برای تجربه بهتر ، مرورگر خود را به کروم، فایرفاکس، اوپرا یا اینترنت اکسپلولر تغییر دهید.

جنگل جیغ، یکی از ترسناک‌ترین جنگل‌های ایران

تجربه ترس، ترشح آدرنالین و گردشگری وحشت یکی از تفریحاتی است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. جنگل جیغ، یکی از ترسناک‌ترین جنگل‌های ایران و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که گردشگران را هر سال به‌سمت روستای سربرج می‌کشاند. نام این جنگل هر کسی را کنجکاو می‌کند و همه می‌خواهند سر از راز این جنگل دربیاورند. جنگل جیغ مشهد بر اساس داستان‌های محلی، جنگلی نفرین شده و محل زندگی اجنه و شیاطین است؛ اما آیا این داستان واقعی است؟

برای بازدید از جنگل جیغ مشهد باید دل شیر داشته باشید؛ زیرا این جیغ‌ها کاملا واقعی هستند و این داستان تنها برای جذب گردشگر روایت نشده است. چه بسیار افرادی که در ابتدا فکر می‌کردند با داستانی تخیلی روبه‌رو هستند؛ اما با شنیدن صدای جیغ‌ها در جنگل پا به فرار گذاشته‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری در میان این جنگل مخوف و ترسناک با جیغ‌های گوش‌خراش ببریم.

روستای سربرج

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ

منبع عکس: blog.rahbal.com

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در روستای سربرج، در بخش طرقبه است. این روستا در جنوب مشهد قرار دارد و فاصله آن تا مرکز این شهر تنها ۳۲ کیلومتر است. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رسیدن به سربرج از مشهد باید رانندگی کنید. فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است و طی کردن این مسافت حدود ۱۱ ساعت به طول می‌انجامد. 

مسیر دسترسی به جنگل جیغ

بازدید از جنگل جیغ مشهد

منبع عکس: blog.rahbal.com

برای دسترسی به جنگل جیغ نیازی به پیاده‌روی طولانی نیست و افراد کم‌توان و میان‌سال نیز می‌توانند به بازدید از آن در روستای سربرج بروند

برای رسیدن به جنگل جیغ مشهد از تهران باید از طریق اتوبان آزادگان وارد اتوبان امام رضا شوید. سپس مسیر را برای حدود ۸۷۰ کیلومتر ادامه دهید تا پس از گذر شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار به نیشابور برسید. پس از عبور از نیشابور، ملک آباد و باغچه، کمی بعد از پلیس راه باغچه از اتوبان نیشابور – مشهد وارد آزادراه مشهد – باغچه شوید. انتهای این آزادراه به بزرگراه سلسله الذهب و سپس بزرگراه کلانتری می‌رسد. مسیر را ادامه دهید و وارد این بزرگراه‌ها شوید.

پس از چند کیلومتر رانندگی در بزرگراه کلانتری، پس از عبور باغ گیاه‌شناسی مشهد از طریق خروجی وارد خیابان حافظ در سمت چپ جاده شوید. خیابان حافظ را تا انتها بروید و در انتها به‌سمت راست وارده جاده خلج شوید. از ابتدای این جاده نسبتا پرپیچ‌وخم تا روستای سربرج ۲۳ کیلومتر (حدود نیم ساعت) راه است. در دوراهی اول پس از دیدن تابلوی روستا به‌سمت راست بپیچید. از اینجا حدود هفت کیلومتر تا روستای سربرج راه است و جنگل‌های معروف جیغ در سمت چپ جاده قرار دارند. البته بعضی از این جنگل‌ها باغ شخصی هستند و گردشگران نمی‌توانند وارد آن‌ها شوند. برای دسترسی به جنگل جیغ نیازی به پیاده‌روی طولانی نیست و افراد کم‌توان و میان‌سال نیز می‌توانند به بازدید از آن در روستا بروند. 

دلیل نام‌گذاری جنگل جیغ

بهار روستای سربرج

عکاس: نامشخص

جنگل جیغ را به خاطر صداهای عجیبی (شبیه به سوت یا جیغ) که در طول شب تا سپیده‌دم در آن طنین می‌اندازد به این نام نام‌گذاری کرده‌اند. تمام افرادی که تا به امروز از جنگل جیغ مشهد دیدن کرده‌اند، این صدای جیغ گوش‌خراش و عجیب را تایید می‌کنند. یک نکته ترسناک دیگر درباره این جنگل این است که صدای جیغ به‌محض تاریک شدن هوا به گوش می‌رسد و روزهای این جنگل با دیگر جنگل‌های معمولی هیچ تفاوتی ندارد.

