برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
غذاهای سنتی بسیار خوشمزه شیراز

غذاهای سنتی بسیار خوشمزه شیراز

شیراز همانند سایر نقاط ایران به دلیل تاریخچه کهن خود، غذاهای سنتی زیادی دارد، اما چیزی که باعث تمایز آن با غذاهای سنتی سایر شهرهای ایران می‌شود را می‌توان خوش آب و رنگ بودن غذاها دانست. گردشگرانی که غذاهای سنتی شیراز را میل کرده‌اند، امکان ندارد طعم و رنگ آن را فراموش کنند. در ادامه با معرفی غذاهای بسیار خوشمزه سنتی شهر شیراز که بیشتر آن‌ها شیرین هستند، همراه شما خواهیم بود.

۱. شیرازی پلو

اگر اقوام یا دوستان شما شیرازی هستند و در تعطیلات قصد دارید به خانه آن‌ها بروید، قطعا یکی از غذاهایی که سر سفره خواهید دید، شیرازی پلو است. این غذای خوش رنگ و بو می‌تواند اشتهای شما را باز کرده و خستگی سفر را از تن بیرون کند. در حقیقت شیرازی پلو از مهم‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای سنتی شیراز به حساب می‌آید که با یک بار میل کردن آن، به هیچ عنوان نمی‌توانید طعم فوق‌العاده و بی‌نظیر غذا را فراموش کنید.

شیرازی پلو ازغذاهای سنتی شیراز

شیرازی پلو ترکیبی از مرغ، برنج، بادمجان، زرشک، ماست، زعفران و ادویه‌جات مختلف بوده که هر کدام به تنهایی می‌توانند طعم غذا را دگرگون کنند. توجه داشته باشید که خوردن شیرازی پلو در کنار سالاد شیرازی، لذت‌بخش‌تر است و می‌تواند باعث افزایش اشتهای شما شود.

۲. شکر پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین و همیشگی شیرازی‌ها را می‌توان شکر پلو معرفی کرد. از نام این غذای سنتی شیراز می‌توان شیرین بودن و وجود شکر در آن را متوجه شد. در صورتی که علاقه‌مند به خوردن غذاهای شیرین هستید و با این مسئله مشکلی ندارید، قطعا شکر پلو می‌تواند بهترین غذای شیرینی باشد که تاکنون میل کرده‌اید.

شکر پلو شیرازی

شکر پلو با ترکیبی از شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و خلال پسته به همراه زعفران تهیه می‌شود. وجود زعفران در غذا باعث می‌شود که رنگ و بوی بسیار خوبی بگیرد. هنگامی که یک غذا خوش رنگ و بو باشد، خوردن آن هم لذت‌بخش خواهد بود و تمام غذاهای سنتی شیراز با این ویژگی مهم طبخ می‌شوند.

بد نیست بدانید شکر پلو در مجالس و ایام مبارک ماه رمضان به عنوان اصلی‌ترین غذای نذری به حساب می‌آید که معمولا با خورشت قیمه هم میل می‌شود. در صورتی که به شیراز سفر کردید، خوردن یکی از اصیل‌ترین غذاهای سنتی شیراز یا بهتر بگوییم، شکر پلو را فراموش نکنید.

۳. هویج پلو

هویج پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی و شیرین شیراز است که طرفداران زیادی دارد و شاهد طبخ آن در سایر استان‌ها هم هستیم. اگر برای یک بار هویج پلو را میل کنید، قطعا شیفته طعم لذت‌بخش آن خواهید شد.

هویج پلو از غذاهای سنتی شیراز

تهیه این غذای سنتی شیراز کار سختی نیست، اما باید برای آن وقت بگذارید و از خود علاقه نشان دهید. هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ کرده از مهم‌ترین مواد اولیه تهیه هویج پلو به حساب می‌آیند وجود زعفران در این غذا باعث خوش رنگ و بو شدن آن خواهد شد. شما می‌توانید از خلال بادام و پسته به منظور تزئین و خوشمزه‌تر کردن هویج پلو استفاده کنید، اما خوردن سالاد شیرازی در کنار آن را فراموش نکنید.

