برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.
پل ورسک مازندران  زیباترین پل ایران

پل ورسک مازندران زیباترین پل ایران

اکثر افرادی که نام ورسک را می‌شنوند یاد پل ورسک می‌افتند. با ساخته شدن پل ورسک در دوره پهلوی اول که سبب عمران و آبادانی فراوانی در شمال کشور به ویژه استان مازندران و منطقۀ ورسک شد، روستاهای مجاور این پل نیز پس از آن به همین نام خوانده شدند.

ورسک نام پلی است که در ارتفاعات روستای عباس‌آباد قرار دارد. پس از احداث این پل نام روستا نیز به مرور تغییر کرده و ورسک نامیده شد. ورسک از توابع شهرستان سوادکوه استان مازندران است. این پل راه‌آهن سراسری شمال کشور را به هم متصل می‌کند و امروزه علاوه بر جاذبه گردشگری دارای نقش مهم اقتصادی و حمل و نقل دارد.

این پل توسط یک شرکت دانمارکی به روی دره‌ای که عمق آن به صد و ده متر می‌رسد احداث شده و بانی آن رضا شاه پهلوی است. در زمان بروز جنگ جهانی، آدلف هیتلر نگران راه‌های ارتباطی راه‌آهن ایران به روسیه بوده و خواستار تخریب این پل بود، اما خوشبختانه اتفاقی برای این پل زیبا و ارشمند نیفتاد.

پل ورسک از مرتفع ترین پل های ایران

در ادامه این پل به پیروزی متفقین یعنی انگلستان و روسیه در جنگ جهانی کمک شایانی کرد و چرچیل نخست وزیر وقت، آن را پل پیروزی نامید. پل ورسک در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

نام پل ورسک ایران در کتاب رکوردهای گینس در زمره مرتفع‌ترین پل‌های جهان ثبت شده است. پل ورسک یکی از زیباترین پل‌های ایران و جهان است که آوازه جهانی دارد.

پل ورسک از نظر معماری نیز حائز اهمین فراوانی است. هرچند معمار آن یک مهندس اتریشی بود اما اِلمان‌ها و شاخصه‌های معماری ایران نیز در آن به چشم می‌خورد. وجود طاق‌های مرتفع در دهانه‌ی این پل به روشنی بیانگر این موضوع است.

روستاهای مجاور پل ورسک

در مجاورت این پل روستای سرسبز و آرام عباس‌آباد یا ورسک وجود دارد که برخی معتقدند نام ورسک از درختچه‌های ورس گرفته شده است. از زیبایی‌های دیگر این روستا رودهای خروشان ورسک و گتو است که در منطقه‌ای از زیر پل می‌گذرد و منظره بدیعی را در مقابل دیدگان شما می‌گسترد.

اغلب اهالی روستای ورسک به کشاورزی و دامداری مشغولند. در پهنه سرسبز دشت گاوها را خواهید و صدای زنگوله‌های گله گوسفندان به گوش می‌رسد. با قدم زدن در روستای ورسک با زندگی ساده مردم مواجه خواهید. صفا و سادگی مردم ورسک از لهجه مازنی آنان پیداست.

منظره پل ورسک

در نزدیکی روستا و پل ورسک، روستای زیبای دیگری به نام دراسرا قرار دارد. دراسرا در هفده کیلومتری ورسک واقع شده که پر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی است. در دراسرا حمام‌های تاریخی متعددی وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب هستند و نوع معماری آن‌ها بیانگر قدمت حدود یک قرن است.

از مناطق طبیعی و روستای حوالی ورسک چالمیش، مازبمرد، موزی چشمه گدوک است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر است و همواره گردشگران و مسافران زیادی را در دل خود جای می‌دهد.

روستاهای مجاور ورسک و سبک زندگی روستایی آنها بسیار دلنشین و بکر است. چشمه آب گرم گدوک، آبشارها و پوشش گیاهی بهشتی را بر روی زمین نشان می‌دهد که روح انسان را می‌نوازد.

جنگل‌های انبوه توسکا و افرا و سایر درختان جنگلی درهم تنیده و هنگام غروب صدای زنگوله گله‌های گوسفند میان مه حسی ناب را در انسان بیدار می‌کند.

آبشار ورسک

آبشار ورسک

برای رسیدن به آبشار ورسک باید وارد جاده‌ای شوید که بعد از پل وجود دارد. این جاده شما را به داخل روستا راهنمایی می‌کند. با طی کردن حدود دو کیلومتر به آبشار خواهید رسید. شما در این مسیر عظمت و شکوه پل ورسک را مشاهده خواهید کرد. در طول مسیر آبشارهای کوچکی نیز وجود دارد که آب زلالی از آن جاریست و صدای شرشر آن به گوش می‌رسد.