صدای جیغی که در جنگل جیغ مشهد به گوش می‌رسد دقیقا به صدای جیغ زنی شباهت دارد که گویی در حال سوختن در آتش است و از ته دل فریاد می‌زند. بدون شک، شنیدن این صدا هر کسی را خواهد ترساند. در سال‌های اخیر بسیاری از افراد که این داستان را باور نداشتند یا اهل ماجراجویی بودند به بازدید از جنگل جیغ رفته‌اند؛ اما بسیاری از آن‌ها در نیمه راه پشیمان می‌شوند و بازمی‌گردند.

در جنگل جیغ که با نام جنگل سربرج و جنگل مج نیز شناخته می‌شود، گیاهانی چون درختان میوه گیلاس، گردو، سیب و چنارهای سر به‌فلک کشیده در اطراف رودخانه و حیواناتی چون گرگ، روباه و پرندگانی چون عقاب و قرقی دیده می‌شوند.

راز جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ مشهد در بهار
جنگل جیغ مشهد در تابستان
جنگل جیغ مشهد در پاییز
طبیعت جنگل جیغ مشهد

منابع عکس‌ها: blog.rahbal.com

باور به مسائل ماورایی در قرن بیست‌ویکم شاید کمی مشکل به نظر بیاید؛ پس آیا توجیهی علمی برای صداهای جیغ در جنگل جیغ وجود دارد؟ راز جنگل جیغ مشهد چیست؟

قبل از توضیح علمی صداهای عجیب جنگل جیغ بهتر است بدانید که این جنگل در دره و در کنار رودخانه سربرج، یکی از سرچشمه‌های سد طرق قرار دارد. رودخانه سربرج در دوران گذشته رودی بسیار پرآب و خروشان بود؛ اما متاسفانه خشک شد و تنها در برخی فصول سال جریان داشت. این رودخانه پس از سال‌ها دوباره در سال ۱۳۹۰ پرآب شد. در سال ۱۳۹۰، هم‌زمان با پرآب‌شدن عجیب و رمزآلود این رودخانه، صداهای جیغ در این روستا و جنگل شنیده شدند. نکته جالب توجه در داستان این روستا این است که پس از به وجود آمدن صدای جیغ، آب رودخانه در تمام فصول سال جریان دارد و در هیچ فصلی بی‌آب نمی‌شود. همین مسئله باعث شد تا افسانه‌ها و روایات بومی بسیاری درباره منشا صداهای این جنگل به وجود بیایند.

برخی افراد اعتقاد دارند که جنگل جیغ، محل سکونت اجنه و شیاطین است و شب هنگام، شیاطین و روح‌های نفرین شده در این روستا پرسه می‌زنند و این صداهای دلخراش را از خود درمی‌آورند. برخی نیز بر این باور هستند که زنی در این جنگل در بین شعله‌های آتش سوزانده شده و به قتل رسیده است و به همین دلیل، هر شب با صدای جیغ به‌دنبال قاتل خود می‌گردد.

رودخانه سربرج

عکاس: نامشخص

طبق یک افسانه زنی در جنگل جیغ مشهد در بین شعله‌های آتش سوزانده شده و به قتل رسیده است و به همین دلیل، هر شب با صدای جیغ به‌دنبال قاتل خود می‌گردد

تحقیقات بسیاری درباره علل به وجود آمدن صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد انجام شده است. یکی از نظریه‌ها حمله تعداد زیادی ملخ در سال ۱۳۹۰ به این جنگل است. این ملخ‌ها به‌دلیل وجود آب رودخانه به روستای سربرج حمله‌ور شدند و در طول شب صداهایی از خود درمی‌آورند که باعث به وجود‌ آمدن صدای عجیب و غریب جیغ شده است.

برخی نیز باور دارند که تغییرات آب و هوایی و صدای پیچیدن باد در بین شاخ و برگ درختان، صداهای جیغ مانند این جنگل را تولید می‌کند؛ البته باید بدانید که در بسیاری از شب‌ها، حتی نسیمی ملایم نیز در جنگل نمی‌وزد و بازهم این صداها به گوش می‌رسند. با وجود این نظریه‌ها باز هم پاسخ مشخصی برای چگونگی به وجود آمدن این صداها به دست نیامد؛ زیرا خود این پاسخ‌ها باعث به وجود آمدن سوال‌های جدیدی شدند. به‌طور مثال، چرا ملخ‌ها خسارتی به این منطقه وارد نمی‌کنند؟ یا اینکه آیا پیش از سال ۱۳۹۰، باد در این جنگل نمی‌وزید؟