۴. رب پلو

رب پلو را می‌توان یکی از لذیذترین و در عین حال، ساده‌ترین غذای سنتی شیراز معرفی کرد که طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی را می‌توان بیشتر وقت‌ها روی سفره مردم خونگرم شیراز دید. برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز از مهم‌ترین مواد اولیه رب پلو هستند.

رب پلو از غذاهای سنتی شیراز

طبخ این غذا کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید، اما نکاتی دارد که باید مدنظر قرار دهید. در صورتی که به شیراز سفر کردید و رابطه خوبی با مصرف گوشت ندارید، می‌توانید رب پلو را امتحان کنید و از طعم لذیذ این غذای خوش رنگ، لذت ببرید.

۵. قورمه به

قورمه به از دیگر غذاهای سنتی شهر شیراز بوده که طعم شیرین و دلپذیری دارد. همانطور که از نام این غذا پیداست، میوه به از مهم‌ترین مواد اولیه آن به حساب می‌آید. شاید فکر کردن به این که یک به در خورشت قرار دارد، تعجب‌بر‌انگیز باشد، اما تاثیر چشمگیری در خوشمزه شدن این غذا خواهد داشت.

قورمه به شیراز

گوشت گوسفند، به، شکر، پیاز، لپه خام، زعفران دم کرده، آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل از مهم‌ترین مواد اولیه و موردنیاز طبخ قورمه به هستند که در کنار هم، یک غذای خوش رنگ و بو را تشکیل می‌دهند.

در صورتی که به شیراز مسافرت کردید یا غذاهای شیرین را می‌پسندید، حتما قورمه به را میل کنید و با یادگیری روش تهیه این غذای سنتی شیرازی، آن را در خانه و برای خودتان طبخ کنید.

۶. اشکنه شیرازی

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی که در سراسر ایران با روش‌های مختلف، طبخ می‌شود، اشکنه نام دارد. این غذا در شیراز هم دستور پخت خاص خود را داشته و به اشکنه شیرازی شناخته می‌شود.

اشکنه شیرازی از غذاهای سنتی شیراز

این غذا از مواد اولیه‌ای همانند شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود؛ تخم مرغ را می‌توان تنها ماده اولیه برای تهیه تمام اشکنه‌ها در سراسر ایران دانست. این غذای سنتی شیراز برای کسانی که رژیم غذایی دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید و معمولا در وعده شام به همراه یک نان داغ و تازه، صرف خواهد شد. بد نیست بدانید اشکنه شیرازی با نام آب پیازک هم شناخته می‌شود.

۷. کوفته هلو

با این که نام کوفته با نام شهر تبریز گره خورده است، اما باید بدانید کوفته هلو هم یکی از غذاهای سنتی خوشمزه شیراز است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. طعم فوق‌العاده و دلنشین کوفته شیرازی می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

کوفته هلو شیرازی

هویج، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی و گوشت چرخ کرده را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مواد اولیه این کوفته معرفی کرد. به دلیل پیوند خوردن نام هلو با نام کوفته، ممکن است اینگونه برداشت شود که میوه هلو در این غذا وجود دارد، اما اثری از میوه هلو در این کوفته نیست. در حقیقت وجود نام هلو به دلیل شکل ظاهری کوفته و رنگ غذا است.

ظاهر بسیار دلنشین و عطر فوق‌العاده کوفته هلو می‌تواند دو عامل ترغیب شما برای میل کردن این غذای شیرازی باشد. میل کردن این غذای خوشمزه در کنار سالاد شیرازی، لذت‌بخش است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به شیراز، کوفته هلو را به عنوان یکی از غذاهای سنتی این شهر زیبا، تهیه کرده و میل کنید.

۸. لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو را می‌توان به عنوان یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز معرفی کرد که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. البته این غذا در بیشتر شهرهای ایران تهیه می‌شود، اما تفاوت لوبیا پلو شیرازی را می‌توان استفاده از لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا سبز عنوان کرد.

