لاپلویی گوشت در بخش رستوران و انواع نوشیدنی‌های تابستانی، بستنی و قهوه در بخش کافی شاپ عرضه می‌شود. البته قیمت‌ منوهای رستوران و کافی شاپ ممکن است کمی بالا باشد. 

رستوران عمارت شاپوری
میزهای رستوران عمارت شاپوری
فصای داخلی رستوران عمارت شاپوری

ساعات بازدید و هزینه ورودی عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به‌صورت یکسره باز است. برای ورود به این مجموعه باید دو هزار تومان پرداخت کنید که این ورودی برای گردشگران خارجی معادل، پنج هزار تومان است. البته اگر قصد استفاده از منوی کافی شاپ یا رستوران را داشته باشید، نیازی به پرداخت این مبلغ نیست. 

پرسش‌های متداول

عمارت شاپوری کجاست؟

عمارت شاپوری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد.

دسترسی به عمارت شاپوری چگونه است؟

برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است که با پیاده‌ شدن در آن و اندکی پیاده‌روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید. اگر هم قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین بیایید. از این ایستگاه با کمی پیاده‌روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.  

ساعات بازدید عمارت شاپوری کدامند؟

عمارت شاپوری که میزبان کافی شاپ و رستوران است، از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به‌صورت یکسره فعالیت می‌کند.

بهای بلیط عمارت شاپوری چقدر است؟

برای ورود به این مجموعه باید دو هزار تومان پرداخت کنید که این ورودی برای گردشگران خارجی معادل، پنج هزار تومان است. البته اگر قصد استفاده از منوی کافی شاپ یا رستوران را داشته باشید، نیازی به پرداخت این مبلغ نیست. 

بالا
logo-samandehi