داخل جنگل جیغ

منبع عکس: اینستاگرام jungle_jigh_mashhad

اوایل اهالی روستا توجهی به جیغ ها نشان نمی‌دادند؛ اما به مرور و با ادامه‌دار شدن آن، دهیار روستای سربرج طرقبه تصمیم گرفت موضوع را پیگیری کند. ابراهیم عرب، دهیار این روستا درباره منبع صداهای جنگل جیغ این‌طور می‌گوید:

هنگامی که این صدا باعث ترس برخی اهالی روستا و گردشگران شد، موضوع را به بخشداری منطقه اطلاع دادیم و آن‌ها نیز با اعزام کارشناس به این منطقه و تحقیقات ویژه اعلام کردند این صدا مربوط به‌نوعی خاص از جیرجیرک است که در زبان محلی به آن «کز» یا «چز» می‌گویند. در واقع سال‌های پربارش که آب فراوان است و رودخانه سربرج خشک یا کم آب نمی‌شود، این جیرجیرک‌ها به روستا حمله می‌کنند و در لابلای درخت‌ها و گیاهان پنهان می‌شوند.

ممکن است روی هر درخت نزدیک ۳۰۰۰ جیرجیرک بنشیند. تمام این جیرجیرک‌ها در حاشیه‌ دو کیلومتری رودخانه هستند و تعداد زیاد آن‌ها باعث شده است که آواز دسته‌ جمعی‌شان مانند صدای جیغ و زوزه به نظر برسد. این جیرجیرک‌ها تا ۴۰ روز زنده هستند و بعد از بین می‌روند.

داخل جنگل جیغ مشهد

منبع عکس: اینستاگرام jungle_jigh_mashhad

با وجود تحقیقات و معرفی جیرجیرک‌های محلی (چز، زنجره یا جیرجیرک دشتی) به‌عنوان منشا صدای جیغ، این سوال مطرح می‌شود که چرا از سال ۱۳۹۰ و زمانی که این رودخانه دوباره به جریان افتاد، دیگر حالت فصلی ندارد و همیشه پرآب است؟ یا اینکه چرا تاکنون هیچ یک از گردشگران این تعداد جیرجیرک را در نزدیکی رودخانه روستای سربرج ندیده‌اند؟ تا به امروز پاسخ مشخصی به این سوال‌ها داده نشده است و برخی باور دارند که نتیجه این تحقیقات، تنها تلاش مسئولان برای جلوگیری از رعب و وحشت بیشتر در روستا است.

در سفر به روستای سربرج به خاطر داشته باشید که به فرهنگ اهالی احترام بگذارید و مراقب محیط زیست باشید. از ریختن زباله (ته سیگار، پوست میوه، پلاستیک و غیره) و همچنین آسیب رساندن به درختان و آتش روشن کردن در جنگل نیز بپرهیزید.

در انتها باید بگوییم که وجود این شایعات باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای روستاییان شده است؛ مشکلاتی چون ارزان شدن زمین‌ها و باغ‌های منطقه و عدم تمایل غیربومیان برای خرید ملک. یک جاذبه رعب‌آور مانند جنگل جیغ شاید برخی از گردشگران را به این سمت بکشاند؛ اما بیشتر افراد یا به بازدید از روستای کوهستانی و تاریخی سربرج نمی‌آیند یا شب را در این منطه سپری نمی‌کنند.

جنگل جیغ مشهد

آیا امکان بازدید از جنگل جیغ وجود دارد؟

بله! شما می‌توانید از جنگل جیغ مشهد بازدید کنید؛ اما بهترین راه بازدید استفاده از تورهای طبیعت‌گردی و به‌صورت گروهی است. بهتر است بدانید که داستان روستای سربرج طرقبه افسانه نیست و واقعا چنین صداهایی از جنگل به گوش می‌رسند؛ پس اگر بیماری قلبی دارید یا حس می‌کنید که ترس روی روحیه شما تاثیر منفی می‌گذارد، از بازدید از این منطقه صرف‌نظر کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتی برای ماجراجویی و کنجکاوی، نیمه‌شب را برای بازدید از جنگل انتخاب نکنید. در نظر داشته باشید که هنوز تحقیقات کاملی درباره این جنگل انجام نشده است؛ پس بهتر است کودکان را در زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد به‌همراه خود نیاورید.