لوبیا پلو شیرازی

این غذای سنتی شیراز در کنار لوبیا به گوشت و سبزیجات هم برای طبخ، وابسته است. به کارگیری این مواد اولیه به خوبی نشان می‌دهد که لوبیا پلو شیرازی، یکی از سالم‌ترین غذاهای سنتی شیراز است. بد نیست بدانید استفاده از مرغ به جای گوشت هم در تهیه این غذا، مرسوم است و طعم لذیذی دارد.

لوبیا چشم بلبلی، گوشت یا مرغ، برنج، شوید، زعفران، نمک، فلفل و دارچین را می‌توان به عنوان مواد اولیه این غذای سنتی شیرازی معرفی کرد که هر کدام می‌توانند تاثیر زیادی در خوشمزه شدن غذا داشته باشند.

۹. آش سبزی

یکی از غذاهای سنتی شیراز را می‌توان آش سبزی دانست. آش سبزی شیراز به دلیل طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، محبوبیت زیادی میان گردشگران پیدا کرده است.

آش سبزی از غذاهای سنتی شیراز

خوردن آش سبزی در وعده صبحانه بیشتر مرسوم است و در تعطیلات، می‌توان گفت یک پای ثابت سفره شیرازی‌ها خواهد بود. این آش سبزی به اندازه‌ای خوشمزه و خوش طعم است که مردم و حتی مسافران برای خرید آن در پشت مغازه‌ها، صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند.

با این که آش سبزی در سراسر ایران تهیه می‌شود، اما آش سبزی شیراز محبوبیت و ویژگی‌های خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز، حتما آن را میل کنید. برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید از مهم‌ترین مواد اولیه تهیه این آش هستند.

۱۰. کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از غذاهای سنتی این شهر به حساب آورد که طعم و عطر دلنشین آن، فوق‌العاده است. این کوفته در مقایسه با سایر کوفته‌ها، اندازه بزرگ‌تری دارد. خوردن این غذای سنتی شیراز در کنار سبزیجات و نان داغ، واقعا لذت‌بخش است.

کوفته سبزی شیرازی

گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود، ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره از مهم‌ترین مواد اولیه به منظور تهیه این کوفته خوشمزه به حساب می‌آیند. این غذای سنتی شیراز برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، گزینه بسیار خوبی است.

۱۱. دمپختک

دمپختک به عنوان یکی از غذاهای نام آشنا و پر آوازه شیراز شناخته می‌شود که در سراسر ایران، طرفداران خاص خود را دارد. عدس، هویج، برنج، کلم پیچ، تره، جعفری، شوید، ریحان و ادویه‌جات از مهم‌ترین مواد اولیه برای طبخ این غذای سنتی شیراز هستند.

دمپختک

این غذای سنتی شیراز را می‌توان در تمام فصل‌های سال و به ویژه زمستان، طبخ کرد و از خوردن آن، لذت برد. بد نیست بدانید گردشگران زیادی هستند که شیراز را به دمپختک آن می‌شناسند. در صورتی که به این شهر سفر کردید، تهیه دمپختک و خوردن آن را فراموش نکنید.

۱۲. یخنی نخود

یخنی نخود یا نخود پخته شده همان آبگوشت بوده که یکی از غذاهای سنتی شیراز به شمار می‌رود. یخنی نخود از نخود، سیب‌زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود و طعم لذیذ آن، همیشه در یاد شما خواهد ماند.

یخنی نخود

این غذای سنتی شیراز را با نان داغ و سبزی خوردن میل کنید و لذت ببرید. تهیه این غذا کار سختی نیست و می‌توانید آن را در خانه خود هم به راحتی طبخ کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به شیراز، حتما این غذا را صرف کنید.

کلام آخر

شهر شیراز دارای غذاهای سنتی بیشتری است و ما سعی کردیم در حد توان، تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم. در صورتی که به این شهر سفر کرده‌اید یا غذاهای سنتی بیشتری از شیراز می‌شناسید، آن‌ها را با ما در مجله خونه چی اشتراک‌گذاری کنید.

بالا
logo-samandehi