گردنه گدوک و سه خط طلا

گردنه گدوک از دیگر دیدنی‌های ورسک است. گردنه گدوک در مسیر فیروزکوه به تهران قرار دارد. در اکثر اوقات سال برفی و سرد است اما در بهار از گل‌های خودرو پوشیده می‌شود. راه‌آهنی که از پل ورسک و روستاهای مجاور می‌گذرد به تونل طولانی گدوک می‌رسد.

گردنه گدوک

شوراب نیز یکی دیگر از روستاهای این حوالی است که آبشارهای زیادی در آن جریان دارد و مناظر بکری را به نمایش می‌گذارد. در روستای دوگل نیز یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران وجود دارد که ارزش معماری و تاریخی دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سه پل موازی در دوگل وجود دارد که با نام سه خط طلا مشهور است.

اماکن مذهبی

اماکن مذهبی زیادی در منطقه سوادکوه و ورسک وجود دارد که در طول سال مراسم متعدد مذهبی در آنها برگزار می‌شود و مردم محلی دور هم جمع شده و هر خانواده به اندازه چند نفر غذا تهیه کرده و مردم شرکت کننده را اطعام می‌کنند. بقاع متبرکه امامزاده‌ها همواره میزبان میهمانان و گردشگران زیادی در این روستا بوده است.

پل شاه‌عباسی آبدنگ سر

آبدنگ‌سر یکی دیگر از روستاهای تاریخی و بکر منطقه سوادکوه است که پل شاه‌عباسی یکی از حاذبه‌ها و دیدینی‌های سوادکوه به شما می‌رود.

در شهر شیرگاه سه پل وجود دارد که پل راه‌آهن، پل قوسی و پل شاه‌عباسی نام دارند که بر رودخانه کسیلیان ساخته شده. کسیلیان در اکثر اوقات سال پر آب است.

پل شاه عباسی

پل شاه‌عباسی همانطور که از نامش پیداست یادگار دوران پادشاهی شاه عباس صفوی است که بر روی رودخانه کسیلیان بنا شده که به بهشهر مازندران متصل می‌شود.

پل شاه‌عباسی که یکی از جاذبه‌های تاریخی استان مازندران محسوب می‌شود دارای طول ۵۷ متر و عرض ۶ متر است. دهانه‌های این پل هلالی و جناقی است و از این حیث دارای ارزش معماری است و جنس آن گچ و آجر و ساروج است.

قلعه‌های کهن

در منطقه سوادکوه که پل ورسک بیش از هر چیزی در آن منطقه شهرت دارد، آثار و بقایای قلعه‌های بسیاری دیده می‌شود که با توجه به آب و هوای مرطوب چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

پژوهشگران از بقایای آجر و ساروج و نیز کشف زیربناهایی قدیمی پی به وجود قلعه‌هایی برده‌اند که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. در اکثر موارد پوشش گیاهی بقایای این قلعه‌ها را در خود فرو برده و آثار آن به خوبی قابل دیدن نیست. اما اگر از مردم محلی بخواهید شما را به بقایای قلعه‌های کهن ساسانی راهمنایی خواهند کرد.

یکی از این قلعه‌ها در منطق جنگلی قفلک و مجاور رودخانه کسلیان واقع شده که برای رسیدن به آن باید از شیرگاه و شاه‌کوه عبور کنید. در نزدیکی این قلعه ویرانه غاری به نام اسپهد خورشید واقع شده است.

چشمه گتوسرون

چشمه گتوسرون یکی از ده‌ها چشمه استان مازندران است که در منطقه ورسک واقع شده و در دل جنگل‌های انبوه توسکا قرار دارد. آبشارهای کوچک و بزرگی را سر راه خود به نمایش گذاشته و منظره‌ایی خیره‌کننده و بدیع را جلوه می‌دهد. برای پیدا کردن چشمه گتوسرون می‌توانید از مردم بومی کمک بگیرید.

خوراکی‌ها

استان مازندران و به ویژه ورسک و روستاهای اطرافش با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای رژیم غذایی ارزشمندی هستند. انواع تره و سبزیجات کوهی که در این مناطق می‌رویند برنامه غذایی آنان را تشکیل می‌دهند. لبنیات و گوشت نیز بخش ارزشمند غذاهای این منطقه است. انواع ماست، ماست‌بورانی و دوغ و همچنین آبگوشت از خوراکی‌های محبوب این منطقه است که به روش خاص این منطقه طبخ می‌شود.

انواع میوه‌ها که مرکبات و میوه‌های جنگلی مانند خوج، ازگیل، انجیر کوهی و تمشک نیز از میوه‌های فصلی این منطقه به شمار می‌رود.

از آن‌جایی که کشت برنج، گندم و حبوبات از محصولات اصلی کشاورزان این منطقه است، پخت نان با آرد برنج و گندم و همچنین انواع شیرینی‌جات و حلواهای محلی بسیار متداول است.

در سال‌های اخیر بسیاری از اهالی این روستاها برای امرار معاش اتاق‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند. شما می‌توانید مهمان یک خانواده عزیز مازنی شوید و از غذاهای خوشمزه محلی لذت ببرید.

بالا
logo-samandehi