اقامت در جنگل جیغ مشهد

اقامت در جنگل جیغ مشهد

منبع عکس: اینستاگرام jungle_jigh_mashhad

برای اقامت در روستای سربرج طرقبه چند گزینه از جمله اقامتگاه بومگردی، اجاره خانه روستاییان و کمپینگ در خود جنگل جیغ دارید. کمپینگ در منطقه رعب‌آوری چون جنگل جیغ مشهد یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را امتحان کنید؛ البته اگر جسارت آن را دارید. تاکنون گردشگران معدودی در این جنگل کمپ کرده‌اند؛ زیرا صداهای جیغ شبانه در این منطقه واقعا ترسناک هستند. در ضمن باید بدانید که هوا در شب‌های جنگل جیغ بسیار سرد است و برای کمپ کردن باید وسایل لازم گرمایش، کیسه خواب و دیگر وسایل لازم را به‌همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ

رودخانه روستای سربرج
روستای سربرج از دوردست
طبیعت اطراف رودخانه روستای سربرج
درختان روستای سربرج

منابع عکس‌ها: اینستاگرام jungle_jigh_mashhad

روستای سربرج، منطقه‌ای ییلاقی در دهستان طرقبه است و دمای هوا در آن همیشه چند درجه خنک‌تر از مشهد است. بیشتر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای بازدید از جنگل جیغ انتخاب می‌کنند؛ زیرا در این زمان از سال، جنگل جیغ با مناظر سرسبز بسیار چشم‌نواز است. بهتر است بدانید صدای این جیغ‌ها در تمام طول سال به‌طور واضح به گوش نمی‌رسد و اگر می‌خواهید این صداهای عجیب را بشنوید، باید در ماه خرداد به این منطقه سفر کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که فصل پاییز و زمستان را برای بازدید از جنگل جیغ مشهد انتخاب نکنید؛ زیرا هوا در این زمان از سال بسیار سرد است و به احتمال زیاد با بارش سنگین باران یا برف روبه‌رو خواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ مشهد

روستای سربرج

روستای سربرج طرقبه مشهد

منبع عکس: اینستاگرام jungle_jigh_mashhad

رودخانه سربرج به طول ۱۳ کیلومتر از ابتدای جاده پیر رودخانه تا روستای سربرج و سپس روستای تجر ادامه دارد و یکی از مناطق مناسب برای پیک نیک و لذن بردن از طبیعت است. اگر مسیر هفت کیلومتری روستای سربرج را پس از آخرین دوراهی بپیمایید و از جنگل‌های جیغ عبور کنید، به قلعه ویران شده روستا می‌رسید که مکانی تاریخی و حائز اهمیت است.

روستای تجر

روستای تجر
رودخانه روستای تجر
طبیعت پاییزی روستای تجر
خانه های روستای تجر

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

روستای تجر کمتر از ۱۰ کیلومتر با جنگل جیغ فاصله دارد. این روستای ییلاقی و پلکانی در مثلث سه شهر مشهد، طرقبه و نیشابور واقع شده است و موقعیتی استراتژیک دارد. کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ای پر آب و طبیعت سرسبز از جمله جاذبه‌های روستای تجر هستند که مکانی مناسب برای پیک نیک و طبیعت گردی به شمار می‌آید.

  • فاصله تا روستای سربرج: چهار کیلومتر (۱۵ دقیقه)
  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه و شاندیز، بخش طرقبه، دهستان طرقبه

غار مغان

غار مغان

منبع عکس: nedabal.com

غار مغان یکی دیگر از دیدنیهای اطراف جنگل جیغ مشهد است که در امتداد جاده خلج پس از روستای سربرج قرار دارد. فسیل‌های حلزونی و شواهد موجود در این غار نشان می‌دهند که قدمت آن به دوره دوم زمین‌شناسی یعنی حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش باز م‌یگردد. غار مغان دارای دو دهنه اصلی است و ۲,۹۱۰ متر از سطح آب های آزاد ارتفاع دارد. در این غار دهلیزها، راه‌های پرپیچ‌وخم و پرتگاه‌های بسیاری وجود دارند و ورود به آن بدون راهنما امکان‌پذیر نیست. درون غار مغان چشمه، چاه و راهروهای متعددی وجود دارند که فضایی زیبا و خیره‌کننده را در غار ایجاد کرده‌اند.

  • فاصله تا روستای سربرج: ۳۰ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: استان خراسان رضوی، جاده خلج، نزدیک روستای مغان

پرسش‌های متداول

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ در روستای سربرج، در بخش طرقبه واقع شده است و حدود ۴۵ دقیقه (۳۲ کیلومتر) تا مشهد فاصله دارد.

نام‌های دیگر جنگل جیغ مشهد چیست؟

جنگل جیغ را با نام‌های جنگل سربرج و جنگل مج هم می‌شناسند.

آیا صدای جنگل جیغ مشهد واقعی است؟

بله، این صدا کاملا واقعی است.

آیا بازدید از جنگل جیغ مشهد محدودیت سنی دارد؟

خیر، اما بهتر است کودکان را به‌همراه خود نیاورید.

بالا
logo-samandehi